ادامه مذاکرات نفتی ایران و هند در تهران، اولین قرارداد مشارکت در فراوری نهایی می گردد؟

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران: با سرانجام یافتن سفر سه روزه وزیر نفت ایران به هند، دور بعدی مذاکرات نفتی دو کشور تا یک ماه آینده به میزبانی وزارت نفت در تهران برگزار می گردد.

ادامه مذاکرات نفتی ایران و هند در تهران، اولین قرارداد مشارکت در فراوری نهایی می گردد؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، امروز وزیر نفت ایران پس از 3 روز مذاکره و برگزاری جلسات متعدد اقتصادی با مقامات کشور هندوستان، دهلی نو را به مقصد تهران ترک می نماید درحالی که این دیدارها از سوی طرفین مذاکره، مثبت و نوید بخش افزایش همکاری های نفتی و گازی عنوان شده است.

طبق اظهارات وزیر نفت ایران و وزیر انرژی هند، صادرات گاز ایران به هند به وسیله خط لوله صلح و همچنین به صورت LPG، افزایش واردات نفت خام هند از ایران، آغاز فصلی جدید در مبادلات محصولات پتروشیمی بین دو کشور و همچنین سرمایه گذاری هند در پروژه های نفتی ایران، محور مذاکرات وزیر نفت ایران با همتای هندی خود در این سفر بوده است.

از طرفی دیگر، یافتن مناسب ترین راه حل در تبادلات اقتصادی دو کشور و پرداخت مطالبات معوقه نفتی ایران نیز از دیگر مباحث قابل طرح در این سفر بوده که اگرچه در اظهارات طرفین اشاره ای به آن نشد اما مطمئنا مقامات ایرانی و هندی از این فرصت برای حل مسائل احتاقتصادی تبادلات اقتصادی و تبدیل نشدن این مسائل به چالش در روابط اقتصادی دو کشور، بهره برده اند.

نکته جدید و قابل توجه در مذاکرات جدید ایران و هند، آنالیز حضور سرمایه گذاران هندی در میدان فرزاد B به صورت سرمایه گذاری مشارکت در فراوری است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و عقد قرارداد فی مابین، این نخستین حضور یک شرکت خارجی در پروژه های نفتی ایران به صورت مشارکت در فراوری در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

پیش از انقلاب اسلامی نیز اگرچه شرکت های خارجی شاغل در صنعت نفت ایران بخشی از فراوری را از آن خود می دانستند ولی قراردادی با شاکله امروزی مشارکت در فراوری در بهره برداری آنها وجود نداشت، از اینرو حضور سرمایه گذاران هندی در پروژه های نفتی ایران به صورت مشارکت در فراوری اولین نوع از این قراردادها در کشور خواهد بود.

در این سفر، ادامه گفت وگوها و مذاکرات در مورد افزایش همکاری های دو کشور در حوزه انرژی به حضور مقامات هندی در تهران موکول شد. حدود یک ماه آینده مقامات هندی میهمان وزارت نفت ایران در تهران خواهند بود تا توافقات ضمنی را به تفاهم نامه های مکتوب بدل نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 596

به "ادامه مذاکرات نفتی ایران و هند در تهران، اولین قرارداد مشارکت در فراوری نهایی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه مذاکرات نفتی ایران و هند در تهران، اولین قرارداد مشارکت در فراوری نهایی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید