بلای عجیبی که گرسنگی سر عنکبوت ها می آورد!

به گزارش مجله اینمن، ایسنا نوشت: همه ما می دانیم که گرسنگی می تواند ما را از نظر روحی و جسمی تحت تاثیر قرار دهد و یک مطالعه نو روی عنکبوت ها نشان می دهد که این حشرات اگر برای مدت طولانی بدون غذا بمانند، ممکن است قسمت های مهم بینایی خود را از دست بدهند.

بلای عجیبی که گرسنگی سر عنکبوت ها می آورد!

از دست دادن بینایی مشاهده شده در این مطالعه بی شباهت به تباهی لکه زرد وابسته به سن(AMD) در انسان ها نیست. با درک بیشتر در خصوص آن، متخصصان ممکن است بتوانند درمان های بهبود یافته ای برای این بیماری ایجاد نمایند.

محققان یک عنکبوت جهنده(Phidippus audax) را مورد آنالیز قرار دادند. این عنکبوت یک گونه معمولی است که برای تشخیص طعمه بسیار به گیرنده های نوری حساس به نور در چشمان بزرگ خود متکی است. هنگامی که این عنکبوت ها مواد مغذی کافی دریافت نمی نمایند، این گیرنده های نوری ممکن است از بین بروند.

الکه بوشبک(Elke Buschbeck) زیست شناس دانشگاه سینسیناتی(Cincinnati) می گوید: گیرنده های نوری انرژی زیادی مصرف می نمایند و به سختی می توان نیازهای انرژی آنها را تامین کرد.

اگر آنها را از غذا محروم کنید، سیستم از کار می افتد. این معادل عملکرد لکه زرد در چشم ماست.

محققان به آنالیز آسیب شبکیه در چشم های جانبی قدامی عنکبوت ها (ALEs) پرداختند و 9 عنکبوت فاقد مواد مغذی را با 12 عنکبوت شاهد برای آنالیز نحوه توزیع تراکم گیرنده نور مقایسه کردند.

آسیب بیشتر در قسمتی از چشم بود که گیرنده های نوری به شدت فشرده شده بودند و کمترین آسیب در نواحی دیگر بود. عنکبوت هایی که رژیم غذایی محدودی داشتند نیز به طور کلی کوچک تر بودند که قابل انتظار است.

روشی که طی آن گیرنده های نوری از بین می روند با از بین رفتن لکه زرد که بخشی از چشم انسان است که آنچه را که در مقابل ما قرار گرفته است پردازش می نماید، مطابقت دارد. متابولیسم بدن انسان پیش از این با مسائل بینایی مرتبط بوده اگرچه جزئیات آن هنوز معین نیست.

محققان مطالعه بر روی عنکبوت ها را با آنالیز ارتباط بین تغذیه و بینایی شروع نکردند، اما این مسیری است که آنها پس از مشاهده لکه های تیره روی گیرنده های نوری بعضی از عنکبوت هایی که آنالیز می کردند، در پیش گرفتند.

آمارهای سال 2014 حاکی از آن است که حدود 8.7 درصد از جمعیت انسانی در سراسر دنیا به نوعی به تباهی لکه زرد مبتلا هستند که منجر به صرف هزینه های هنگفتی برای سیستم مراقبت های بهداشتی می گردد. این عارضه با گذشت زمان بدتر شده و می تواند منجر به از دست رفتن جدی بینایی گردد.

حدود 85 تا 90 درصد موارد شامل از دست رفتن گیرنده های نوری در چشم می گردد. تصور می گردد که عوامل ایجاد آن ژنتیک، فشار خون بالا و چاقی باشد و اکنون به نظر می رسد که بتوانیم تغذیه را نیز به این لیست اضافه کنیم.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2266

به "بلای عجیبی که گرسنگی سر عنکبوت ها می آورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلای عجیبی که گرسنگی سر عنکبوت ها می آورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید