مدیریت بحران و همراه کردن افکار عمومی

به گزارش مجله اینمن، حمید جعفری متخصص روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی در یادداشتی در جهانی اقتصاد نوشت: پاندمی کرونا کسب و کار ها در صنایع مختلف را در جهان متاثر نموده، اما آن هایی از این بحران کمترین آسیب را دیدند که از استراتژی های روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی بهره بردند. بیش از یک سال است که بخش عمده گفت و گوی برند ها با مخاطبان شان تحت تاثیر بحران کووید-19 است. کرونا و شرایط بحرانی به وجود آمده ناشی از شیوع این ویروس در جهان درس های زیادی به متخصصان روابط عمومی داد. مدیریت بحران، روایت داستان برند، استراتژی محتوا، استفاده از ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و... تحت تاثیر کرونا از جمله موضوعاتی هستند که در این یادداشت قصد دارم به آن ها بپردازم.

مدیریت بحران و همراه کردن افکار عمومی

درس اول: آن گروهی از برند ها که مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفتند و شفاف و صادق با مخاطبان شان صحبت کردند برنده بودند و با همین رویکرد توانستند همراهی افکار عمومی را هم داشته باشند. شفافیت و صداقت یکی از درس هایی بود که متخصصان روابط عمومی در یک سال گذشته گرفتند.

همان طور که گفته شد در روابط عمومی صداقت و شفافیت در زمان وقوع بحران در ارتباط با مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار است. نگاه کنید به واکنش مدیران ارشد یا سخنگو های یک سازمان به بحرانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به کرونا مرتبط است و معمولا با خشم و اعتراض مخاطبان در شبکه های اجتماعی روبه رو می گردد (واکنش های روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان غذا و دارو برترین نمونه مطالعاتی در این زمینه هستند). بعلاوه واکنش به موقع نسبت به یک بحران، پذیرش مسوولیت و عذرخواهی از مخاطبان آسیب دیده و شرح ماجرا برای مخاطبان کسب و کار که از این بحران آسیب ندیدند، اما در معرض اخبار آن قرار گرفتند لازم است. به عبارت دیگر بحران را مدیریت کنید و صادق باشید چرا که اگر خود شما داستان خود را تعریف نکنید کسی دیگر این کار را خواهد نمود.

بعلاوه کووید-19 برای هر متخصص روابط عمومی علت واضح و روشنی است که یک سند مدیریت بحران برای برند باید از پیش تهیه نموده و بعلاوه آنچه در راستا مدیریت بحران کرونا تجربه کردند را مستندسازی نمایند. داشتن سندی از این دست برترین راه برای مدیریت و حتی جلوگیری از وقوع بعضی بحران هاست. امروز دیگر قابل قبول نیست که تیم های روابط عمومی از فقدان سند بالادستی برای حل بحران های قابل پیش بینی رنج ببرند و نتوانند پاسخ مناسبی به مخاطبان خود ارائه نمایند.

اثرگذاری کمپین های روابط عمومی

درس دوم ویروس کرونا برای متخصصان روابط عمومی این بود که تا قبل از این پاندمی کمپین های روابط عمومی با استراتژی روایت داستان برند و رهبری بازار بسیار اثرگذار و پرطرفدار بود. شیوع ویروس کرونا طراحی و اجرای این کمپین ها را کمرنگ کرد، اما همچنان همین استراتژی است که صندلی یک برند را به اسم متخصص در حوزه خود تعریف می نماید. در نتیجه حالا و در این بحران واکنش های برند نسبت به اتفاقات حوزه تخصصی فعالیتش برای مخاطبانش مهم می گردد. استفاده از سرویس های پایش رسانه ای رسمی و شبکه های اجتماعی می تواند فرصت های زیادی را برای روابط عمومی برند ها در این زمینه ایجاد کند یا بعلاوه تهیه و انتشار گزارش های فصلی مبتنی بر آمار.

بهینه سازی کانال های روابط عمومی

درس سومی که متخصصان روابط عمومی از ویروس کرونا گرفتند توجه به استراتژی محتوا و نقش SEO و بعلاوه بهینه سازی کانال های روابط عمومی بود. بالا بردن ظرفیت روابط عمومی دیجیتال در این دوره از اهمیت زیادی برخوردار است. در روابط عمومی دیجیتال با استفاده از روش های بازاریابی محتوا، برنامه ریزی برای شبکه های اجتماعی و همکاری با اینفلوئنسر ها می توان یک استراتژی برای حضور موثر برند در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی طراحی کرد.

نکته مهم در حوزه روابط عمومی دیجیتال رصد شبکه های اجتماعی و محافظت از اعتبار و معروفیت برند است. بعلاوه حضور در چند کانال ارتباطی در شرایطی که در یک سال گذشته در جهان حاکم بوده، نتایج مطلوبی نخواهد داشت. اختصاص یکی از رسانه های برند برای پوشش اخبار کسب و کار آن برند و مرتبط با شرایط می تواند در ارتباط مداوم با انواع مخاطبش موثر باشد. پیش از این در یادداشتی با تیتر ظرفیت روابط عمومی دیجیتال و هویت سازی برای برند در این باره نوشتم که چرا روابط عمومی دیجیتال مهم است و چگونه می توان از آن بهره برد.

مدت ها بود که جهان چیزی شبیه به کووید-19 به خود ندیده بود؛ بحرانی که ضرر های هنگفت مالی به همراه داشت و حالا با فرایند واکسیناسیون در جهان به نظر می رسد که به خاتمه این بحران نزدیک می شویم. جهان دیگر کم کم درحال بازگشت به دوران قبل از محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کروناست. داشتن یک استراتژی جامع ارتباطی برای هر کسب و کاری ضروری تر از هر چیز دیگری در شرایط فعلی است.

نقش روابط عمومی باتوجه به آنچه در بحران کرونا تجربه نموده است کلیدی تر از قبل شده است. روابط عمومی ارزش ها را مخابره می نماید و ضرورت استفاده از یک استراتژی روابط عمومی برای انتقال پیغام مناسب به مخاطب هدف، امروز احتیاج همه کسب و کارهاست. فراموش نکنیم روابط عمومی این روز ها می تواند یک برنامه بازاریابی را راهنمایی کند و به هدف برساند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1778

به "مدیریت بحران و همراه کردن افکار عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت بحران و همراه کردن افکار عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید