توزیع عادلانه سفر برای دهک های متفاوت نیازمند سیاست گذاری است

به گزارش مجله اینمن، مرکز پژوهش های مجلس با آنالیز شرایط گردشگری داخلی به منظور دستیابی به چالش های سیاستی این حوزه، در گزارشی گفت: توزیع عادلانه سفر برای گروه ها و دهک های متفاوت درآمدی نیازمند سیاستگذاری و اقدام های برنامه ای مناسب است.

توزیع عادلانه سفر برای دهک های متفاوت نیازمند سیاست گذاری است

ایرنا: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز، آمده است: جهت صحیح توسعه گردشگری، رونق و پایدارسازی گردشگری داخلی است زیرا این گونه از گردشگری نسبت به محرک های منفی رسانه ای، مسائل فصلی بودن تقاضا و تحولات سیاسی و اقتصادی بین المللی، وابستگی کمتری نشان می دهد و برترین نوع توزیع و بازتولید منابع اقتصادی را ممکن می نماید.

در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش ها آمده است: متاسفانه در دهه های اخیر جهت گیری مناسبی در خصوص سیاست گذاری گردشگری داخلی رخ نداده و آنچه به عنوان آمار در دسترس است، متأثر از برنامه نبوده است.

این گزارش اضافه نمود: با آنالیز داده های آماری موجود و در دسترس بین سال های 1387 تا 1398 تعیین شد که هر چند کمیت گردشگری داخلی بیشتر شده است اما از کیفیت آن کاسته شده است.

معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش ها با بیان اینکه توزیع سفر میان خانوارها به شکل عادلانه ای رخ نداده است و 3 برابر شدن سرانه سفر خانوارها به واسطه افزایش سفرها آنها اتفاق افتاده است، اظهار داشت: این شکاف رفاهی موجب شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینه های سفر باشند بنابراین اقامت در خانه اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی، کاهش هزینه های مربوط به خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورهای گردشگری نتیجه این شرایط است که مانع از رخداد پیامدهای مطلوب و مورد انتظار در حوزه گردشگری داخلی شده است.

مرکز پژوهش ها با ترسیم شرایط فعلی در گزارش خود نشان داده است که سیاستگذاری تعیینی در بخش گردشگری داخلی انجام نشده است بنابراین تسهیل در توزیع منابع اقتصادی در جامعه میزبان از گردشگری داخلی (که مبتنی بر الگوی اقامت در خانه دوستان و اقوام است)، افزایش کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفر برای گروه ها و دهک های متفاوت درآمدی، محورهایی است که نیازمند سیاستگذاری و اقدام های برنامه ای مناسب است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1932

به "توزیع عادلانه سفر برای دهک های متفاوت نیازمند سیاست گذاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع عادلانه سفر برای دهک های متفاوت نیازمند سیاست گذاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید