برج امپایر استیت، از مرتفع ترین آسمان خراش های بلند دنیا

به گزارش مجله اینمن، شهر نیویورک یکی از کلان شهرهای ایالت متحده آمریکا محسوب می گردد. معماری و ساختمان های مدرن بسیاری در شهر نیویورک به چشم می خورد، اما ساختمان امپایر استیت یکی از شاهکارهای معماری این کلان شهر به شمار می آید. این برج 102 طبقه ای در محله منتهن واقع شده است. در سال های 1931 تا 1972 میلادی ساختمان امپایر استیت مرتفع ترین آسمان خراش جهان محسوب می شد.

برج امپایر استیت، از مرتفع ترین آسمان خراش های بلند دنیا

گذری بر پیشینه ساختمان امپایر استیت

ساخت برج امپایر استیت در مارس 1930 آغاز شد و تنها 18 ماه بعد ساخت آن به اتمام رسید. زمینی که این برج در آن ساخته شد در گذشته متعلق به هتل والدورف آستوریا بود. ارتفاع آسمان خراش 380 متر می باشد که با احتساب آنتن مخابراتی ارتفاع آن به 443.2 متر می رسد.

آسمان خراش آرت دکو امپایر استیت توسط شرو، لمب و هارمون طراحی شده است. نام این برج برگرفته از امپایر استیت لقب ایالت نیویورک می باشد. برای خرید زمین و ساخت آسمان خراش امپایر استیت در آن موقع 41 میلیون دلار هزینه شد.

پس از اتمام ساخت آسمان خراش امپایر استیت در ماه می سال 1931، چهل و پنج روز قبل از تاریخ افتتاح پیش بینی شده، هربرت هوور رئیس جمهور وقت آمریکا چراغ های این ساختمان را در نیویورک با فشردن دکمه ای در واشینگن افتتاح کرد.

رتبه دنیای ساختمان امپایر استیت

ساختمان امپایر استیت تا زمان ساخت برج های دوقلو در سال 1970، بلندترین ساختمان دنیا بود. پس از فروپاشی برج های دوقلو در سال 2001، ساختمان امپایر استیت دوباره تا سال 2012 به عنوان بلندترین آسمان خراش شهر معرفی گردید. از سال 2020، این ساختمان هفتمین ساختمان بلند در شهر نیویورک، رتبه نهمین آسمان خراش کامل مرتفع در ایالات متحده، 48 امین ساختمان بلند در دنیا و پنجمین ساختمان بلند مستقل در قاره آمریکا است. در سال 1986 دولت وقت آمریکا، برج امپایر استیت را بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی آمریکا معرفی کرد و یک پلاک مخصوص را به این ساختمان اهدا نمود.

برنامه های اولیه ساخت امپایر استیت

شرکت مهندسی بتلهم در ابتدا قصد داشت یک ساختمان اداری 25 طبقه در محل والدورف-آستوریا بسازد. رئیس این شرکت، فلوید دی ال براون، 100000 دلار از مبلغ پیش پرداخت 1 میلیون دلاری مورد احتیاج برای آغاز ساخت برج را پرداخت کرد، با این وعده که باقی مبلغ را بعدا پرداخت خواهد شد. براون 900000 دلار از بانک وام گرفت، اما پس از آن وام خود را نکول کرد.

این زمین سپس به شرکت امپایر استیت، گروهی از سرمایه گذاران ثروتمند که شامل لوئیس جی کافمن، الیس پی ارل، جان جی راسکویب، کلمن دو پونت و پیر اس دو پونت بود، دوباره فروخته شد. آلفرد ای. اسمیت، فرماندار سابق نیویورک و کاندیدای ریاست جمهوری ایالات متحده به عنوان رئیس این شرکت منصوب شد. این گروه همچنین زمین های نزدیک را خریداری کردند تا بتوانند 1 هکتار مورد احتیاج برای ساخت پایه برج را فراهم کنند.

شرکت امپایر استیت برای ایجاد طرح ساختمان با ویلیام اف لمب، از شرکت معماری شرو، لمب و هارمون قرارداد بست. لمب فقط در دو هفته با استفاده از طرح های اولیه این شرکت برای ساختمان رینولدز در وینستون-سالم کارولینای شمالی، نقشه های ساختمان را طراحی کرد. قانون منطقه بندی 1916، لمب را مجبور به طراحی ساختاری کرد که شامل عقب نشینی هایی در ساختمان بود؛ به همین دلیل طبقات پایین تر از طبقات فوقانی عظیمتر طراحی شدند. در نتیجه، برج از بالا به پایین طراحی شد و به آن شکلی شبیه مداد داد.

نورپردازی آسمان خراش امپایر استیت

در ابتدا ساختمان امپایر استیت به نورافکن های سفید در بالای برج مجهز شده بود. اولین بار در نوامبر 1932، این چراغ ها برای اعلام پیروزی روزولت بر هوور در انتخابات ریاست جمهوری همان سال روشن شدند. بعدها این چراغ ها در سال 1956 با چهار چراغ آزادی عوض شدند. در فوریه 1964، تعداد بسیار زیادی چراغ در طبقه 72 اضافه شدند تا طبقات بالای ساختمان امپایر استیت در شب روشن باشند. نور پردازی طبقات بالا به گونه ای بود که در نمایشگاه دنیای که همان سال در شهر نیویورک برگزار می شد، ساختمان امپایر استیت در سرتاسر شب در محل برگزاری نمایشگاه کاملا دیده می شد.

از نوامبر 1973 تا ژوئیه 1974 به دلیل بحران انرژی در آن موقع، چراغ های آسمان خراش امپایر استیت خاموش شد. در سال 1976، داگلاس لی پیشنهاد داد که وین و هلمسلی 204 چراغ متال هالید را که قدر آن چهار برابر بیشتر از 1000 چراغ رشته ای بود، جایگزین چراغ های قبلی کنند. بعد از این پیشنهاد، چراغ های متال هالید به رنگ های قرمز، سفید و آبی جدیدی به مناسبت جشن دویست سالگی کشور که در ماه ژوئیه برگزار می شد، نصب شدند. در سال 2012، چهارصد لامپ متال هالید و نورافکن های ساختمان با 1200 چراغ LED جایگزین شدند، با این تغییر رنگ های موجود از 9 به بیش از 16 میلیون افزایش یافت.

در 6 نوامبر 2012، CNN از قسمت بالای ساختمان امپایر استیت به عنوان تابلوی امتیازات انتخابات ریاست جمهوری 2012 ایالات متحده استفاده کرد. هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت به 270 رأی انتخاباتی لازم برای پیروزی مجدد در انتخابات رسید، چراغ ها آبی رنگ شد و نشان دهنده رنگ حزب دموکرات اوباما بود. اگر میت رامنی، رقیب جمهوری خواه پیروز می شد، ساختمان به رنگ قرمز و به رنگ حزب جمهوری خواه روشن می شد. همچنین، در 26 نوامبر 2012، ساختمان امپایر استیت اولین نمایش نور و موسقی خود را تجربه کرد. برای افتتاح این نمایش از موسیقی خواننده معروف آلیشیا کیز استفاده شد، ساختمان امپایر همزمان با پخش موسیقی روشن و نورانی می شد.

امپایر استیت یک جاذبه توریستی محبوب

کوشش های بی وقفه در تبلیغ ساختمان امپایر استیت به عنوان بلندترین سازه دنیا، صندلی گردشگری این ساختمان را در شهر نیویورک و دنیا بیش از بیش تقویت کرد. یک رصدخانه در طبقه 86ام آسمان خراش امپایر استیت بنا شده است. در آن موقع جهت جذب مردم برای بازدید از این رصدخانه، در روزنامه های محلی و همچنین بر روی بلیط های راه آهن تبلیغات فراوانی صورت گرفت.

در سال 1931، بیش از یک میلیون نفر تنها با پرداخت یک دلار جهت سوار شدن به آسانسور، از سکوی مشاهده امپایر استیت بازدید کردند. در مدتی کوتاه، سکوی مشاهده آسمان خراش امپایر استیت به یک جاذبه گردشگری محبوب تبدیل شد. این ساختمان در همان سال اول بازگشایی، تنها از سکوی رصد خود تقریباً 2 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

تا سال 1936، روز به روز بر جمعیت مشتاقان بازدید سکوی رصد امپایر استیت افزوده می شد. برای جلب رضایت مهمان های سکوی مشاهده غذا و نوشیدنی های مختلفی سرو می شد. در سال 1944، برج امپایر استیت رکورد 5 میلیون بازدید کننده خود را شکست.

محبوبیت آسمان خراش امپایر استیت در فرهنگ و سینما

ساختمان امپایر استیت به عنوان نمادی از شهر نیویورک در فیلم ها، کتاب ها، نمایش های تلویزیونی و بازی های ویدیویی مختلفی به نمایش در آمده است. طبق وب سایت رسمی ساختمان امپایر استیت، بیش از 250 فیلم از تصاویر ساختمان امپایر استیت استفاده نموده اند. جان توراناک در کتاب خود در خصوص این بنا می نویسد که اولین ظاهر مستند برج در فرهنگ عامه، داستان بچگانه خانواده سوئیسی منهتن نوشته کریستوفر مورلی در سال 1932 بود. یک سال بعد در فیلم کینگ کنگ، برج امپایر استیت به تصویر کشیده شد. در این فیلم یک میمون استاپ موشن عظیم از این برج بالا می کشید. این فیلم تاثیر بسزایی در معروفیت آسمان خراش امپایر استیت در ذهن مردم دنیا گذاشت. عشق بازی به یادماندنی (1957) ، بی خوابی در سیاتل (1993) و روز استقلال (1996) از جمله معروف ترین فیلم هایی بودند که این ساختمان شاهکار را به نمایش دنیای گذاشتند.

آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1332

به "برج امپایر استیت، از مرتفع ترین آسمان خراش های بلند دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج امپایر استیت، از مرتفع ترین آسمان خراش های بلند دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید