آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد

به گزارش مجله اینمن، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد اطلاع داد.

آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در سخنرانی امروز سه شنبه خود در کمیته ویژه حفظ صلح این سازمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد به وسیله اعزام گردان نظامی، پلیس، ناظران نظامی و نیز خدمات پشتیبانی به این مأموریت ها اعلام نمود.

وی با اشاره به اینکه ماموریت های حفظ صلح کماکان نقشی حیاتی در حفظ صلح و امنیت بین المللی دارند، بر اهمیت جایگاه کمیته ویژه حفظ صلح مجمع عمومی در آنالیز کامل همه ابعاد مربوط به عملیات های حفظ صلح تاکید نمود.

وی اضافه نمود: مأموریت های حفظ صلح بایستی با رعایت اهداف و اصول منشور ملل متحد و اصل عدم استفاده از زور به جز در دفاع از خود، رضایت طرفین درگیری و با بی طرفی صورت پذیرد.

وی تاکید نمود که احترام به برابری حاکمیتی، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی همه کشور ها و عدم مداخله در امور داخلی آن ها بایستی کاملاً محترم شمرده گردد.

تخت روانچی در ادامه بر اهمیت مشارکت کشور های تامین کننده نیرو در همه مراحل تصمیم گیری سازمان ملل در زمینه حفظ صلح تاکید و مشارکت موثر اعضای ملل متحد را عامل کارآمدی این ماموریت ها قلمداد کرد.

وی اضافه نمود؛ حمایت از غیرنظامیان مسئولیت اولیه کشور های میزبان بوده و باید با هدف حمایت از کوشش های ملی جهت ارتقاء حمایت از غیرنظامیان صورت گیرد. در این راستا باید از هرگونه مداخله نظامی بوسیله سازمان ملل متحد یا هر نیروی خارجی دیگر به بهانه حمایت از غیرنظامیان، قویاً اجتناب گردد.

وی در مورد موضوع به کارگیری فناوری های نوین جهت جمع آوری اطلاعات در مأموریت های حفظ صلح توضیح داد که بکارگیری فناوری های نوین باید با هدف افزایش ایمنی و امنیت نیرو های حافظ صلح صورت پذیرد. در عین حال استفاده از این فناوری ها بایستی با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، رضایت کشور میزبان و مطابق با اصول اساسی ناظر بر عملیات های حفظ صلح صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2045

به "آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید