7 قابلیت لینوکس که ویندوز 12 به آن ها احتیاج دارد

به گزارش مجله اینمن، ویندوز 12 همچنان در حال توسعه است و این به ما فرصتی می دهد تا خواسته های خود را مطرح کنیم. برای الهام گرفتن، بیایید به لینوکس، رقیب کمتر شناخته شده در عرصه کامپیوترهای دسکتاپ، نگاهی بیندازیم. در ادامه به 7 قابلیت لینوکس می پردازیم که امیدواریم ویندوز 12 از این مشخصه ها کپی برداری کند.

7 قابلیت لینوکس که ویندوز 12 به آن ها احتیاج دارد

عدم نمایش تبلیغات

اخیراً مایکروسافت آغاز به آزمایش تبلیغات در منوی استارت ویندوز 11 نموده است، با این ایده که تبلیغات و پیشنهادات به کاربران در یافتن برنامه ها و محصولات خوب یاری می نماید. طبیعتا بخشی از کاربران مسئله ای با این موضوع ندارند ولی از سوی دیگر باید بگوییم که نمایش تبلیغات در یک سیستم عامل، کار چندان پسندیده ای نیست. همین اقدام مایکروسافت، حرفه ای بودن ویندوز را برای کاربرانی که این موضوع برای آن ها اهمیت دارد، کاهش می دهد.

لینوکس یک فضای کاری بسیار حرفه ای تر ارائه می دهد. رابط کاربری آن به شدت قابل تنظیم است، بنابراین می توانید آن را به برترین شکل برای جریان کاری خود تنظیم کنید. این رابط کاربری هرگز با پیشنهاد برنامه یا تشویق شما به خرید سرویس های مختلف هنگام گشت و گذار، مزاحم شما نمی گردد. بنابراین ویندوز 12 باید بتواند یک رابط کاربری بدون مزاحمت را ارائه کند. البته در خصوص ویندوز 11 هم تبلیغات به راحتی قابل غیرفعال شدن هستند اما در هر صورت ممکن است در آینده شرایط بدتری پیدا نمایند.

تنوع منوی استارت

منوی استارت از جمله مهم ترین ویژگی های ویندوز محسوب می گردد و مایکروسافت در ویندوز 12 باید به کاربران اجازه دهد منوی استارت را با توجه به سلیقه و احتیاجهای خود شخصی سازی نمایند.

در هر نسخه ویندوز، مایکروسافت تغییراتی را روی منوی استارت اعمال می نماید ولی آیا بهتر نیست در زمینه شخصی سازی امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد؟ کوبونتوی لینوکس را در نظر بگیرید که از KDE Plasma استفاده می نماید. این سیستم عامل انواع مختلفی از منوی برنامه (معادل منوی استارت ویندوز) را در اختیار شما قرار می دهد. در حالی که در اوبونتو، می توانید افزونه ای به نام Arc Menu نصب کنید که ده ها نوع مختلف منوی برنامه را با گزینه های گسترده برای شخصی سازی ارائه می دهد.

ویجت در دسکتاپ

ویندوز 7 دارای ویجت هایی بود که فوق العاده کاربردی بودند. متأسفانه، مایکروسافت به علت نگرانی های امنیتی آن ها را حذف کرد، اما با ویندوز 11 (به نوعی) بازگشتند. مشکل این است که ویجت های ویندوز 11 در یک پنل جداگانه پنهان شده اند و به طور مستقیم روی دسکتاپ تعبیه نشده اند. در ویندوز 12 ویجت ها مانند Kubuntu در لینوکس، مستقیما راهی فضای دسکتاپ شوند.

داشتن ویجت های دسکتاپ به این معنی است که شما بدون احتیاج به باز کردن برنامه های متعدد، دسترسی مستقیم به اطلاعات مفیدی مانند یادآورنده ها، فهرست کارها، به روزرسانی های آب وهوا، ساعت جهانی و موارد دیگر دارید. ویجت ها کاربردهای به شدت متنوعی دارند و با یک نگاه می توانید داده های بسیار مفیدی را دریافت کنید.

اتوماتیک شدن چینش پنجره ها

مدیریت چینش پنجره (Window Tiling) یک اصطلاح فنی برای سازماندهی تمام پنجره های باز روی صفحه نمایش شما برای جلوگیری از همپوشانی است. این کار می تواند باعث گردد دسکتاپ شما تمیزتر و کارآمدتر به نظر برسد.

همین جا باید بگوییم که مایکروسافت در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی داشته است. با ویژگی هایی مانند Snap Assist و PowerToys Fancy Zones، می توانید به صورت دستی تمام پنجره های باز خود را مرتب کنید. بعلاوه در ویندوز 11 با قابلیت Window Snap روبرو هستیم که به شما اجازه می دهد با نگه داشتن ماوس روی دکمه بزرگ نمایی (Maximize)، پنجره ها را در منطقه ها خاصی از صفحه بچسبانید.

در ادامه این فرایند، ویندوز 12 باید از چینش اتوماتیک پنجره ها پشتیبانی کند. البته، این یک ویژگی اختیاری خواهد بود که می توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. در صورت فعال بودن، هر بار که پنجره جدیدی باز می کنید، به طور اتوماتیک در یک الگوی شبکه ای بدون همپوشانی مرتب می گردد. بنابراین، یک برنامه تمام صفحه باز می گردد، دو برنامه دیگر صفحه را به صورت 50/50 تقسیم می نمایند و برنامه های بیشتر صفحه را به طور متناسب (به صورت از پیش تعریف شده) و بدون همپوشانی تقسیم می نمایند. لینوکس مدت هاست که این ویژگی را دارد.

گزینه هایی برای شخصی سازی تسک بار

ویندوز 10 طیف وسیعی از گزینه های شخصی سازی را برای تسک بار (Taskbar) ارائه می داد. متأسفانه، ویندوز 11 این امکانات را به شدت کاهش داده است، به گونه ای که اکنون تسک بار در پایین صفحه ثابت شده است و دیگر نمی توانید آن را به سمت چپ، راست یا بالا حرکت دهید. بعلاوه، منوی راست کلیک بیش از حد ساده شده و تنها دو گزینه Taskbar Settings و Task Manager را نشان می دهد.

امیدواریم ویندوز 12 انعطاف پذیری بیشتری برای تسک بار ارائه دهد و برای مقایسه می توانیم به سطح آزادی زیادی که لینوکس در اختیار کاربران قرار می دهد، اشاره کنیم. اینکه دوباره بتوانیم نوار وظیفه را جابه جا کنیم، آغاز خوبی خواهد بود. علاوه بر آن، انواع مختلف نوار وظیفه، مانند یک نوار وظیفه شناور یا یک نوار وظیفه کوچک شده مشابه داک مک، واقعاً به کاربران یاری می نماید تا کامپیوترهای خود را شخصی سازی نمایند.

بهبود دسکتاپ های مجازی

مجازی سازی دسکتاپ (Virtual Desktops) روشی عالی برای سازماندهی برنامه های باز و افزایش بهره وری است. مایکروسافت این ویژگی را در ویندوز 10 معرفی کرد و تجربه کلی آن را با ویندوز 11 بهبود بخشید.

برای بهبود این قابلیت در ویندوز 12، عالی می گردد اگر گزینه ای برای مشاهده و مدیریت تمام دسکتاپ های مجازی به طور مستقیم از تسک بار وجود داشته باشد. ضمناً اگر به وسیله Task View بتوانیم برنامه های مختلفی را در دسکتاپ های گوناگون باز کنیم، چنین مشخصه ای بسیار کاربردی خواهد بود. برای نمونه می توانید تصویر پایین را نگاه کنید که Activities Overview در اوبونتو را نشان می دهد.

در بخش بالایی، پنجره های کوچکی دیده می شوند که دسکتاپ های مجازی را نشان می دهند. در بخش اصلی هم دسکتاپ فعلی در معرض نمایش قرار می گیرد. در سمت چپ، Ubuntu Dash (مشابه تسک بار ویندوز) واقع شده است که به شما اجازه می دهد برنامه های مختلفی را بین دسکتاپ های مجازی drag and drop کنید.

KDE Activities

بسیاری از افراد از یک کامپیوتر ویندوزی برای کارهای مختلف مانند کار، بازی، تفریح و یادگیری استفاده می نمایند. متأسفانه، ویندوز راهی معنی دار برای جداسازی این موارد استفاده متفاوت ارائه نمی دهد. اما اگر ویندوز 12 با ویژگی ای مانند KDE Activities لینوکس ارائه گردد، می توانید این کار را انجام دهید. در ادامه نگاهی اجمالی به نحوه کار KDE Activities می اندازیم:

KDE Activities مانند دسکتاپ های مجازی تقویت شده هستند. شما می توانید فعالیت های متعددی ایجاد کنید، که هر کدام دارای تصویر زمینه، میانبرهای صفحه کلید، نمادها/میانبرهای دسکتاپ و برنامه های پین شده روی نوار وظیفه و منوی استارت خاص خود هستند. به لطف این مشخصه، می توانید برای هر کاری یک محیط درست کنید تا بدون اینکه با نوتیفیکیشن های فریبنده حواس شما پرت گردد، با دقت زیادی کارهای موردنظر را انجام دهید. ویندوز 12 با بهره گیری از چنین مشخصه ای، می تواند بهره وری خود را برای کاربران چندین برابر کند.

در این مطلب به فقط چند مورد از قابلیت های کاربردی لینوکس پرداختیم که ویندوز 12 با الگوبرداری از آن ها می تواند به شدت کاربردی تر و مجذوب کننده تر گردد. در نهایت باید بگوییم که برای خرید لپ تاپ، می توانید به فروشگاه خبرنگاران سر بزنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1403 بروزرسانی: 10 خرداد 1403 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2336

به "7 قابلیت لینوکس که ویندوز 12 به آن ها احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 قابلیت لینوکس که ویندوز 12 به آن ها احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید