مسجد جامع مظفری کرمان، بنایی 700 ساله با چهار ایوان

به گزارش مجله اینمن، مسجد جامع مظفری کرمان

استان کرمان یکی از استان های وسیع و پهناور در جنوب شرقی ایران است که جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری را در خود نگه داشته است. این استان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و در حدود 7 هزار جاذبه تاریخی دارد که 700 مورد از آن ها در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این استان بین استان های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس قرار گرفته است. اما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره یکی از بناهای تاریخی این استان که زیبایی معماری، شکوه و زیبایی آن به 700 سال پیش بر می شود و آن مسجد جامع مظفری کرمان است. در ادامه همراه با ما در سفر به کرمان همراه باشید تا بیشتر درباره این مسجد تاریخی در کرمان خدمتتان توضیح دهیم.

مسجد جامع مظفری کرمان، بنایی 700 ساله با چهار ایوان

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم مسجد جامع مظفری در کرمان بنایی است با 700 سال قدمت که معماری بسیار مجذوب کننده و تماشا دارا است. البته که بسیاری از شهرهای ایران دارای یک مسجد منحصر به فرد برای خود هستند که از این قاعده کرمان هم نیز عقب نمانده و مسجد مظفری نمونه شاخص و تماشای آن است. مسجد جامع مظفری که به نام مسجد جامع کرمان شناخته می گردد، یک مسجد تاریخی با معماری کم نظیر و با شکوه است که می تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

مسجد جامع مظفری کرمان دارای سه درب ورودی است که در ضلع های غربی، شرقی و شمالی قرار دارند. در ضلع شرقی یک سردر بزرگ وجود دارد که علاوه بر این که کاشی کاری های زیبای آن جلب توجه می نماید، در بالای آن یک ساعت نیز تعبیه شده است که زیبایی بی نظیری به این مسجد داده است.

مختصری از تاریخ مسجد جامع مظفری کرمان

مسجد جامع مظفری کرمان در میانه های قرن هشتم قمری ساخته شد و علت نام گذاری آن یکی از پادشاهان آل مظفر به نام امیر مشاخصالدین محمد مظفری میبدی نیز بوده است. مسجد جامع کرمان در حال حاضر قدمتی 700 ساله دارد. با توجه به مدارک و اسنادی که وجود دارد نیز می توان فهمید مسجد جامع مظفری در خارج از شهر کرمان ساخته شده و پس از گذشت سالیان دراز، شهر کرمان بزرگ تر شده و این مسجد ارزشمند را به آغوش کشیده است.

با آنالیز هایی که بر روی مدارک و اسناد موجود انجام شده ساخت این مسجد به این ترتیب روایت شده که محمد مظفری میبدی تن به نبردی سخت با قومی به نام جرمان اوغان نیز داده و در صورت زنده ماندن در این جنگ نذر نموده بوده که یک مسجد بسازد تا از خود به یادگار بماند. وی پس از اینکه زنده از جنگ بیرون آمد مسجد جامع مظفری کرمان را نیز ساخت. گویا وی از درآمدی که در برداشت و فروش محصولات کشاورزی که در میبد داشته هزینه ساخت این مسجد را تامین نموده است. این گونه بود که بنای اولیه این مسجد باشکوه ساخته می گردد.

معماری مسجد جامع مظفری کرمان

مسجد جامع مظفری کرمان از لحاظ معماری در گروه مساجد چهار ایوانی نهاده شده است و کاشی کاری هایی که در این مسجد انجام در نوع خود بسیار زیبا و قابل توجه هستند. در ضلع غربی مسجد کاشی کاری های معرق محراب نیز نهاده شده است که جزء پر اهمیت ترین و زیباترین بخش های این مسجد است. بعلاوه باید اشاره ای به کاشی کاری های معرق محراب نیز داشته باشیم که در ضلع غربی مسجد قرار دارند. بعضی از کارشناسان این کاشی کاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد را ارزشمندترین بخش بنا می دانند. حاشیه محراب از سنگ مرمر ساخته شده و با استفاده از یک سری خطوط زیبا بر روی آن، زیبایی محراب دوچندان شده است ضمن این که در طراحی این قسمت، رنگ زرد به کار رفته است.

درست در ضبع غربی این مسجد مرقد یک شاعر به نام ملابمانعلی راجی کرمانی که شاعری پارسی زبان بود نیز نهاده شده است. دیوان اشعار وی به نام حمله حیدری به عنوان یک یادگار ارزشمند از او بر جای مانده است.

درباره کاشی کاری های این مسجد پروفسور پوب در کتاب معماری ایران نیز آن را در نوع خود بی نظیر و از مفاخر معماری اسلامی نیز توصیف نموده است و همینطور سردر بزرگ و بلند مسجد جامع کرمان با کاشی کاری جالبش به مسجد جامع یزد شباهت زیادی دارد.

آسیب ها و بازسازی ها مسجد مظفری در طول تاریخ

همانطور که می دانید بسیاری از آثار و بناهای تاریخی ما به علت عدم رسیدگی های لازمه در طول تاریخ دچار آسیب های جدی شده اند. این مسجد در زمان شاه عباس معماری به وسیله فردی به نام شاهرخ نامی مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد. بعلاوه با توجه به خطوط و آثار به جا مانده باستان شناسان دریافته اند که این مسجد در دوران زندیه هم به وسیله فردی به نام محمد تقی خان درانی در سال 1176 هم مورد بازسازی و بازسازی نهاده شده است.

یک نمونه از آسیب هایی که به این مسجد وارد شده نیز شلیک گلوله ای است که بر سردر سمت شرقی مسجد نیز مشهود است و علت آن شلیک توپ های آقا محمد خان قاجار نیز بوده است که پس از آن نیز مورد بازسازی نهاده شد.

مسجد جامع کرمان بارها در طول تاریخ خسارت دیده و مورد بازسازی نهاده شده است. زمانی که از بازسازی این مسجد صحبت می کنیم، ضروری است که یادی از عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی نیز بکنیم. این شخص که نامش در ایوان بزرگ مسجد به چشم می خورد، نقش گسترده ای در حجاری و کاشی کاری بنا و بعلاوه انجام بازسازی ها در آن داشته است.

ثبت ملی مسجد جامع مظفری کرمان

مسجد جامع مظفری کرمان در سال 1315 هجری شمسی در لیست آثار ملی ایران به عنوان قدیمی ترین مساجد ایران به ثبت رسیده است.

دسترسی به مسجد جامع مظفری کرمان

به منظور دسترسی به مسجد جامع مظفری کرمان با به سمت غرب میدان شهدا و ابتدای خیابان دکتر شریعتی بروید. جهت دسترسی راحت تر باید بدانید که این مسجد در نزدیکی بازار گنجعلی خان نهاده شده است و کافیست به سمت این بازار در کرمان حرکت کنید تا به راحتی بتوانید به مسجد جامع مظفری در کرمان برسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2036

به "مسجد جامع مظفری کرمان، بنایی 700 ساله با چهار ایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع مظفری کرمان، بنایی 700 ساله با چهار ایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید