سفری کوتاه و مجذوب کننده به گرجستان کهن

به گزارش مجله اینمن، گرجستان، کشوری کهن و باستانی است که در منطقه قفقاز اوراسیا قرار گرفته است. کشوری زیبا و در حال توسعه که فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد و می خواهیم تا در نگاهی کوتاه به معرفی این کشور تاریخی و شهر زیبای تفلیس بپردازیم تا آن در برنامه های آینده سفر خود قراردهید.

سفری کوتاه و مجذوب کننده به گرجستان کهن

گرجستان کجاست؟

گرجستان کشوری سرسبز و زیبا واقع در منطقه قفقاز اوراسیاست، بدین معنی که در هر دو قاره اروپا و آسیا و در سر حد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار گرفته است.

مرکز گرجستان شهر زیبای تفلیس است و زبان رسمی مردم گرجستان هم نام با نام کشورشان است و به زبان گرجی تکلم می نمایند.

گرجستان در طول سال های اخیر دارای رشد و پیشرفت خوبی بوده و به یکی از مقاصد گردشگری نزدیک به ایران تبدیل شده است.

این کشور در سواحل دریای سیاه قرار گرفته و مرز بین اروپا و آسیا را تشکیل می دهد. گرجستان با وجود وسعت کمی که دارد، تنوع آب و هوا و جاذبه های طبیعی آن قابل توجه است؛ از کوه های سربه فلک کشیده با آب و هوای کوهستانی تا منطقه ها ساحلی دریای سیاه و دره های سرسبز.

گرجستان کشوری به سرعت در حال توسعه است و از اواسط دهه 2000 میلادی صنعت گردشگری این کشور آغاز به توسعه یافتن نموده و زیرساخت های گردشگری در این کشور در حال افزایش و بهبود هستند؛ به نحوی که روز به روز بر تعداد گردشگران این کشور افزوده می گردد.

شهرهای کوچک و تاریخی، صومعه ها و کلیساهای دیدنی، کوه های سر به فلک کشیده، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان نواز از عواملی هستند که دست به دست هم داده اند تا گرجستان به مقصدی ایده آل برای سفر های خارجی تبدیل گردد.

منطقه کوهستانی قفقاز بزرگ مانع از ورود هوای سرد از سمت شمال می گردد.

آب و هوای گرم و مرطوب ناشی از مجاورت دریای سیاه در نواحی کم ارتفاع ساحلی مشاهده می گردد. ارتفاع از سطح دریا و فاصله تا دریای سیاه، تفاوت آب و هوایی را در منطقه ها مختلف ایجاد می نماید.

در سواحل دریای سیاه، از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه ای به نام زمین های پست کولخیس، آب و هوای نیمه گرمسیری غالب است. در این منطقه ها رطوبت و اندازه بارندگی بسیار بالا است.

بندر باتومی در دریای سیاه، سالانه 2500 میلیمتر بارندگی دارد. انواع مختلفی از درختان نخل در این منطقه رشد می نمایند. میانگین دمای هوا در فصل زمستان در این منطقه ها 5 درجه سانتیگراد و در تابستان 22 درجه سانتیگراد است.

دشت های شرقی گرجستان، به علت وجود کوهستان، از تاثیر دریای سیاه حفظ شده اند و آب و هوای قاره ای در آن ها غالب است. میانگین دمای هوا در تابستان 20 تا 24 درجه سانتیگراد و در زمستان 2 تا 4 درجه سانتیگراد است.

اندازه رطوبت کمتر است و بارش باران سالانه 500 تا 800 میلی متر است. منطقه ها مرتفع در غرب و شرق و منطقه ها نیمه خشک در جنوب شرقی گرجستان، اندکی تفاوت آب و هوایی با سایر بخش ها دارند.

گرجستان کهن

منطقه اوراسیا دارای تاریخ بسیار کهنی است و باستان شناسان رد انسان های اولیه را در این منطقه پیدا نموده و عمر آن را به دوره پارسنگی نسبت داده اند. به لحاظ تاریخی بودن منطقه، جمجمه ای از انسان های اولیه در این منطقه پیدا شده است که متعلق به یک میلیون 800 سال پیش است!

در دوره های عصر مفرغ و اوایل عصر آهن نیز منطقه گرجستان دارای رشد بسیار خوبی بوده و پیشرفت های گسترده ای در حوزه مالی در این منطقه رخ داد.

در دوره پیش از میلاد دو اتحادیه اصلی در منطقه گرجستان حضور داشتند که به نام های دیائوخی و کولخیس شناخته می شدند و پس از میلاد مسیح این حکومت به اوراتوها رسید که وسیع ترین امپراتوری دوران خود بود.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بعد از میلاد مسیح در این منطقه و جنگ هایی که بین مادها و اوراتوها رخ داد، بالاخره از حکومت مادها شکست خورده و آریایی ها در این منطقه به همزیستی با گرجی ها پرداختند.

منطقه گرجستان نیز مانند ایران جنگ های بیشماری را پشت سر گذاشته و حمله مغول ها، ایرانیان، عثمانی ها و روس ها را به خود دیده است.

در نهایت در سال 1783 گرجستان در حمایت روسیه رفت و در دوره شوروی سابق به مدتی 70 ساله در اشغال نیرو های شوروی بود تا اینکه در 1991 به استقلال رسید.

فرهنگ مردم گرجستان

فرهنگ کلی مردمان گرجستان به طور غالب برگرفته از فرهنگ قفقاز و ترکیب شده با فرهنگ گرجی هاست و از جمله فرهنگ های غنی دنیاست.

زبان رسمی مردم منطقه نیز گرجی است که از زبان های قفقازی و با ریشه کارتولی است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که خوشنویسی یکی از هنرهای معروف و کهنه در این کشور است.

بعلاوه بهتر است بدانید که گرجستان در فهرست کشورهای بدون ویزا واقع شده است.

مردم گرجستان بعلاوه دارای پایکوبی های سنتی و خاصی نیز هستند که از گذشته نسل به نسل منتقل شده و امروز رسیده است.

این پایکوبی های سنتی هم زیادند و هم نام های مختلفی دارند. برای مثال از معروف ترین پایکوبی های منطقه گرجستان می توانیم پایکوبی کارتولی، پایکوبی جیرانی، پایکوبی خورومی، آچارولی و سوانوری را نام ببریم.

دین گرجی ها

دین رایج مردم گرجستان مسیحی است و حدود 70 درصد از مردم منطقه مسیحی اند.

بعد از مسیحیت دومین دین رایج در کشور گرجستان اسلام است و بزرگترین سهم از اقلیت های دینی را به خود اختصاص می دهد.

آنالیز اقتصاد گرجستان

اقتصاد کشور گرجستان به علت دسترسی به آب های آزاد، آب و هوای مناسب، کشاورزی پیشرفته و دارای بودن منابع و معادن مختلف دارای تنوع بسیاری است.

بعلاوه با اضافه شدن صنعت گردشگری به این کشور، اقتصاد گرجستان رشد خوبی داشته و دارای اقتصاد خوبی است. برای سفر به گرجستان تنها انتخاب پیش روی شما، استفاده از هواپیما نیست و می توانید با خرید بلیط قطار، از راه زمینی نیز به گرجستان بروید.

ارز رایج در کشور گرجستان با واحد لاری شناخته می گردد که هر لاری نیز به واحد کوچکتری به نام تتری تقسیم می گردد. علامت و اختصار مورد استفاده برای نشان دادن ارز رایج در گرجستان واژه GE یا gel است.

لاری به شکل اسکناس های 5، 10، 20، 50 و 100 لاری و گاهی تا 200 و 500 لاری ترویج دارد. تتری هم به شکل سکه های 1، 2, 5، 10، 20 و 50 تتری است.

البته توصیه می کنیم در سفر به گرجستان ترجیحا دلار با خود به همراه ببرید تا در نوسانات ارزی، ضرر زیادی متحمل نشوید. بعلاوه برای تبدیل ریال به لاری هم باید کارمزدها بیشتری بپردازید، پس برترین راه همان استفاده از دلار و به همراه داشتن دلار بجای لاری است.

منبع: خبرنگاران

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2215

به "سفری کوتاه و مجذوب کننده به گرجستان کهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری کوتاه و مجذوب کننده به گرجستان کهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید