تور هلند ارزان: برگزاری کارگاه نسخ خطی در هلند

به گزارش مجله اینمن، کارگاه تخصصی شناخت نسخ خطی کتابخانه های ایران با همکاری سفارت ایران و بخش فارسی دانشگاه لایدن در هلند برگزار گردید.

تور هلند ارزان: برگزاری کارگاه نسخ خطی در هلند

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

کارگاه تخصصی شناخت نسخ خطی کتابخانه های ایران که روی متون و نسخه های فلسفی تمرکز داشت، در دانشگاه لایدن هلند برگزار گردید. در کارگاه تخصصی شناخت نسخ خطی که با همکاری سفارت ایران و بخش فارسی دانشگاه دانشگاه لایدن هلند برگزار گردید، اکبر ایرانی، رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب و سوسن اصیلی مدیر بخش نسخه های خطی کتابخانه دانشگاه تهران، دو گزارش تحقیقاتی درباره قدیمی ترین نسخ خطی فارسی و عربی متعلق به فلاسفه اسلامی ارائه دادند.

در کارگاه نسخ خطی به آنالیز متون فیلسوفانی مثل ابن حیان، فارابی، ابن سینا، ملاصدرا، ابن رشد، کندی، رازی و دیگر متون فلاسفه ای که در دانشگاه تهران و کتابخانه های مختلف موجود بود پرداخته شد.

در این کارگاه، اساتیدی مثل پروفسور ویتکام، دکتر فان دن برخ نیز حضور یافتند. کارگاه، با حضور دانشجویان دوره دکترای ایران شناسی، مطالعات خاورمیانه، فلاسفه اسلامی و زبان فارسی، در دانشگاه لایدن برگزار گردید.

دَست نِوِشته یا نُسخه خَطی به کتاب ها و نوشته هایی گفته می گردد که از طریق گونه ای قلم و با دست، نوشته شده باشد. دست نویسی در مشرق زمین و به ویژه ایران پیشینه ای بسیار کهن دارد. در روزگاران کهن فرمانروایان معمولا در دربار خود دیوان نگارش برپا می کردند تا نگارنده ها در آن به نوشتن دست نوشته ها یا رونویسی آن ها بپردازند. نسخه های خطی در کتابخانه های ایران نگهداری می شوند و اکنون در حدود 320هزار عدد آن ها در ایران ثبت ملی شده اند.

دانشگاه لایدن از دانشگاه های شناخته شده و مشهور دنیا است. این دانشگاه در حدود 450 سال قدمت دارد و به قدیمی ترین دانشگاه هلند معروفیت دارد. دانشگاه لایدن در شهری به همین نام ساخته شده است. این دانشگاه در سال 1575 میلادی به دست ویلِم، شاهزاده اورنژ و بنیانگذار دودمان پادشاهی کنونی هلند بنیاد شد.

هلند یکی از غنی ترین پایگاه های ایران شناسی در اروپا و خاستگاه ایران شناسان معروفی مثل پروفسور دو بروین، ویلم فلور، هوخن دایک، یوهان ترهار، فلیپ کرینبروک، کالین ترنر، پوپ لمیر بوده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2054

به "تور هلند ارزان: برگزاری کارگاه نسخ خطی در هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هلند ارزان: برگزاری کارگاه نسخ خطی در هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید