کلید شاد بودن؛ آیا شما فرد شادی هستید و راه های شاد بودن را می شناسید؟!

به گزارش مجله اینمن، آیا می دانید شاد نبودن نوعی بیماری به شمار می آید که به سرعت در محیط کار و زندگی شخصی ما در حال رشد است؟ کیفیت شاد بودن شما به کمک ذهنیتی که خودتان دارید، در یک دوره زمانی ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد کلیدهای شاد بودن صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

کلید شاد بودن؛ آیا شما فرد شادی هستید و راه های شاد بودن را می شناسید؟!

1. طرز فکر خود را تغییر دهید

اولین کلید شاد بودن این است که بتوانید طرز فکرهای غلط را از خود دور کنید. مهم نیست موقعیت شخصی یا حرفه ای شما چگونه است، همیشه می توانید با تغییر طرز فکر خود، میزان شادی را بالا ببرید. تغییر طرز فکر بر نحوه برخورد شما در آینده تأثیر می گذارد و شما را قادر می سازد گزینه هایی را انتخاب کنید که باعث شوند احساس بهتری داشته باشید. این همان کلید شاد بودن است. به یاد داشته باشید وقتی تغییر اتفاق می افتد، زندگی تغییر می کند.

متأسفانه امروزه بسیاری از افراد بی تفاوت از کنار مسائل می گذرند و لذت بردن را فراموش کرده اند. این موضوع به ویژه هنگامی که هدف های محکمی برای تحقق وجود ندارد و اتفاقات دقیقا طبق برنامه ریزی پیش نمی رود، محسوس است.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، مردم در برقراری تعادل در زندگی خود مشکل دارند و به نظر نمی رسد زمان کافی برای انجام همه کارها وجود داشته باشند. در این شرایط، سطح استرس بسیار زیاد می گردد و عدم اعتماد به نفس، خشم، عدم اطمینان، ترس و احساسات منفی دیگر می توانند ذهنیت خطرناکی ایجاد کنند. بدون تحقق آن، مردم لذت بردن را انکار می کنند و توانایی خندیدن و سرگرمی را در زمان های بسیار مهم از دست می دهند.

2. از کارتان لذت ببرید

مهم نیست چه کسی هستید یا چه کاری انجام می دهید، در حال تدریس چه چیزی هستید یا چه چیزی یاد می گیرید. اگر از فرایند کار لذت ببرید، شانس با شما یار است و همه چیز دست به دست هم می دهند تا به نتیجه دلخواه خود برسید. چنین به نظر می رسد که انتخاب خوشبختی و شادی، آگاهانه است؛ اما حقیقت به طور کامل این نیست. هنگامی که افراد برنامه ها و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را می نویسند، بسیاری از آن ها لذت بردن در طول راستا را بخشی از معادله نمی دانند.

سؤالی در اینجا مطرح می گردد و آن این است که منظور از فرایند کار یا طول راستا چیست؟ فرایند کار یا طول راستا، علاوه بر اینکه تلاش برای رسیدن به یک هدف خاص است، به معنای کل زندگی نیز تعبیر می گردد. به عبارت دیگر، فرایند کار همه فعالیت های روزمره زندگی شما را شامل می گردد، از شستن لباس های چرک گرفته تا خرید کردن، غذا دادن به کودک یا چرت زدن. فرایند کار همان زندگی شما است؛ بنابراین، مهم ترین کلید شاد بودن لذت بردن از فرایند کار است

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر انتخاب خوشبختی یک امر بدیهی است، پس چرا یادآوری آن به طور مداوم، امری سخت است؟ این یک سؤال منصفانه است و برای آن پاسخی وجود دارد که ممکن است شما را غافلگیر کند.

در آمریکا مانند ایران ضرب المثلی معادل بدون رنج گنج میسر نمی گردد وجود دارد. دیوید موریس، نویسنده داستان های کوتاه مدرن آمریکا، در سال 2005 این عبارت را نوشت. این داستان کوتاه شخصیتی را روایت می کند که دریافته است در راه رسیدن به موفقیت، مسائل زیادی پیش روی انسان واقع شده است.

این طرز فکر که تلاش نکنید و تنها از داشته های خود لذت ببرید درست نیست. بلکه بهتر است از هر قدمی که در جهت دستیابی به اهداف خود برمی دارید لذت ببرید. اگر در راه رسیدن به چیزی که می خواهید، از کارهایی که انجام می دهید لذت ببرید، خیلی سریع تر و راحت تر به اهداف خود خواهید رسید.

بنابراین، ما باید از ذهنیت هایی که خوشبختی و شاد بودن را به تأخیر می اندازند آگاه باشیم. ما باید کوشا باشیم و به مدام خود یادآوری کنیم که فشار مداوم برای دستیابی به اهداف حرفه ای و شخصی، دلیلی برای لذت نبردن از فرایند کار نیست.

3. در لحظه زندگی کنید

برخی مواقع، انسان ها شانس شاد بودن خود را از دست می دهند و در عوض، طعمه ذهنیت خطرناکی می شوند که پتانسیل آن ها را برای شاد بودن کاهش می دهد. زمانی که آن ها عبارت هایی منفی مانند اگر درآمد بیشتری داشتم، شاد بودم، وقتی بازنشسته شوم، شاد می شوم یا وقتی بالاخره خانه بخرم، استرس کمتری خواهم داشت و می توانم از خودم لذت ببرم را تکرار می کنند، خوشبختی خود را به حالت تعلیق درمی آورند.

همیشه قبض های زیادی برای پرداخت و وسایل گران قیمت تری برای جایگزینی در خانه وجود دارد. در این حالت اتفاقات غیر منتظره رخ خواهند داد و پروژه های کاری جدید به سرعت جایگزین مواردی خواهند شد که در حال حاضر شما را تحت فشار استرس قرار می دهند. عبارت ها یا اظهاراتی که بر نداشته های شما در زمان حال دلالت دارند یا شاد بودن را در رویدادهای آینده پیش بینی می کنند، شانس شما را برای لذت بردن از لحظه را از بین می برند.

افراد زیادی هستند که در انتظار رسیدن زمان ایده آل، بلیط گران بهای سرزمین شادی خود را از بین می برند. چنین کاری اصلا منطقی نیست. چرا منتظر رسیدن زمان ایده آل هستید؟ چرا فکر می کنید در حال حاضر نباید شاد باشید؟ در حقیقت، اکنون تنها زمانی است که می تواند اتفاقات خوبی رخ دهد. آن ها نمی توانند در گذشته یا در آینده رخ دهند.

خوشبختی را می توان تنها در زمان حال تجربه کرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید برای آینده برنامه ریزی کنید، اهداف خود را مشخص کنید، روزهای خود را پشت سر بگذارید، با انتظارات غیرمنتظره برخورد کنید و برای لذت بردن از خود هنگام انجام کارها، دست به انتخاب های آگاهانه بزنید. افرادی که به طور مداوم از فرایند کار لذت می برند، نه تنها از مزایای دستیابی به هدف خود بهره مند می شوند، بلکه از این که چگونه چنین کاری انجام دادند، از خودشان قدردانی می کنند و این همان موفقیت نهایی است.

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که چه می گردد اگر منتظر بمانم تا به چیزهایی که می خواهم برسم و بعد زندگی شادی داشته باشم؟ آیا برخی از چیزها ارزش انتظار را ندارد؟ درست است که برخی چیزها ارزش انتظار را دارند؛ اما شما نمی توانید منتظر خوشبختی باشید. مطمئنا وقتی چیزی را که می خواهید به دست آورید، احساس خوشبختی می کنید. شما وظایف خود را انجام داده اید و پاداش مقرر را دریافت کرده اید. زندگی دوباره خوب می گردد. می توانید بقیه زمان را استراحت کنید و لذت ببرید، درست است؟

متأسفم که باید ذهنیت شما را خراب کنم، اما خوشبختی اینگونه نیست. آنچه واقعا تجربه می کنید خوشبختی نیست؛ بلکه تسکین موقتی است. تسکین چیز بدی نیست. مطمئنا تسکین محصول فرعی خوشبختی است که مورد استقبال قرار می گیرد، اما ماندگار نبوده و به معنای خوشبختی واقعی نیست. در مدت زمان کوتاه، متوجه بازگشت طرز فکر قبلی و سرخوردگی خواهید شد. طرز فکر قدیمی برمی گردد و چرخه دوباره شروع می گردد و باعث می گردد خوشبختی شما به حدی بی اهمیت گردد که پس از مدتی دیگر به آن فکر نکنید.

بعد از آن خواهید گفت: خب، خوب بود. من به هدف گذاری خود رسیدم و هر مقدار پول که بخواهم اکنون دارم؛ اما به دلایلی هیجان از بین رفته است. حالا باید چه کار دیگری انجام دهم تا بتوانم یک بار دیگر شاد باشم؟ وقتی خودتان را متقاعد کنید که خوشبختی شما وابسته به چیزی است که باید در آینده رخ دهد، لذت بردن از حال سخت می گردد. بگذارید لحظه ای ذهن شما را ببندم: حال هدیه است. از آن لذت ببرید.

4. خوشبختی را حق مسلم خود بدانید

چه در حال تمیز کردن پارکینگ منزل خود باشید یا به صورت تلفنی مشتری یابی کنید، این حق شماست که از خودتان لذت ببرید و شاد باشید. کلید شاد بودن می تواند درک این موضوع باشد که خوشبختی حق مسلم شما است، درست مانند آزادی بیان و حق رأی دادن و هیچ کس نمی تواند حق شاد بودن را از ما بگیرد.

دیگر وقت آن رسیده است که ذهنیت خود را تغییر دهید و به یک فرد شاد تبدیل شوید! این انتخاب و مسئولیت شماست. وقت آن رسیده است که تمرکز و روش فکر کردن خود را تغییر دهید. هرروز و در هر لحظه از زندگی خود، سپاس گذار چیزهایی باشید که دارید و از خدا تشکر کنید.

نتیجه گیری

با زندگی مانند یک بازی رفتار کنید. کودک درونتان را فعال کنید، آرامش درونی داشته باشید و از زندگی لذت ببرید. بدانید که حس شوخ طبعی، امید به زندگی را در شما زنده می کند. یکی از راه های ایجاد حس خوشبتی، تمرین شاد بودن است. به همین منظور پیشنهاد می کنیم با 10 راز موفقیت افراد خشنود آشنا شوید. کلید شاد بودن شما در زندگی چیست؟ دیدگاه ها و تجربیاتتان را با ما و دیگر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1231

به "کلید شاد بودن؛ آیا شما فرد شادی هستید و راه های شاد بودن را می شناسید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید شاد بودن؛ آیا شما فرد شادی هستید و راه های شاد بودن را می شناسید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید