اختلاف روسیه و عربستان درباره بازار نفت

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران: عربستان سعودی در کوشش است تا توافق کاهش فراوری نفت اوپک را تا سال 2022 تمدید کند. اما روسیه نگاه متفاوتی به بازار نفت دارد.

اختلاف روسیه و عربستان درباره بازار نفت

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اویل پرایس، اظهارات رسمی اوپک پلاس در چند روز گذشته بیانگر این نکته مثبت است که کاهش فراوری نفت در ماه آگوست به دلیل افزایش تقاضا محدود شده است.

با این حال، وزیر انرژی عربستان سعودی به العربیه خاطرنشان کرد توافق کاهش فراوری نفت اوپک پلاس ممکن است تا اواخر سال 2021 و یا حتی تا اوایل سال 2022 تمدید گردد. این خبر نشان دهنده شکاف احتمالی در بین اعضای اوپک پلاس است.

عبدالعزیز، وزیر عربستان سعودی همچنان توضیح داد: ما هنوز راه طولانی ای در پیش داریم و اقدامات ادامه خواهند یافت. بخشی از بهبود و همزیستی با این شرایط تا سرانجام همه گیری کرونا، برگزاری جلسات ماهانه برای نظارت بر بازار است، تا از تعهدات خود اطمینان حاصل کنیم.

اظهارات وزیر انرژی عربستان با دیدگاه وزیر انرژی روسیه در خصوص بازار متفاوت است. نواک در روز چهارشنبه خاطرنشان کرد کاهش فراوری 7.7 میلیون بشکه نفت در روز در ماه اگوست قابل قبول و مطابق با راستا بازار است. به نظر می رسد دیدگاه روسیه در خصوص افزایش تقاضای نفت و فرآورده های نفتی در سطح دنیا بسیار خوش بینانه است.

عربستان سعودی در کوشش است تا از بهبود اقتصادیWشکل و اثرات موج دوم ویروس کرونا دوری کند. از همین رو، انتظار می رود دیدگاه عربستان در رابطه با کاهش فراوری نفت به بحث داخلی در اوپک پلاس منجر گردد. در حال حاضر، عربستان با فرایند نزولی صادرات رو به رو است.

داده های رسمی ارائه شده توسط ریاض نشان می دهد که کل صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی عربستان از 11.34 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به 7.48 میلیون بشکه در ماه می کاهش پیدا نموده است. ممکن است صادرات ماه ژوئن و ژوئیه به پایین تر از این مقدار برسد.

محدود کردن فعلی کاهش فراوری از سوی اوپک پلاس نشانه ای از اعتماد کامل به بهبود اقتصاد دنیای در ماه های آینده است، در حالی که موج دوم همه گیری کرونا در بعضی از نقاط دنیا رخ داده است. با این حال، اوپک، روسیه و متحدانش رسما اعلام نموده اند که استراتژی کاهش فراوری را در ماه آگوست تغییر خواهند داد.

تا به امروز، فراوری نفت به میزان 9.6 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا نموده است، در حالی که کاهش فراوری نفت در ماه آگوست 7.7 میلیون بشکه در روز خواهد بود. در حال حاضر انتظار می رود بازارهای نفت با کسری رو به رو شوند و این امر باعث کاهش دخایر نفت خام در انبارها می گردد. اوپک میخواهد فراوری نفت در سال 2021 را به میزان 6 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اقدامات اوپک پلاس در جهت افزایش قیمت نفت موفقیت آمیز بوده است، اما توازن شنماینده میان عرضه و تقاضا می تواند منجر به افزایش ذخایر نفت گردد. رویکرد فعلی اوپک پلاس پایدار نیست و جایی برای انعطاف پذیری وجود ندارد. تا زمانی که ذخایر نفتی افزایش یابند و تقاضا خنثی باقی بماند، بازار نفت شاهد بهبودی کامل نخواهد بود. بهبود واقعی نفت زمانی اتفاق می فاتد که مسکو و ریاض راه چاره بلند مدتی پیدا نمایند. اگر این اتفاق نیفتد، احتمال جدایی عربستان و روسیه بیشتر خواهد شد.

مترجم: گیسو جعفری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1148

به "اختلاف روسیه و عربستان درباره بازار نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف روسیه و عربستان درباره بازار نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید