85سال قبل ؛ کارخانه برق میدان شهدا

به گزارش مجله اینمن، چند دهه از فعالیت نخستین کارخانه برق در خیابان چراغ برق تهران گذشته بود که به علت افزایش نیازها و فشار دولتمردان وقت، کارخانه برق دیگری در میدان شهدا (ژاله سابق) راه اندازی و واگذاری اشتراک را شروع کرد.

85سال قبل ؛ کارخانه برق میدان شهدا

خبرنگاران - رضا نیکنام : حوالی سال 1310 برای نخستین بار، موضوع شبانه روزی کردن برق شهروندان در تهران میان دولتمردان آن موقع مطرح شد و اقدامات اولیه برای تحقق آن صورت گرفت تا آنکه بعد از گذشت 6 سال بالاخره در 25 شهریور ماه سال 1316 یک نیروگاه بخاری ساخت کارخانه اشکودا از کشور چکسلواکی با 4 واحد 1600 مگاواتی جمعاً به قدرت 6400 کیلو وات در محل کنونی شرکت برق منطقه ای تهران واقع در میدان شهدا(ژاله) نصب و زیر نظر شهرداری تهران بهره برداری از آن شروع شد. البته اینجا نخستین کارخانه برق تهران نبود و تا قبل از در کاخ سلطنتی ناصرالدین شاه و خیابان چراغ برق تهران به واسطه امین الضرب، برق آمده بود. در ادامه با این فراز و نشیب تاریخی آشنا می شوید.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

برای نخستین بار اولین مولد برق در تهران به قدرت تقریبی3 کیلو وات حدود سال 1264 هجری شمسی برای تأمین روشنایی بخشی بخشی از کاخ سلطنتی ناصرالدین شاه، مورد بهره برداری نهاده شد. 19سال بعد از این واقعه یعنی در سال 1283 هجری شمسی امتیاز تأسیس کارخانه برق در تهران به یکی از تجار خوش نام آن موقع مرحوم حاج حسین امین الضرب واگذار شد.

این کارخانه در سال 1285 درست 6 ماه بعد از صدور فرمان مشروطیت با یک ماشین بخار پیستونی با 3 دیگ بخار که سوخت آن زغال سنگ بود با مولدی به قدرت 400 کیلو وات ساخت کارخانه آ. ا.گ. از کشور آلمان با ولتاژ380/220 ولت آماده بهره برداری و پذیرش مشترکان شد. محل این کارخانه در خیابان چراغ برق تهران (امیرکبیر کنونی) قرار داشت که فقط برای تأمین روشنایی شب ها بین 5 تا 7 ساعت کار می کرد. از اوایل سال های 1300 به بعد دو دستگاه نیم دیزل به قدرت 50 اسب بخار ساخت کارخانه بلژیکی در همان محل نصب و به ظرفیت کارخانه امین الضرب افزوده شد.

درست 31 سال بعد از کارخانه برق امین الضرب، قصه کارخانه برق میدان ژاله تهران شروع می گردد؛ چون در این سال ها به تدریج با آگاهی و علاقه مند شدن بخش خصوصی به مزایای برق، رفته رفته شرکت های خصوصی برای فراوری، توزیع و فروش برق ایجاد شد. در همین دوران بعضی از کارخانه های صنعتی جدیدالتأسیس هم دارای مولد برق اختصاصی شدند؛ مثل کارخانه برق بعثت و ...

*منبع عکس و توضیح مکانی : گزارش سده سنگ و الماس - خبرنگاران

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 12 اسفند 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2244

به "85سال قبل ؛ کارخانه برق میدان شهدا" امتیاز دهید

1 کاربر به "85سال قبل ؛ کارخانه برق میدان شهدا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "85سال قبل ؛ کارخانه برق میدان شهدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید