خبرنگاران محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی جنگل ها دست به کار شد

به گزارش مجله اینمن، یاسوج- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش بینی می شود که امسال نیز آتش سوزی هایی در استان رخ دهد و پیش از وقوع باید به فکر راهکار برای به حداقل رساندن خسارت ها باشیم.

خبرنگاران محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی جنگل ها دست به کار شد

به گزارش خبرنگاران ؛سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در این باره گفت: ایجاد و احیاء آتش برها ؛تجلیل از نیروهای مردمی فعال در مهار آتش سوزی های سال گذشته و نشست با دامداران حاشیه مناطق از جمله این اقدامات است.

وی افزود: بررسی آتش سوزی های سنوات گذشته نشان می دهد ،عوامل متعددی در آتش سوزی ها دخیل بوده و نمی توان علت همه این حوادث را یک یا 2 مورد دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد شرح داد: آتش سوزی عمدی، صاعقه، خطای انسانی، گرمای هوا و افزایش علوفه خشک از علل آتش سوزی ها در جنگل و مرتع عنوان شده است.

هاشمی به موانع موجود برای مهار آتش در مناطق عمدتا کوهستانی استان اشاره کرد و گفت: بررسی و تجربه آتش سوزی های سال گذشته نشان می دهد به دلیل وسعت زیاد آتش، صخره ای و صعب العبور بودن منطقه، شیب بالای 70 درجه و عدم برخورداری سازمان های متولی از امکانات مناسب برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن، همه ساله صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد و منجر به سرایت آن به سایر مناطق می شود.

وی بیان کرد: بررسی راه های جلوگیری از گسترش آتش نشان داد که آتش برها نقش بسزایی در مهار و خودکنترلی آتش ها در سنوات گذشته داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به همین علت امسال قبل از هرگونه اتفاقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درسطح مناطق تحت مدیریت خود اقدام به احیاء و ایجاد آتش برهای جدید کرده است.

هاشمی شرح داد: درهمین راستا از نیروهای مردمی که سال گذشته در مهار آتش سوزی ها فعالانه در کنار محیط زیست استان بودند تجلیل شد.

وی گفت: نشستی نیز با دامداران حاشیه مناطق حفاظت شده داشته ایم و توصیه ها و رهکردهای لازم نیز در این خصوص صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد : امید است که امسال با کمک مردم و همکاری خوب تشکل های زیست محیطی در سطح استان گزارشی از آتش سوزی جنگل ها و مراتع نداشته باشیم.

هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می شود.

شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.

حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود.

در سال 1396 تعداد 90 فقره آتش سوزی به میزان 535 هکتار در سطح مراتع و جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

در سه ماهه تابستان سال 97 نیز 50 فقره آتش سوزی در وسعت 355 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان رخ داد.

سال 98 ، 350 هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت.

سال 99 نیز آتش سوزی ها ادامه داشت به گونه ای که تنها در کوه خاییز بیش از 200 هکتار از جنگل ها به تلی از خاکستر تبدیل شذ.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1592

به "خبرنگاران محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی جنگل ها دست به کار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محیط زیست برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی جنگل ها دست به کار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید