انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر به کارولینا

به گزارش مجله اینمن، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت نیروی هوایی آمریکا مرکز فرماندهی خاورمیانه خود را از قطر به کارولینای جنوبی منتقل کرد.

انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر به کارولینا

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مقامات نیروی هوایی آمریکا اعلام کردند رویدادهای اخیر منطقه، فوریت اجرای این طرح را شدت بخشید

آمریکا به مدت 13 سال از یک ساختمان در قطر برای فرماندهی جنگنده ها، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر دارایی های نیروی هوایی در منطقه ای استفاده نموده است که شامل شمال شرقی آفریقا تا خاورمیانه و تا جنوب آسیا می گردد.

اما روز شنبه، در حالی که 300 هواپیما در آسمان مناطقی کلیدی همانند سوریه، افغانستان و خلیج فارس حضور داشتند، صدها صندلی در مرکز عملیات هوافضای مشترک در پایگاه هوایی العدید در قطر خالی شد.

در عوض، نیروی هوایی آمریکا و هم پیمانانش توسط تیمی مستقر در پایگاه هوایی شاو Shaw در کارولینای جنوبی راهنمایی شد که در فاصله بیش از هفت هزار مایلی قرار گرفته است. اما این اقدامی موقتی بود زیرا پایگاه هوایی العدید پس از 24 ساعت وقفه در روز یکشنبه فعالیت خود را از سر گرفت و این اقدام یک تغییر تاکتیکی قابل توجه بود.

این عملیات اعلام نشده -که از روزنامه واشنگتن پست برای انجام دادن عملیات نظارتی بر آن دعوت شده بود- نخستین بار بود که از زمان تأسیس این مرکز در عربستان سعودی طی جنگ خلیج فارس در سال 1991 صورت گرفت و طی آن عملیات فرماندهی و کنترل آمریکا از منطقه خارج شد.

در حالی که فرماندهان نیروی هوایی آمریکا می گویند انتقال عملکرد این مرکز به یک پایگاه متفاوت یک جاه طلبی دیرینه بود که به واسطه فن آوری های جدید امکان پذیر شد، اما این اقدام در بحبوحه احیای تنش ها در منطقه انجام شد.

ژنرال بی چنس سالتزمن در سخنانی گفت: کارنمودهایی که مرکز عملیات هوایی برای نیروی هوایی فراهم می نماید، بسیار مهم و لازم است و به این علت، ما نمی توانیم حتی یک ناکامی آن را متحمل شویم.

مقامات نیروی هوایی آمریکا اعلام کردند رویدادهای اخیر منطقه، فوریت اجرای این طرح را شدت بخشید. ایران در ماه ژوئن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین شناسایی آمریکایی را سرنگون کرد و این ماه تأسیسات کلیدی در عربستان سعودی شاهد یک حمله مخرب و ناگهانی بود.

فردریک کولمن فرمانده مرکز 609 عملیات هوافضا در سخنانی گفت: در حالی که جنگ علیه داعش تعدیل شده و ما همچنان به همکاری به وسیله یک فرایند بالقوه صلح در افغانستان ادامه می دهیم، منطقه در حال آرام شدن است و احتمالا در مقایسه با چند دهه پیش با ثبات تر شده است.

داگلاس باری کارشناس ارشد و متخصص در زمینه هوافضا در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در لندن در سخنانی گفت: قوه تخیل خیلی بالایی نمی خواهد که به این نتیجه برسیم که اگر یک درگیری تمام عیار رخ دهد، این یکی از اهدافی است که از اولویت برخوردار است.

سامانه های دفاعی این پایگاه -که شامل سامانه های موشکی پاتریوت و دیگر تجهیزات دفاع موشکی با فن آوری بالا می گردد- بیشتر با هدف مقابله با هواپیماهای جنگی و موشک های بالستیک طراحی شده است که با سرعت و در ارتفاعی بالا به این مکان نزدیک می شوند تا موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشینی که در ارتفاع پایین پرواز می نمایند؛ همانند آنهایی که گفته می گردد از آنها در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده شده است.

سالتزمن گفت نوع طراحی این سامانه دفاع موشکی سبب شده است حفاظت کامل از این پایگاه غیر ممکن گردد.

او گفت: احتمالا بهتر است این گونه فکر کنیم که این یک سامانه مصون است. او اضافه کرد: این موضوع مطرح است که شما تا چه اندازه سریع و منعطف می توانید عمل کنید.

آمریکا با متحرک ساختن عملیات فرماندهی و کنترل می تواند از یک حمله بسیار سریع تر به حالت اولیه خود بازگردد. این انعطاف پذیری همچنین سبب خواهد شد ساختمانی که در پایگاه هوایی العدید قرار گرفته اند یک هدف کمتر آسیب پذیر محسوب شوند و این موضوع به آنها اجازه می دهد سامانه های دفاع هوایی را به دیگر زیرساخت های حیاتی منتقل نمایند.

بایرون پومپا مدیر عملیات فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا در العدید در سخنانی گفت انتقال تأسیسات و تجهیزات اغلب می تواند اقدامی جایگزین برای نداشتن پایگاه در سراسر منطقه باشد.

او گفت: در برهه هایی همانند زمان کنونی، ما نمی توانیم بخش عمده ای از پایگاه های عملیاتی دائمی را در حوزه مسئولیت خود داشته باشیم.

سالتزمن گفت: هدف ما بازدارندگی است و نه جنگ. اما نبود ارتباط با ایران می تواند سبب سخت شدن ارسال این پیغام گردد. او گفت آمریکا باید از اقدامات دیگری استفاده کند همانند خاموش کردن رادارها در بعضی مواقع برنامه ریزی مسیرهای پرواز برای آن که نشان دهد قصد حمله ندارد.

در حال حاضر، هدف اداره کردن این مرکز از راه دور یک بار در ماه و باقی ماندن روند راهنمایی عملیات در پایگاه العدید در دیگر روزهای ماه است. فرماندهان نظامی می خواهند بر اساس یک برنامه زمانی کار نمایند که بر اساس آن، این مرکز برای یک دوره هشت ساله در هر 24 ساعت از راه دور در پایگاه هوایی شاو یا یک پایگاه دیگر کنترل می گردد.

مقامات در پایگاه هوایی العدید اعلام کردند برنامه ای برای تعطیلی دائمی این مرکز وجود ندارد. آنها گفتند بعضی عملنمودها در این پایگاه را نمی توان مکررا از راه دور انجام داد. اما آنها قصد دارند بعضی از 800 موقعیت موجود در این پایگاه را در آینده به خاک آمریکا منتقل نمایند.

کولمن گفت: خوبی اینجا این است که در حال حاضر، ما در حال صرفه جویی در پول مالیات دهندگان و بازگردادن آنها به آمریکا هستیم. او همچنین گفت: پسران و دختران آمریکا در خارج در خاورمیانه نخواهند بود. آنها در خانه خواهند بود.

از نظر هم پیمانان آمریکا در خلیج فارس که در تأسیسات مورد استفاده آمریکا در منطقه سرمایه گذاری نموده اند، این اقدام می تواند نگران نماینده باشد. قطر به صورت خاص طی سال های اخیر هزینه های زیادی در پایگاه هوایی العدید داشته و یک میلیارد و 800 میلیارد دلار برای نوسازی این پایگاه هزینه نموده است که بزرگترین پایگاه هوایی در منطقه محسوب می گردد و قابلیت اسکان بیش از 10 هزار نظامی آمریکایی را دارد.

اما ترکیب خطرات و فن آوری های جدید در حال سوق دادن آمریکا برای آنالیز مجدد این موضوع است که چه میزان از عملیاتش باید در خارج از این کشور مستقر باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 395

به "انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر به کارولینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر به کارولینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید