طرز تهیه قنبر پلو یا غمبر پلو شیرازی

به گزارش مجله اینمن، قنبر پلو یک غذای اصیل ایرانی ست که خاستگاه آن شیراز، شهر شاعران است و می گویند آن قدر طعم خوبی دارد که غم گرانی گوشت چرخ نموده را از فکر شما پاک می نماید. قنبر پلو غذایی تاریخی ست که داستان جالبی دارد.

طرز تهیه قنبر پلو یا غمبر پلو شیرازی

بعضی معتقدند نام اصلی و درست این غذا، غمبر پلو است که با خوردن آن غم ها فراموش می شوند. در جای دیگر آمده است که نام قنبر پلو به این علت که در زمان گذشته قنبر، نام غلامی سیاه پوست بوده و این غذا را درست نموده است، به علت رنگ قهوه ای قنبر پلو، این نام را برای این غذا انتخاب نموده اند.

جای تعجبی ندارد که تمام گردشگران خارجی عاشق این غذا هستند. این غذا تاریخچه جالبی دارد. اگر به پختن یک غذای با اصالت و سنتی شیرازی علاقه مند هستید، ادامه این مطلب را دنبال کنید. در بخش بعدی با مواد اولیه و طرز تهیه قنبر پلو آشنا می شوید.

مواد مورد احتیاج

  • برنج 4 پیمانه
  • گوشت چرخ نموده 500 گرم
  • گردو 50 گرم
  • کشمش پلویی 150 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران 3 قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • فلفل به میزان لازم

مواد لازم گفته شده برای 4 نفر بوده و زمان آماده سازی و پخت قنبر پلو یک ساعت و نیم است. برای پخت قنبر پلو باید حوصله زیادی به خرج داد؛ پس سعی کنید زمان مناسب و کافی برای پخت آن در نظر بگیرید.

طرز تهیه قنبر پلو

  1. برای پخت قنبر پلو ابتدا ضروری است کوفته قلقلی ها را آماده کنید. در یک کاسه بزرگ 1 عدد پیاز را رنده کنید؛ سپس گوشت چرخ نموده به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا مخلوط شوند.
  2. گوشت چرخ نموده ها را در میزان کوچک قلقلی کنید؛ سپس روغن را داخل تابه بریزید و گوشت قلقلی ها را سرخ کنید. پس از این که کاملا سرخ شدند آن ها را کنار بگذارید.
  3. در ادامه 1 عدد پیاز دیگر را به صورت خلالی خرد کنید و در تابه روی حرارت مناسب قرار دهید تا کمی نرم گردد.
  4. سپس مغز گردوی خردشده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از آن کشمش پلویی را به تابه اضافه کنید. در این مرحله، گوشت قلقلی ها را به مخلوط گردو، پیاز و کشمش اضافه کنید.
  5. بعد از آماده کردن مخلوط، رب انار را با میزانی آب جوش به حالت رقیق شده تبدیل کنید. زعفران را دم و همراه با رب انار به تابه اضافه کنید. بعد از این که زعفران و رب انار به خوبی با مواد قنبر پلو مخلوط شد، شعله حرارت را خاموش کنید.
  6. در این مرحله ضروری است پلو را آماده کنید. برای این کار برنج را همراه با آب، روغن و کمی نمک در یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید. بعد از گذشت 10 دقیقه، برنج را که کمی نرم شده است از روی حرارت بردارید و آبکش کنید.
  7. قابلمه را مجددا روی حرارت قرار دهید. در این مرحله ضروری است برنج آبکش شده را با مواد گوشت چرخ نموده مخلوط کنید. یک لایه از برنج را در کف قابلمه و سپس مخلوط گوشت قلقلی را لابه لای برنج بریزید. این کار را تا زمان تمام شدن مواد مخلوط قنبر پلو ادامه دهید.
  8. زعفران به جای مانده را روی برنج بریزید، سپس در قابلمه را ببندید و به مدت یک ساعت اجازه دهید تا کاملا پخته گردد. بعد از این که قنبر پلو آماده شد، می توانید برای تزئین از گوشت قلقلی، کشمش و گردو بهره ببرید.

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی

برای پخت قنبر پلوی اصل شیرازی باید علاوه بر رب انار، از شیره انگور استفاده کرد. ابتدا برنج را خیس کنید. گوشت را با میزانی نمک و زردچوبه مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید. بعد آن ها را به میزان خیلی کوچک بردارید، به صورت گلوله درآورید و سرخ کنید.

تابه دیگری را روی حرارت قرار دهید و بعد از این که روغن داغ شد، پیاز خلالی شده را با گردو در آن تفت دهید. سپس کشمش را به آن اضافه کنید و میزانی تفت دهید.

برنج را به مدت 10 دقیقه در آب روی شعله قرار دهید تا نرم گردد؛ سپس آبکش کنید و داخل قابلمه مناسبی بریزید. یک لایه برنج، یک لایه مخلوط گوشت چرخ نموده، گردو و کشمش بریزید. میزانی رب انار و شیره انگور را در آب رقیق کنید، روی برنج بریزید و منتظر بمانید تا قنبر پلو آماده گردد.

طرز تهیه قنبر پلو با مرغ

اگر گوشت چرخ نموده در دسترس ندارید و می خواهید قنبر پلو درست کنید، جای نگرانی نیست. برای طرز تهیه قنبر پلو از مرغ هم می توانید بهره ببرید. برای پختن قنبر پلو با مرغ ابتدا باید مرغ را به طور دلخواه در قطعات کوچک خرد کنید. سپس مرغ را همراه با پیاز و ادویه مورد احتیاج سرخ کنید و تا زمان پخت کامل منتظر بمانید.

مواد مورد احتیاجی که در طرز تهیه قنبر پلو گفته شد، از جمله گردو، کشمش و رب انار را در تابه دیگری آماده کنید. برای این منظور رب انار را با آب جوش حل کنید تا رقیق گردد و روی کشمش و گردوی تفت داده شده با پیاز بریزید. در مرحله بعد، مواد مخلوط را لابه لای برنج آبکش شده بریزید و بعد از گذاشتن در قابلمه، یک ساعت صبر کنید تا قنبر پلو شما حاضر گردد.

نکاتی برای خوشمزه تر شدن این غذا

  • برای این که کوفته قلقلی ها زیاد خشک نباشند، بهتر است آن ها را کمی سرخ کنید.
  • کشمش را بیش از حد سرخ نکنید. کشمش زود سرخ می گردد و احتیاج به تفت دادن زیادی ندارد.
  • برای این که قنبر پلو طعم ملسی داشته باشد، از ترکیب رب انار و شیره انگور بهره ببرید.
  • اگر طعم شیرین شیره انگور در غذا را دوست ندارید، می توانید فقط رب انار به مواد اضافه کنید.
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2078

به "طرز تهیه قنبر پلو یا غمبر پلو شیرازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قنبر پلو یا غمبر پلو شیرازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید