مخالفت ترکیه با ایده آلمان درباره سوریه

به گزارش مجله اینمن، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود در آنکارا طرح وزیر دفاع آلمان برای ایجاد منطقه امن بین المللی در شمال سوریه را واقع بینانه ندانسته و آن را رد کرد.

مخالفت ترکیه با ایده آلمان درباره سوریه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل آلمان، مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با همتای آلمانی اش هایکو ماس در آنکارا پیشنهاد آنگرت کرامپ-کارن بائر، وزیر دفاع آلمان برای تاسیس یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه را واقع بینانه ارزیابی نکرد و گفت: ابتدا باید در آلمان توافقی در این باره حاصل گردد؛ در این کشور در این باره نظرات مختلفی وجود دارد.

وزیر دفاع آلمان روز پنج شنبه این ایده خود درباره سوریه را به شرکایش در ناتو ارائه کرد، اما با واکنش محتاطانه آن ها روبرو شد. وزیر دفاع آمریکا از این طرح وزیر دفاع آلمان استقبال نموده اما گفت که نیرویی را برای این منظور به منطقه اعزام نمی نماید. در بین دیگر اعضای ناتو هم هنوز حمایت آشکاری برای این منظور وجود نداشته است.

البته مجلس اروپایی با اکثریت قاطع به این طرح وزیر دفاع آلمان رای مثبت داده و از آن حمایت نموده است. وزیر دفاع آلمان همچنین از حمایت حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی برخوردار نیست.

حزب سوسیال دموکرات آلمان با دید انتقادی به این پیشنهاد وزیر دفاع آلمان نگاه می نماید.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید نمود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ایده تشکیل یک منطقه حفاظت شده بین المللی در شمال سوریه را سا ل هاست که از جمله با صدر اعظم آلمان مطرح نموده است، اما حالا ما با آمریکا و روسیه همکاری نموده ایم و بازیگران در منطقه تغییر نموده اند.

هایکو ماس در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک بار دیگر از پیشنهاد وزیر دفاع آلمان درباره سوریه فاصله گرفته و گفت: همه جا به ما گفته می گردد که این یک پیشنهاد غیر واقع بینانه است.

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر برای چیزهایی که به صرت تئوری هستند زمان نداریم، چرا که برای مردم سوریه فرصت بحث های تئوری وجود ندارد.

البته وزیر دفاع ترکیه پیش از این در مصاحبه ای در حاشیه دیدار وزرای دفاع ناتو در بروکسل از پیشنهاد وزیر دفاع آلمان درباره سوریه استقبال نموده بود.

هایکو ماس همچنین در آنکارا مجددا خواهان یک آتش بس دائمی در شمال سوریه شده و گفت که حضور نظامی ترکیه نمی تواند همیشه در این منطقه وجود داشته باشد.

وی با نگاهی به توافق سوچی بین روسیه و ترکیه گفت که برای ما مهم است که اطمینان حاصل گردد که آتش بس مورد توافق حفظ و تمدید گردد. من از تمایل زیادی که در این باره در ترکیه وجود دارد استقبال می کنم.

به گزارش هفته نامه اشپیگل آلمان می تواند برای عملیات بین المللی احتمالی در شمال سوریه 2500 نیرو را به منطقه اعزام کند. نظامیان آلمانی از سناریویی سخن به میان آورده اند که بر اساس آن چنین منطقه ای به بخش هایی در حدود 40 کیلومتر عرض و 30 کیلومتر عمق تقسیم می گردد. در یکی از این بخش ها آلمانی ها می توانند رهبری یک گروه بین المللی را بر عهده بگیرند و سه یگان در آن مستقر نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 532

به "مخالفت ترکیه با ایده آلمان درباره سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت ترکیه با ایده آلمان درباره سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید