شعر تأثیرگذار باید سوای ساختار زبانی سرشار از تخیل و اندیشه باشد

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، زهرا ُپردل؛ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر، گفت: شاعر در واقع، اندیشه و احساس خود را در ظرف زیبایی از تخیل می ریزد و به مخاطبانش ارائه می دهد و در این میان نقش تصویر در انتقال پیام به شکل هنری کاملا مهم است.

شعر تأثیرگذار باید سوای ساختار زبانی سرشار از تخیل و اندیشه باشد

وی با اشاره به لزوم بازنگری و ویرایش در شعر، بیان نمود: شاعر وقتی شعرش را می سراید، باید دوباره آن را بخواند؛ واژه های اضافی را حذف کند و به این بیندیشد که چگونه جای برخی واژه ها را با واژه های دیگر عوض کند تا شعرش شاعرانه تر شود.

پُردل اضافه کرد: حروف اضافه و بدون کاربرد در شعر نباید زیاد باشد و شاعر برای پر کردن وزن، نباید دست به استفاده از حروف ربط، شرط و غیره بزند. بلکه به راحتی می تواند واژه های مناسب تری را جایگزین کند.

کارشناس آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، در ادامه به نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد: تا می توانید خیال پردازی کنید و تصاویر تازه کشف کرده و بدون دغدغه قالب های شعری و نکاتی اینچنین، فقط و فقط بنویسید و تا می توانید شعر شاعران بزرگ را بخوانید.

این فعال و پژوهشگر ادبی با اشاره به تشریح و بیان چیستی شعر سپید پرداخت و گفت: در محور عمودی شعر سپید، سطرها به لحاظ مضمونی و مفهومی باید چون حلقه های یک زنجیر درپی هم آمده باشند و ارتباط علت و معلولی تصاویر به گونه ای رقم بخورد که بافت شعر پیوسته و یکدست باشد.

پُردل در ادامه به شباهت ها و وجه تمایز شعر سپید و متن ادبی پرداخت و توضیح داد: اگرچه این نوع شعر از نظر نداشتن وزن شبیه متن ادبی است، اما در شعر سپید توصیف و اضافه گویی ها جایگاهی ندارد.

وی اضافه کرد: برخلاف متن ادبی، در شعر سپید، توصیف جایش را به تصویر داده و شاعر کشف های جدید خود را از پدیده های هستی، با تصاویر موجز و هنری به نمایش می گذارد.

این کارشناس ادبی توضیح داد: شعر سپید، بیان خیال انگیزترین تصاویر با کمترین کلمات است. در این نوع شعر، وزن عروضی وجود ندارد، اما شاعر به شکل های مختلف به کلامش موسیقی درونی و معنایی می بخشد.

آنیسا خواجه پور، پریا مردانی، ضحی پورمرادیان، نیکا احمدی، ستایش حسنی، شایسته تقی زاده، مهرانه رحیمی، فاطمه رحیمی کیان و ارمغان خدادادی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1402

به "شعر تأثیرگذار باید سوای ساختار زبانی سرشار از تخیل و اندیشه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر تأثیرگذار باید سوای ساختار زبانی سرشار از تخیل و اندیشه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید