بیوفیدبک یعنی چه؟

به گزارش مجله اینمن، تصورات و تخیلات، الگوهای ذهنی هستند که بر کنش و رفتار هر شخص اثر مستقیمی دارد که حالات روحی، شخصیت و حساسیت هر فرد را در بر می گیرد. الگوهای ذهنی ناهماهنگ شخص از خود نسبت به محیط می تواند حالات روحی او را دچار اختلال و شخص را حساس و شکننده کند و در اثر کمترین استرس دچار تنش و

بیوفیدبک یعنی چه؟

بیوفیدبک یعنی چه؟

رابطه تصورات فکری و آرامش

تصورات و تخیلات، الگوهای فکری هستند که بر کنش و رفتار هر شخص اثر مستقیمی دارد که حالات روحی، شخصیت و حساسیت هر فرد را در بر می گیرد.

الگوهای فکری ناهماهنگ شخص از خود نسبت به محیط می تواند حالات روحی او را دچار اختلال و شخص را حساس و شکننده کند و در اثر کمترین استرس دچار تنش و بیماری های روان تنی گردد. داشتن تصور عمیقی از الگوی فکری مناسب می تواند شخصیت برتر و با اعتماد به نفس و تسلطی در اعماق وجودمان شکل بدهد و همیشه شخص با دیدی برتر می تواند بر امور تسلط داشته باشد و این اعتماد به نفس موجب آرامش روانی شخص گردد. الگوهای فکری ایجاد شده در فکر، به موقعیت اجتماعی و دگرگونی های محیطی و حتی وضع ظاهری و در نهایت تفسیر ما از زندگی بستگی دارد و خلق ایجاد الگوهای فکری، در ارایه تنش و آرامش مؤثر است. قوی ترین قوای انسان، قوه مخیله است زیرا بدون وقفه و 24 ساعته حتی بدون حضور محرک کار می کند و آثار عمیقی در نگرش و تفکر و حالات روحی ما دارد.

دید برتر

درد و درمان به امید و دید مثبت و منفی شخص بستگی دارد زیرا در دید منفی و ناامیدانه، حالات درد و بیماری با تصورات رنجوری بدن ملکه فکر می گردد و در دید مثبت، شفا و سلامت و تندرستی ملکه فکر خواهد شد. ملکه فکر مثبت یا منفی، به اعماق درون نفوذ می کند و در آن صورت خواسته یا ناخواسته اعمال بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. ارسال الگوهای فکری شدید در اعماق درون به دو صورت امکان پذیر است: طبیعی: مانند عشق، ایمان، ترس، دعاهای شبانه و مصنوعی: مانند فیکس چشم ها، بی حسی عضلات، بی حرکتی بدن و برای کسب آرامش روحی بعد از ریلکس تن، باید به تخیلات و امیدها و آرزوها و خاطرات شیرین پرداخت تا روح ارضا گردد. تصور زیارتگاه ها و اماکن مقدس، به روح آرامش عمیق تری می دهد. در تصورات و تخیلات، دسترسی به غیرممکن ها روح را ارضا می کند و یک شخصیت برتر در بازسازی و تکامل روحی خلق می گردد و در نهایت، تقویت و آرامش روحی را موجب می گردد. تصورات می تواند یکی از قوی ترین آثار آرامش را داشته باشد زیرا می توان در هر موقعیتی این تکنیک را به کار گرفت.

بیوفیدبک آرامش

بیوفیدبک حالتی است که شخص آگاهانه به حالت ها و احساسات قبلی خود برگشت می کند تا بتواند احساسات خود را به طور عمیق درک کند و آنها را تحت کنترل ارادی خود بگیرد. در مغز مراکزی وجود دارد که نسبت به احساسات برانگیخته می گردد تا بتواند هماهنگی لازم را برای برقراری تعادل ایجاد کند. برای هماهنگی دقیق تر درون و برون، این مراکز معکوس یا متضاد دارند که نسبت به احساسات متضاد برانگیخته می گردد مانند سیری، گرسنگی، خشم و شادی، سرما و گرما؛ مغز با توازن این دو مرکز، توازن و تعادل را ایجاد می کند. برای توازن و تعادل روحی و جسمی باید بتوان این احساسات را به صورت ارادی و خود آگاهانه بیدار کرد و با افزایش یکی از این دو حس متضاد به حالت توازن و آرامش روحی رسید. برای بیداری احساسات باید در حافظه این احساسات را بایگانی و نگه داشت تا در صورت لزوم با بیداری یکی از دو حس متضاد بتوان حالات تعادل و آرامش را ایجاد کرد. بعد از بیداری احساسات می توان احساسات خوشایند را تقویت و احساسات ناخوشایند را کمی تضعیف کرد تا احساس نشاط و آرامش دایمی برقرار گردد. برای بیداری احساسات و حالات روحی باید ابتدا چرخش آگاهی به احساسات فیزیکی و یا احساسات فعلی کرد. سپس مرحله به مرحله احساسات قلبی را بیدار نموده و آنها را در حافظه ذخیره نموده تا در صورت لزوم بتوان با دسترسی به حافظه، احساسات مورد نظر را بیدار کرد.

گاه احساسات به صورت سمبلیک در ضمیر ناخودآگاه نقش می گیرند و برای کنترل این احساسات می توان به عمل خواسته یا نیت کردن احساسات سمبلیک را بیدار کرد و آنها را تحت کنترل در آورد.

مراحل بیوفیدبک

بیوفیدبک در چهار مرحله است، بعد از تسلط کامل در هر چهار مرحله می توان به سرعت احساسات را در هر موقعیت بیدار نموده و جسم و روح را تحت کنترل گرفت و درنهایت، به تعادل روحی و آرامش رسید. برای کنترل بهتر احساسات متضاد باید به صورت تسلسلی و پشت سرهم بیدار شوند تا وجه التفاوت این دو حس بهتر درک شده و راحت تر بتوان آنها را بیدار و ایجاد توازن و تعادل روحی کرد. تمرینات ابتدا باید با حوصله و دقیق سپس رفته رفته با سرعت بیشتر انجام گردد و با تکرار و تمرین می توان دو احساس متضاد را در حافظه حکاکی کرد و به سهولت آنها را به یاد آورد و به طور کامل به شکل واقعی و حقیقی آنها را بیدار کرد. با توسعه آگاهی بر احساسات واقعی و حتی کاذب می توان به کنترل شدیدتری رسید، به طوری که اعمال خارق العاده را با کنترل فکری به انجام رساند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1819

به "بیوفیدبک یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوفیدبک یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید