آشنایی با تعدادی از مهمترین رویدادهای تاریخی دنیا

به گزارش مجله اینمن، مهمترین رویدادهای تاریخی جهان در ذهن و باور بسیاری از ما جوری شکل گرفته اند که زمان آن رویداد را به طرز عجیبی بسیار دور یا بسیار نزدیکتر از زمان واقعی آن می دانیم. یعنی، باور ما برای بعضی رخدادها در مقایسه زمانی با یک اتفاق دیگر درست نیست و ذهن، قصه را جوری دیگری ساخته و پرداخته است. در ادامه مطلب قصد داریم با مهمترین رویدادهای تاریخی که جهان را تغییر دادند، شما را آشنا کنیم.

آشنایی با تعدادی از مهمترین رویدادهای تاریخی دنیا

1 - اولین دوچرخه چند سال زودتر از اولین قطار بخار اختراع شد؟

به حتم، باور ذهنی بسیاری از ما این دو اختراع تاریخی و مهم را با بازه زمانی متفاوتی از هم به خاطر سپرده است. عجیب هم نیست، چون طرز ساخت دوچرخه به حتم بسیار زودتر از ساخت یک قطار بخار پیچیده باید به مغز آدمی خطور نموده باشد. اما اینطور نیست! زمانیکه اولین دوچرخه در سال 1818 میلادی اختراع شد، 21 سال از اختراع اولین قطار بخار گذشته بود. زمان اختراع اولین قطار بخار در سال 1797 میلادی بود.

2 - کلئوپاترا، اهرام مصر و سفر به ماه

اگر کسی بپرسد که دوران ملکه کلئوپاترا به زمان ساخت اهرام ثلاثه مصر نزدیکتر است یا سفر انسان به کره ماه، بیشتر ما بدون لحظه ای مکث و با توجه به باور ذهنی خود خواهیم گفت زمان ساخت اهرام تاریخی و عجیب ثلاثه مصر. اما باز هم واقعیت به طرز عجیبی خلاف باور ذهنی ما است. انسان برای اولین بار در تاریخ هستی به سال 1969 میلادی پا بر کره ماه گذاشت. ملکه کلئوپاترا از سال 69 تا 30 قبل از میلاد می زیست، اما اهرام ثلاثه مصر 2540 سال پیش از میلاد ساخته شد.

3 - فاصله اختراع اولین هواپیما تا سفر به ماه چه مدت بود؟

علی القاعده بین به واقعیت پیوستن رویای عجیب پرواز توسط برادران رایت تا پا گذاشتن بر روی کره ماه از طریق موشک و امکانات فضایی باید فاصله زمانی طولانی و شاید بیش از یک قرن وجود داشته باشد. اما این باور ذهنی برای فاصله زمانی این دو رویداد مهم و عجیب تاریخی باید تغییر کند. تنها 66 سال لازم بود که از اولین پرواز پیروز برادران رایت در سال 1903 میلادی بگذرد تا اولین انسان در سال 1969 میلادی پا بر روی نموده ماه بگذارد. این مورد یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی که دنیا را تغییر دادند، بشمار می آید.

4 - آیا پیرترین درخت دنیا، ماموت ها را دیده است؟

با این دانش که ماموت ها 4 هزار سال پیش منقرض شده اند، شاید باور ذهن ما به این سمت برود که مگر پیرترین درخت موجود بر روی کره زمین چند سال عمر دارد؟ در یافته های زیست شناسی و طبیعی، پیرترین درختان روی کره زمین متعلق به کوه های سفید (White Mountains) و به نوعی کاج به نام بریستلکون (bristlecone pines) هستند که عمری برابر با 4 هزار سال دارند و به نظر می رسد که نتوانسته باشند در طول حیات خود ماموت ها را ببینند. اما اخیرا گونه دیگری از این درخت ها پیدا شده که 1000 سال قبل از انقراض ماموت ها بر روی زمین ریشه دوانده و عمری 5 هزار ساله دارد.

5 - برند کوکا کولا و کشور ایتالیا

نوشابه های تجاری گازدار و برند کوکا کولا به نظر می رسند که اختراعاتی معاصر باشند و نام کشور ایتالیا همیشه تاریخی بزرگ و طولانی را به یاد می آورد. اما باید تغییراتی به این باور ذهنی بدهیم و بازه زمانی این دو اتفاق را به هم نزدیکتر کنیم. حکومت پادشاهی ایتالیا و سبز شدن کشور چکمه ای شکل ایتالیا بر روی نقشه سیاسی دنیا در سال 1861 میلادی رخ داد. اولین نوشیدنی غیرالکلی با برند کوکا کولا در سال 1892 میلادی به بازار آمد. با احتساب بازه زمانی این دو مورد از مهمترین رویدادهای تاریخی دنیا، دیگر نباید عجیب باشد که بدانیم برند کوکا کولا تنها 31 سال جوان تر از تاسیس کشور ایتالیاست.

6 - چارلی چاپلین و شرکت اپل

یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی دنیا در تقارن های زمانی، مرگ و تولدهای هم زمان بوده که انگار مرگ یکی با تولد دیگری اتفاق افتاده است. یکی از عجیب ترین هم زمانی در تقارن زمانی، یکی بودن سال مرگ چارلی چاپلین کمدین مشهور و سال تولد شرکت اپل است. هر دوی این اتفاقات در سال 1977 میلادی اتفاق افتاده اند.

7 - ابتدا فکس اختراع شد بعد تلفن، یا اول تلفن اختراع شد بعد فکس؟

با دیدن تلفن فکس های جدید که مجهز به شماره گیر و گوشی تلفن هستند، علی القاعده ذهن به این باور می رسد که این دو اختراع تاریخی و عجیب باید به هم مربوط باشند و پس از پیچیدن صدای الکساندر گراهام بل در گوشی تلفن، مخترعین سراغ اختراع فکس رفته باشند. اما شرکت پارس - لیون با رونمایی از فکس های خود در دو نوع مکانیکی و برقی به سال 1865 میلادی این باور ذهنی شما را تغییر می دهد، زیرا زمان اختراع تلفن شماره دار توسط الکساندر گراهام بل و واتسون به 10 سال بعد یعنی 1875 میلادی باز می شود.

8 - برج ایفل و بازی های رایانه ای

به نظر می رسد برج ایفل، نماد تاریخی و فرهنگی کشور فرانسه قدمتی داشته باشد فراتر از به وجود آمدن بازی های کامپیوتری. اما این باور ذهنی نیز یکی دیگر از باورهای غلط ذهنی در تقارن های زمانی است. زمانی که ساخت برج ایفل شروع شد، شرکت نینتندو (Nintendo) در تاریخ 23 دسامبر سال 1889 میلادی کار خود را با چاپ کارت های بازی شروع کرد. این شرکت فراوری کننده بازی های رایانه ای در این تاریخ، بازی هانافودا (hanafuda) را به بازار عرضه کرد تا کمی قدیمی تر از برج ایفل باشد.

9 - دورهمی در یک کافه با حضور فروید، لئون تروتسکی، فرانتس جوزف، آدولف هیتلر و جوزف استالین

شنیدن نام هایی چون فروید، لئون تروتسکی، فرانتس جوزف، آدولف هیتلر و جوزف استالین به تنهایی می تواند لرزه بر اندام تاریخ بیندازد. هر کدام از این اشخاص بر زندگی مردم سراسر دنیا در تاریخ بعد از خود، نشانه هایی به جا گذاشته که اثرات آن ها هنوز واضح و آشکار هستند. حالا در باور ذهنی ما این نکته وجود دارد که این افراد آیا با هم در جایی بوده اند؟ به نظر جواب این سوال یک نه محکم باشد، اما تاریخ این رویداد عجیب را ثبت کرد. شهر وین در سال 1913 میلادی محل زندگی همه این افراد بوده که شاید هنوز کسی آن ها را آنچنان که باید نمی شناخت. فاصله خانه استالین و هیتلر با پای پیاده تنها یک ساعت بوده و چه بسا بارها از کنار هم گذشته باشند. کافه لانتمن (Cafe Landtman) کافه مورد علاقه فروید تنها یک ساعت با کافه سنترال (Cafe Central) فاصله داشت؛ کافه ای که هیتلر و تروتسکی از مشتریان دائمی آن به شمار می آمدند.

10 - اول هاروارد بود یا قانون جاذبه زمین؟

اسحاق نیوتن با ارائه رساله خود به نام Principia Mathematica و تدوین قانون جاذبه و ماده به قدری در باور ذهنی ما از لحاظ زمانی دور است که تصور وجود دانشگاهی مشهور در آن موقع کمی عجیب به نظر می رسد. اما بیایید برای مقایسه زمانی این دو به اسناد تاسیس دانشگاه هاروارد و سال ارائه رساله نیوتن نگاهی بندازنیم. نیوتن رساله مشهور خود را در سال 1687 میلادی منتشر کرد. حال اگر سراغ تابلو سال تاسیس دانشگاه هاروارد برویم، متوجه غلط بودن این باور ذهنی خود خواهیم شد. تاریخ احداث این مکان به سال 1636 میلادی یعنی 50 سال قبل از انتشار رساله نیوتن باز می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 994

به "آشنایی با تعدادی از مهمترین رویدادهای تاریخی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تعدادی از مهمترین رویدادهای تاریخی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید