راستا راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) کجاست؟

به گزارش مجله اینمن، احتمالا شما هم قبلا سفر با قطار را تجربه کرده اید و حتما می دانید قطارها، به جز جابه جایی مسافر برای حمل بار هم استفاده می شوند. اما می دانستید گاهی کار قطار نه حمل بار است و نه رساندن مسافرها به مقصد؟ قطارهایی هستند که در آن ها خود سفر و گردش اهمیت دارد و رسیدن به مقصد هدف مسافرت با این قطارها نیست. به این نوع قطارها قطار گردشگری می گویند. قطار راه آهن شمال ایران یک نمونه از همین قطارهاست. پس اگر گردش با قطار را دوست دارید با خط راه آهن شمال همراه شوید و داستان واقعی راه آهن را بشنوید.

راستا راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) کجاست؟

راستا راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) از کجاست؟

راستا راه آهن شمال ایران برای سفر با قطار گردشگری از ایستگاه تهران آغاز می گردد. راستا ریلی این قطار تهران، ورامین، گرمسار، فیروزکوه، ورسک و سوادکوه است. قطار کمی بعد از خارج شدن از تهران وارد جلگه حاصلخیز ورامین می گردد و سپس به حاشیه کویر در نزدیکی گرمسار می رسد. بعد از گرمسار، راستا راه آهن به سمت شمال پیش می رود. این بخش از راستا در کنار حبله رود قرار گرفته است. کبوتردره، سیمین دشت و زرین دشت از دیگر منطقه ها راستا راه آهن شمال ایران است. ادامه راستا قطار کوهستانی است و پل ورسک، قلعه هزاردر، کلیسای سرخ آباد و بخش سه خط طلا از جمله دیدنی های آن هستند. قطار گردشگری راه آهن شمال ایران پس از توقف در ایستگاه سوادکوه، آخرین ایستگاه، به سمت تهران برمی گردد.

چرا سفر در راستا راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) خاص است؟

راستا راه آهن شمال تنها راستا ریلی با قطار گردشگری در ایران است. هدف از سفر با این قطار رسیدن به مقصد نیست، بلکه لذت از راستا و آشنایی با خود راه آهن و سفر ریلی است. در این سفر خود راه آهن و تاریخ 80 ساله آن برای مسافران معرفی می گردد. راهنمایان این سفر از تاریخچه راه آهن و سازندگان آن می گویند و در طول راستا، شما را با شیب ریل ها همانند (سه خط طلایی و پل ورسک) و غیره آشنا می کنند. در این راستا یاد می گیریم تابلوهای ساخت و سازه های ریلی چه هستند و چرا ساخته می شوند و اطلاعات زیادی دیگری هم در مورد راه آهن و قطار به دست می آوریم. در راستا راه آهن شمال ایران صنعت و طبیعت در کنار هم قرار گرفته اند و این سفر فرصتی است برای شنیدن داستان های قطار و راه آهن در کنار دیدنی منظره ها دیدنی و بی نظیر.

اینجا چه می بینیم؟

در راستا قطار گردشگری راه آهن شمال ایران، جلگه و کویر و جنگل را در کنار هم خواهید دید. همان طور که گفتیم، این راستا از جلگه ورامین آغاز می گردد، از حاشیه کویر در نزدیک گرمسار می گذرد، و وارد منطقه ها شمالی ایران می گردد. در اولین ایستگاه یکی از نمونه های ایستگاه های راه آهن با مشخصه های ویژه ایستگاه های تدارکاتی سال های اولیه راه آهن را می بینید. بعد از دیدن ایستگاه و کمی گشت و گذار با قطار از منطقه ها کبوتردره، سیمین دشت و زرین دشت عبور می کنید و وارد بخش کوهستانی راستا می شوید. این بخش از راستا از نظر منظره ها طبیعی بسیار دیدنی و از نظر تاریخی و فنی بسیار شنیدنی است. در ایستگاه دره شوراب با نحوه ساخت خط آهن شمال و مسائل ساخت آن آشنا می شوید. سپس به مشهورترین سازه های راه آهن شمال یعنی پل ورسک و سه خط طلا می رسید. آخرین ایستگاه راه آهن در راستا قطار گردشگری ایستگاه سواد کوه است. در این منطقه می توانید کمی پیاده روی کنید و با خاطرات به یادماندنی و عکس های خاطره انگیز به تهران بازگردید. به طور کلی، بیشتر زمان سفر در راستا راه آهن شمال ایران در قطار سپری می گردد. پیاده روی در این سفر حداقل 40 دقیقه و حداکثر یک ساعت است.

کِی با راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) سفر کنیم؟

همان طور که گفتیم بیشتر زمان سفر در این راستا در قطار سپری می گردد. بنابراین به راحتی در هر فصلی از سال می توانید با قطار گردشگری در راستا راه آهن شمال سفر کنید. در فصل بهار و تابستان جبهه شمالی کوه های البرز سرسبز و پر از درخت، رود و چشمه است. در پاییز، برگ های درختان و پوشش گیاهی رنگارنگ تر می گردد و زیبایی منظره ها راستا قطار را چند برابر می کند. این منظره در زمستان سفیدپوش می گردد و حال و هوای متفاوتی به سفر با قطار می دهد.

در سفر راه آهن شمال ایران (با قطار گردشگری) چه چیزهایی با خود ببریم؟

در این سفر نیاز به وسیله یا تجهیزات ویژه ای ندارید. میزان پیاده روی در راستا زیاد نیست اما بهتر است کفش مناسب داشته باشید. به جز لوازم شخصی به وسیله خاص دیگری نیاز نیست. اگر در فصل سردتر سفر می کنید لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید. و البته در هر فصلی که سفر می کنید، دوربین عکاسی یادتان نرود. چون قرار است منظره ها بسیار زیبایی را ببینید که حتما دوست دارید آن ها را ثبت کنید تا سفرتان به یادماندنی تر گردد.

و اما نکته آخر: سفر با قطار گردشگری یکی از منحصر به فردترین سفرها در راستا راه آهن شمال ایران است. در این راستا منطقه ها بکر و زیبای بسیاری را خواهید دید. پس مراقب زیبایی این منظره ها باشیم و در حفظ پاکیزگی آنها بکوشیم.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2166

به "راستا راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا راه آهن شمال ایران (قطار گردشگری) کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید