تبعات تحریم های ضدایرانی برای اروپایی ها؛ هزاران پناهجوی افغانستانی راهی اروپا شده اند

به گزارش مجله اینمن، آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نشان می دهد که به واسطه تحریم های ضدایرانی آمریکا و بروز مسائل مالی، هزاران نفر از اتباع افغانستان ایران را به مقصد اروپا ترک نموده اند و اکنون به بزرگترین گروه پناهجویان ورودی به این بلوک بدل شده اند.

تبعات تحریم های ضدایرانی برای اروپایی ها؛ هزاران پناهجوی افغانستانی راهی اروپا شده اند

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه با استناد به آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نوشته است که در امسال میلادی تعداد اتباع افغانستانی که به صورت غیرقانونی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناهنده شده اند، از اتباع سوریه پیشی گرفته و آن ها را به بزرگترین گروه پناهجویانی بدل نموده که امسال وارد مرزهای این بلوک سیاسی شده اند.

به نوشته رویترز، بخشی از این افزایش، به مسائل مالی ای بازمی گردد که پس از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران ایجاد شده و هزاران پناهجوی افغانستان را که تاکنون در ایران زندگی می نموده اند، به کوچ به اروپا واداشته است.

این خبرگزاری نوشته است: در حالی که در پی حمله این هفته ترکیه به مناطق تحت کنترل نمودها در شمال شرق سوریه اتحادیه اروپا نگران شکل گیری موج تازه ای از پناهجویان است، مقام های اتحادیه اروپا هشدار داده اند که تعداد رو به افزایش افغانستانی ها مسئله ای فوری تر است، به خصوص در جزایر یونان، یعنی اولین نقطه ای که پناهجویان به آن می رسند.

آمار مؤسسه اروپایی فرونتکس نشام می دهد که از ابتدای امسال میلادی حدود 17000 پناهجوی افغانستانی با گذر از دریای اژه به سواحل اتحادیه اروپا رسیده اند. به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، حدود نیمی از این افراد، پیش از آنکه از جهت ترکیه خود را به اتحادیه اروپا برسانند، در ایران زندگی می نموده اند و حتی بعضی از آن ها متولد ایران هستند.

این مقام اروپایی گفته است که این پناهجویان به این دلیل در حال ترک ایران هستند که سیاست ایالات متحده وضعیت مالی در ایران را به شکل قابل توجهی خراب نموده است.

دولت آمریکا از یک سال و نیم پیش با خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران، تحریم های گسترده ای را علیه مردم ایران وضع نموده است. به نوشته رویترز، این تحریم ها موجب شده تا اتباع افغانستان به امید رسیدن به شرایطی بهتر و بیمناک از وضعیت بی ثبات افغانستان، جهت اروپا را در پیش بگیرند.

رویترز به نقل از مقام های افغانستانی نوشته است که در حال حاضر حدود 2 میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می نمایند. این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان بین المللی مهاجرت، سال گذشته 800 هزار تبعه افغانستان ایران را ترک نموده اند.

از این رقم، نسبت اندکی، یعنی حدود 12000 نفر در سال 2018 میلادی به اتحادیه اروپا رفته اند، اما به نوشته رویترز، این رقم در امسال میلادی می تواند تا دو برابر افزایش یابد.

اغلب این افراد در جزایر یونان اسکان پیدا نموده اند. نهاد خیریه آکسفام می گوید در حال حاضر بیش از 13000 مرد، زن و کودک پناهجو در اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان سکونت دارند، آن هم در حالی که این اردوگاه در اصل برای میزبانی از تنها 3100 نفر طراحی شده است.

مقام های اتحادیه اروپا گفته اند که شرایط فعلا قابل مدیریت است و با وضعیت بحرانی سال 2015، یعنی زمانی که بیش از یک میلیون پناهجو وارد اروپا شدند و بزرگترین بحران مهاجرت اروپا از زمان جنگ دوم جهانی را ایجاد کردند، فاصله دارد. در آن سال، یک چهارم پناهجویان ورودی به اتحادیه اروپا اتباع افغانستان بودند.

مقام های اتحادیه اروپا در عین حال گفته اند که اوضاع در جزایر یونان بار دیگر در آستانه وخامت واقع شده است. هورست سیهوفر وزیر کشور آلمان در همین ارتباط هشدار داده است که اگر کشورهای اتحادیه اروپا یک سیاست مشترک در قبال مهاجران اتخاذ ننمایند، ممکن است وضعیت آشفته سال 2015 تکرار گردد.

به نوشته رویترز، در 9 ماه نخست امسال میلادی جمعا حدود 80 هزار پناهجو وارد مرزهای اتحادیه اروپا شده اند، اما این رقم اکنون در حال افزایش است و این احتمال وجود دارد که روند نزولی تعداد پناهجویان که از سرانجام سال 2015 شروع شده بود، معکوس شده و بار دیگر صعودی گردد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 452

به "تبعات تحریم های ضدایرانی برای اروپایی ها؛ هزاران پناهجوی افغانستانی راهی اروپا شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات تحریم های ضدایرانی برای اروپایی ها؛ هزاران پناهجوی افغانستانی راهی اروپا شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید