10 کشوری که بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان را دارند

به گزارش مجله اینمن، سیر مهاجرت فزاینده به کشور انگلستان پس از جنگ جهانی دوم مزایای بسیار چشمگیری برای این کشور به ارمغان آورد و آمیزش با فرهنگ ها و سنت های فرامرزی رنگ و لعاب تازه ای به فرهنگ آن بخشید. باوجود این که تاکنون پدیده مهاجرت فرامرزی برای بریتانیا منفعت سرشاری در پی داشته است اما باز هم جای طرح یک پرسش باقی است. برای پرداختن به این موضوع و آشنایی مختصر با چند کشور تراز اولی که بیشترین میزان مهاجر درجهان را دارند با خبرنگاران همراه شوید.

10 کشوری که بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان را دارند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

طرح پرسش: در فهرست زیر نام 10 کشور تراز اول جهان از حیث بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان مورد آنالیز قرار گرفته است.

1. کانادا

کشور کانادا از سال 2012 تاکنون با ثبت آمار مهاجرت 90000 نفری در انگلستان در فهرست 20 کشور تراز اول از این حیث قرارگرفته است. پدیده مهاجرت در میان کشورهای مشترک المنافع پدیده نامتداولی نیست، بنابراین ممکن است در آینده شاهد آن باشیم که اتباع کانادا مجددا به کشور خود بازگردند. اما در این میان، مطلب قابل توجه دلیل مهاجرت شهروندان استرالیایی به انگلستان است. چنان که پیداست بسیاری از این مهاجران، عقبه نژادی انگلیسی یا اسکاتلندی دارند و با هدف بازگشت به زادگاه خویش دست به مهاجرت می زنند که این موضوع، از نگاه بعضی از کارشناسان جالب ارزیابی می شود. برخلاف جریان مهاجرت بسیاری از اتباع بیگانه که با ورودشان به انگلستان چشم انداز فرهنگی تازه ای به همراه می آورند، شهروندان کانادایی متقابلا با هدف کسب هویت ناب انگلیسی به بریتانیا بازمی گردند. این همان حسی است که مشاهیر بزرگی مانند شکسپیر، Evelyn Waugh، Turner، Gilbert و Sullivan در آثار خود بدان اذعان نموده اند.

2. جمهوری ایرلند

در یک کلام، پادشاهی بریتانیا و جمهوری ایرلند در دوره های مختلف روابط پرفرازونشیبی داشته اند. برای نمونه تاخت وتازهای پیاپی انگلستان در ایرلند، تحمیل پادشاهی الیور کرامول (Oliver Cromwell) سردار انگلیسی به این کشور، بروز قحطی مشهور به (Potato Famine) در سرزمین ایرلند و متعاقبا مهاجرت گسترده مردم آن به انگلستان، حملات تروریستی ارتش جمهوری ایرلند به شهروندان انگلیسی و وقایع پرشمار ازاین دست بین دو کشور قابل ذکر است. در مجموع می توان گفت خصومت دیرینه ای همیشه در روابط این دو کشور همسایه حاکم بوده است. در سال های اخیر خوشبختانه نشانه های امیدبخشی از کاهش این خصومت ها بین دو کشور دیده شده است؛ به طور مثال پدیده مهاجرت را می توان به عنوان یکی از همین نشانه ها تلقی کرد. در سال 2001 میلادی طبق آمار، بیش از پانصد هزار مهاجر ایرلندی در خاک انگلستان سکونت داشته اند. شمار زیادی از این مهاجران در ایرلند شمالی ساکن بوده و هستند که این منطقه گوشه ای از قلمرو بریتانیای کبیر است. افزون بر این، شهرهای لیورپول، Cardiff و البته که کانون اجتماعات بزرگ بین المللی است جمعیت قابل توجهی از شهروندان ایرلندی را در خود جای داده اند. با توجه به اینکه آمار شهروندان ایرلندی مقیم انگلستان در حال حاضر به 400 هزار نفر می رسد می توان گفت آمار مهاجرت اتباع این کشور به انگلستان کمی کاهش یافته است. از دلایل این امر می توان به افزایش نسبی ثبات در این کشور جزیره ای اشاره نمود. به علاوه، جمهوری ایرلند بر مبنای آمار شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، به عنوان یکی از توسعه یافته ترین کشورهای جهان در سال2013 معرفی شده است. اگرچه موضوع اخیر به ظن قوی یکی از دلایل مهم کاهش آمار شهروندان ایرلندی در انگلستان محسوب می شود، اما درهرحال نمی توان اثرات مهاجرت این قشر به انگلستان را نادیده انگاشت. بسیاری از این مهاجران همچنان تمایل دارند به عنوان بخشی از جامعه بزرگ بریتانیا در این کشور زندگی نمایند.

3. هندوستان

کشور هندوستان به عنوان یکی از بزرگ ترین مستعمرات بریتانیا سابقه طولانی مهاجرت به این کشور را در کارنامه خود ثبت و ضبط نموده است. داستان مفصل استعمار این کشور به دست بریتانیا و رخدادهای پس ازآن، موجبات مهاجرت شهروندان یک کشور همسایه و هم مرز، یعنی پاکستان را نیز به انگلستان فراهم کرد. در بیان داستان مفصل استعمار هندوستان به همین میزان اکتفا می کنیم: در شرایط دشواری که بریتانیا با آن دست وپنجه نرم می کرد؛ مثلا فشار افکار عمومی در داخل بریتانیا، مخارج شرکت در دو جنگ جهانی برای این کشور و با کوشش های یک شخصیت انقلابی نام آشنا به نام ، ملت هندوستان توانست استقلال خود را از پادشاه جزیره باز پس گیرد. البته تحقق این آرمان برای هندوستان بدون هزینه نبود. ماجرای تجزیه و تقسیم بندی این کشور تااندازه ای مفصل است که باید در چندین جلد کتاب در خصوص آن بحث کرد. این ماجرا از یک سو منجر به پیدایش سه کشور هندوستان، پاکستان و بنگلادش شد و از سوی دیگر، درگیری های نژادی از بدو پیدایش این کشورهای مستقل در شبه قاره هند ظهور یافت. تقسیم بندی های سیاسی موجب حصاربندی اقلیت مسلمان در میان اکثریت هندو مذهب در هندوستان شد و به طور متقابل، بسیاری از هندوها در پاکستان به عنوان اقلیت مذهبی در معرض تهدیدات اکثریت مسلمان قرار گرفتند. با وجود همه این تنش ها هندوستان در عصر حاضر روابط مالی بسیار نزدیکی با بریتانیا دارد. این دو کشور با گذشت چندین دهه از روابط پیشین خود همیشه در جهت تحکیم روابط سیاسی و مالی متقابل فعالیت نموده اند. بنابراین جنبه تقویت مناسبات سیاسی از یک سو و شکوفایی روابط مالی دوجانبه از سوی دیگر موجب شده تا آمار مهاجرت اتباع هندی به بریتانیا در خلال چندین دهه با افزایش چشمگیر همراه شود. شایان ذکر است که مهاجرت هندی ها به انگلستان پیش تر در هر دوره آمار تقریبا ثابتی داشت، اما در دهه گذشته شاهد آن بوده ایم که این آمار از 420 هزار نفر در سال 2001 به 720 هزار نفر در سال 2012 رسیده است.

4. پاکستان

چرایی و چگونگی تشکیل دو کشور پاکستان و هندوستان و روابط متزلزل این دو کشور حکایتی است که بحث دخالت انگلستان در امر این کشورها را یکبار دیگر مطرح می نماید. البته همین موضوع را باید به عنوان علت اصلی مهاجرت پرشمار اتباع پاکستانی به بریتانیا در نظر گرفت. همان طور که پیش تر به آن پرداختیم تقسیم بندی شبه قاره هند به سه کشور فرآیندی تلخ، مصیبت بار، خونین و بلندمدت بود و کشور پاکستان را هم در شرایط فعلی مانند هندوستان در وضعیتی قرارداده که خواسته یا ناخواسته پیوند اجتماعی و مالی اش را با بریتانیا حفظ کند. یکی از دلایل افزایش مهاجرت شهروندان پاکستانی به انگلستان خشونت پایدار در شبه قاره هند است. از نمونه این خشونت ها می توان به تنش های دو کشور پاکستان و هندوستان با یکدیگر و درگیری گروهک های تکفیری در داخل پاکستان اشاره نمود.

5. آلمان

آلمانی ها سابقه طولانی در مهاجرت به بریتانیای کبیر دارند و قدمت مهاجرت آن ها به کوچ قوم آنگلوساکسون و سفر این قوم در دریای شمال (North Sea) بازمی شود. نزدیک به 300 هزار شهروند آلمانی در انگلستان ساکن هستند که بعضی از بزرگ ترین اجتماعات آن ها در ریچموند (Richmond) و بعضی در غرب لندن دیده می شوند. آلمانی ها تاثیر زیادی بر فرهنگ و هنر انگلستان گذاشته اند. از میان آثار مشهور هنرمندان آلمانی تبار می توان به چند نمونه معروف اشاره نمود: تصنیف اپرای مشهور Wagner در اشعار T.S. Eliot - داستان (خواهران Schlegel و Brangwen) در رمان Howards End به قلم E.M. Forster - و رمان (The Rainbow and Women in Love) (رنگین کمان و زنان عاشق) از D.H. Lawrence .

6. ایالات متحده امریکا

انگار این مورد خلاف واقع به نظر می رسد این طور نیست؟ اما واقعیت دارد. شکی نیست که شالوده کشور ایالات متحده با مهاجرت انگلیسی ها به قاره امریکا بنا قرار گرفت، اما به هر روی در سال 2012 بالغ بر 217 هزار شهروند امریکایی مقیم انگلستان بوده اند. امریکایی ها نیز سابقه دیرینه ای در مهاجرت معکوس به سرزمین اجدادی خود دارند و هم جواری با نزدیک ترین متحد سیاسی شان را در بسیاری از اوقات ترجیح می دهند. هنری جیمز (Henry James) نویسنده امریکایی در بعضی از آثار خود مانند Portrait of a Lady و Daisy Miller روابط و وقایع جاری بین دو کشور را به ترتیب زمان نقل نموده است. در نمونه ای دیگر T.S. Eliot شاعر، بازگشت به بریتانیا را هدف زندگی خویش قرار داد. او در سنت لوییس (St. Louis) امریکا زاده شد، تحصیلات خود را از دانشگاه Harvard امریکا شروع و بعدها در دانشگاه Oxford انگلستان پی گیری کرد و بیشترین دوره زندگی شاعرانه اش را در انگلستان گذراند. وی درنهایت تبدیل به یک شهروند انگلیسی شد. در هر صورت آمار شهروندان امریکایی علاقه مند به پادشاه جزیره در دوره های اخیر پیوسته در حال افزایش است. از شواهد این موضوع می توان به جنبش فرهنگی (British Invasion) در سال های 1960، بعضی از فیلم های امریکایی مانند Harry Potter، Doctor Who، Downton Abbey و بسیاری دیگر از آثار ادبی، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مورد اقبال جوانان امریکایی اشاره نمود که در انگلستان تهیه و فراوری می شوند. بنابراین می توان ادعا کرد که دو ملت انگلستان و امریکا بخشی از وجود یکدیگرند. یک نکته مهم دیگر که باید به آن هم توجه کرد این است که در جهان امروز، بیشتر از هر دوران دیگری با یک هویت منسجم و چند فرهنگه روبرو هستیم؛ بدین معنی که نسل جوان امروز به معنای واقعی کلام با گرایشی قوی نسبت به فرهنگ های دیگر پرورش یافته است. مردم امریکا و بریتانیا دست کم از حیث گفتاری به یک زبان صحبت می نمایند و اگر شخصی یادگیری زبان انگلیسی را در جزایر بریتانیا تجربه نموده باشد، بی گمان تصدیق می نماید که این قلمرو یکی از کانون های اصلی جهان برای یادگیری زبان بین المللی محسوب می شود. در آخر باید به این حقیقت اذعان کرد که پوند انگلستان ارزشمندتر از دلار امریکاست و از این رو تاجران امریکایی با اقامت در بریتانیا موقعیت های مالی آسان تر و به صرفه تری جهت سرمایه گزاری به دست می آورند.

7. بنگلادش

در این فهرست بنگلادش سومین کشوری است که سیل مهاجرت مردم آن به انگلستان از تبعات حضور بریتانیا در شبه قاره هند بوده است. منطقه Tower Hamlets و شهرهای بیرمنگام (Birmingham) و برادفورد (Bradford) دارای اکثریت جمعیت بنگلادشی هستند. در انگلستان حضور ده ها هزار مهاجر جوان بنگلادشی به چشم می خورد و پیداست که این جمعیت باگذشت زمان بیشتر هم خواهد شد. آمار مهاجران بنگلادشی در سال 1961 فقط 6 هزار نفر بوده که هم اکنون به 450هزار نفر رسیده است.

8. جاماییکا

یکی دیگر از مستعمرات بریتانیا و یکی دیگر از کشورهای اصلی مهاجر فرست به انگلستان، جاماییکا است. Lennox Lewis قهرمان پیشکسوت بوکس و Zadie Smith نویسنده پرافتخار انگلیسی دارای اصل و نسب جاماییکایی هستند و همانند آن ها بالغ بر 800 هزار تبعه جاماییکایی در انگلستان زندگی می نمایند. از این آمار، حدود 145 هزار نفر مهاجران جدیدالورود به قلمرو بریتانیا هستند. جمعیت پرشمار شهروندان جاماییکایی در مناطق مختلف درون و اطراف لندن اقامت گزیده اند. درمجموع می توان گفت بریتانیا یکی از بزرگ ترین جوامع جاماییکایی مقیم خارج از کشور را در خود جای داده است.

9. افریقای جنوبی و کنیا

هر دو کشور به خاطر سابقه استعمارگری بریتانیا در سرزمینشان هم اکنون با انگلستان پیوند دارند. به طور تقریبی بین 141 تا 209 هزار نفر از شهروندان افریقای جنوبی و بین 129 تا 142 هزار نفر تبعه کنیایی در حومه شهرهای بریتانیا زندگی می نمایند. هم اکنون اتباع این دو کشور به همراه اتباع پاکستان بیشترین جمعیت مهاجران مسلمان در بریتانیا را تشکیل می دهند.

10. استرالیا

در خاتمه به کشوری می رسیم که باز هم شالوده جمعیتی آن را مهاجران انگلیسی تشکیل داده اند. تقریبا 110 هزار شهروند استرالیایی در بریتانیا زندگی می نمایند. در اینجا بازهم یادآوری می کنیم که مهاجرت در میان کشورهای مشترک المنافع مثل بریتانیا و استرالیا پدیده نامانوسی نیست. اگرچه بیشتر شهروندان استرالیایی مقیم خارج کشور در بریتانیا ساکن هستند، اما پس از بحران مالی سال های 2000 تا 2010 جمعیت آن ها در این کشور به شدت کاهش یافت. به نظر شما مهاجرت روزافزون از اقصی نقاط جهان به کشورهای توسعه یافته چه مزایا و معایبی برای این کشورها در پی دارد؟ منبع: IMMIGROUP

منبع: کجارو
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 484

به "10 کشوری که بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کشوری که بیشترین آمار مهاجرت به انگلستان را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید