فرهنگسراها شهروندان را با کتاب آشتی داده اند

به گزارش مجله اینمن، نویسندگان نوپا در کارگاه داستان نویسی فرهنگسرای ابن سینا گرد هم جمع شده اند تا با یادگیری اصول و تکنیک ها نویسنده ای خلاق شوند؛ کارگاهی با حضور ابوالفضل درخشنده؛ نویسنده ای که بیش از 40 کتاب در کارنامه اش دارد.

فرهنگسراها شهروندان را با کتاب آشتی داده اند

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

خبرنگاران- زهرا کریمی: از جمله آثار درخشنده می توان به مجموعه داستان قرارمون ساعت عشق 1 و 2، آموزش داستان نویسی پیشرفته(9 جلد)، رمان تخریبچی دوران و کتاب جامع خاطره نویسی پیشرفته اشاره نمود. با او درباره انگیزه اش از راه اندازی چنین کارگاه هایی در فرهنگسراهای پایتخت و سبک متفاوت این کارگاه ها در فرهنگسرای ابن سینا و نتایج خوشایند آن گفت وگو نموده ایم.

کارگاه های داستان نویسی شما در فرهنگسراها با استقبال علاقه مندان روبرو شده است. چه شد چنین کارگاهی در فرهنگسراهای تهران راه اندازی کردید؟

سال 1382 در کلاس داستان نویسی حوزه هنری شرکت کردم. بعد از انتها دوره ها متوجه شدم هیچی از تکنیک ها نیاموخته ام. با تحقیق در این حوزه آغاز به جمع آوری منابع کردم. 9 جلد کتاب داستان نویسی را نوشتم. سال 1384 در فرهنگسرای شفق (دانشجو سابق) کارگاه داستان نویسی برگزار کردم. کارگاه ها 10 ترم است که در ترم دوم دانشجویان تکنیک ها را می آموزند و در ترم های بعدی بازدید علمی برای کشف استعدادها برگزار می گردد. نتایج خوبی در این بازدیدها رقم می خورد. در نهایت فرهنگسرای شفق طرح درس و سامانه آموزش داستان نویسی را ایجاد کرد و از آن به بعد سایر فرهنگسراها هم برای برپایی چنین کارگاهی درخواست مشارکت و همکاری داشتند و فرهنگسرای ابن سینا در خیابان ایران زمین یکی از این فرهنگسراها بود.

از نتایج بازدیدهای علمی بگویید.

فرهنگسراها از زمانی که در حوزه کتاب وارد شده اند نقش مؤثری در انس شهروندان با کتاب ایفا نموده اند و آنها را با یار مهربان آشتی داده اند. حالا بعد از سال ها فعالیت در حوزه معرفی کتاب و ایجاد امکانات برای تهیه کتاب این بار ما وارد عرصه دیگری از کتاب و در واقع آموزش ماهیگیری شده ایم. از زمانی که کارگاه داستان نویسی برگزار شده است شهروندان به راحتی با یادگیری اصول، کتاب داستان می نویسند و چه بسا منبع درآمدشان هم باشد. فعالیت مهم دیگر ما برگزاری اردوهای استعدادیابی و کشف خلاقیت است. نکته اصلی همین است. هنر داستان نویسی ذاتی نیست و کاملاً اکتسابی است؛ به شرطی که بتوانیم از نیمکره راست مغز استفاده کنیم. در این تورها و بازدیدهای علمی هنرجو مجبور به استفاده از نیمکره راست مغزش می گردد و می تواند فکر اولیه اش از موضوع را با خلاقیت منحصر به فرد خود تبدیل به محتوای جذاب و خواندنی کند؛ به طوری که خواننده با خواندن کتاب نویسنده به فکر تغییر باشد. اکنون 22 هنرجو کتاب نوشته اند و قریب به 300 هنرجو در نوشتن 15 جلد مجموعه کتاب نقش داشته اند. مجموعه کتاب دیدار با عاشقان آسمانی ثمره بازدید علمی از آسایشگاه جانبازان ثارالله و مجموعه کتاب از جنون تا مجنون ثمره بازدید علمی سال 1388 از فرماندهی حضرت رسول الله(ص) و عملیات بدر است و خیلی موارد دیگر.

چرا استقبال از کارگاه های فرهنگسرای ابن سینا بیش از کارگاه های داستان نویسی در فرهنگسراهای دیگر تهران است؟

چون مدیران این فرهنگسرا به ما پیشنهاد ویژه درباره داستان هنرجویان دادند. آنها درخواست داشتند تا هر داستانی به نتیجه خوبی رسید می توانیم آن را تبدیل به نمایشنامه کنیم تا روی صحنه نمایش اجرا گردد. حدود یک ماه است که کانون یک داستان، یک نمایشنامه در فرهنگسرای ابن سینا فعالیتش را آغاز نموده. در این داستان ها و نمایشنامه ها سعی می کنیم به حفظ سنت های قدیمی، آیین ها و مناسبت های ایرانی، نام محله های تهران، زنده نگهداشتن نام افراد مشهور و خیابان های پرخاطره و مخاطب پسند بپردازیم. نباید از کارنمودهای مفید برگزاری چنین کارگاه هایی غافل شویم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 721

به "فرهنگسراها شهروندان را با کتاب آشتی داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگسراها شهروندان را با کتاب آشتی داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید