ابردوربین 500 مگاپیکسلی چین می تواند جزئیات صورت یک نفر را در انبوه جمعیت ده هزار نفری، شناسایی و ثبت کند

به گزارش مجله اینمن، دانشمندان چینی ابردوربینی طراحی کردند که با قدرت رزولوشن 500 مگاپیکسلی خود می تواند کوچک ترین جزئیات صورت یک فرد در میان جمعیتی انبوه و چند هزار نفری را رکورد و ثبت کند.

ابردوربین 500 مگاپیکسلی چین می تواند جزئیات صورت یک نفر را در انبوه جمعیت ده هزار نفری، شناسایی و ثبت کند

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

این دوربین سطح فناوری های نظارت تصویری و تشخیص چهره در امکان عمومی را افزایش داده و نگرانی های جدیدی بابت حریم خصوصی شهروندان و مردم عادی به وجود می آورد.

این دوربین که حاصل همکاری چندین موسسه تحقیقاتی و دانشگاه در کشور چین است؛ رزولوشنی 5 برابر چشم انسان دارد (120 میلیون پیکسل) و از فناوری ها و تکنیک های هوش مصنوعی، تشخیص چهره، مانیتورینگ آنی، پردازش های ابری و قابلیت های دیگر بهره می برد.

همه این فناوری ها و تکنیک ها در کنار هم سیستمی ساختند که می تواند فورا چهره یک شخص یا ظاهر یک شی را شناسایی نموده و اهداف تعیینی در یک فضای شلوغ و عمومی مانند فرودگاه، ورزشگاه و نظایر این ها را سریعا پیدا کند.

در حال حاضر، دوربین هایی ساخته شده است که به طور همزمان می توانند از چهره هزاران نفر عکس و فیلم بگیرند ولی چهره افراد در این تصاویر فقط چند پیکسل و بدون هیچ گونه جزئیات دقیق تر است. اما با داشتن عکسی که 500 مگاپیکسلی است؛ نقریبا تشخیص چهره هر فردی در این عکس میسر شده و فناوری هوش مصنوعی در چند ثانیه می توان آن را شناسایی و تعیین هویت کند.

این دوربین برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی صنایع چین رونمایی شده و مورد بازدید عموم نهاده شد. فعلا رسانه های محلی به آن لقب super camera را داده اند؛ قابلیت عکاسی و فیلم برداری دارد و می تواند به دستگاه های دیگر متصل گردد.

تشخیص چهره ده هزار نفر در چند ثانیه

کارشناسان می گویند ساخت چنین دوربینی از نظر فنی امکان پذیر است ولی با چالش ها و مسائل احتمالی روبرو است.

هنگامی که شما احتیاج به دوربینی برای کار در محیط های ابری هوش مصنوعی دارید؛ همان طور که باید رزولوشن تصاویر را بسیار بالا ببرید تا کوچک ترین جزئیات چهره یک فرد تعیین باشد؛ به همین اندازه باید حجم فیلم ها را افزایش دهید تا کیفیت لازم برای اهداف شما را تامین نمایند. این چالشی بزرگ برای پردازش اطلاعات تصویری در وضعیت های بی درنگ است.

چالش بزرگ تر، مباحث حریم خصوصی و حقوقی این دوربین است. یک عکس یا یک ثانیه فیلم برداری از یک محیط پر ترافیک عمومی مانند فرودگاه ها، مکان های شلوغ شهری یا ورزشگاه ها می تواند چهره ده ها هزار نفر را در اختیار شما قرار دهد.

در واقع، عملا این دوربین می تواند به گسترش پایگاه داده های افراد و مکان حضور آن ها منجر گردد. اگرچه به نظر می رسد هنوز این ابردوربین 500 مگاپیکسلی به طور کامل آماده نباشد و در آینده ای نزدیک شاهد رونمایی و قابلیت های دقیق آن باشیم ولی خود چینی ها ساختن چنین دوربینی را تحسین می نمایند. چون می تواند در حوزه های نظامی استفاده گردد یا امنیت شهروندان و مردم عادی را بیشتر کند.

یکی از اهداف چین در توسعه چنین دوربینی، استفاده برای رتبه بندی شهروندان و سیستم های اعتباردهی اجتماعی است. چین مدت ها است می خواهد طرحی را پیاده سازی کند تا همه جمعیت 1.4 میلیارد نفری او رتبه بندی و از نظر اجتماعی سطح بندی شوند. قطعا برای کنترل و مدیریت این جمعیت احتیاج به ابردوربین هایی هست که در آنی بتوانند ده هزار نفر را شناسایی نمایند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 340

به "ابردوربین 500 مگاپیکسلی چین می تواند جزئیات صورت یک نفر را در انبوه جمعیت ده هزار نفری، شناسایی و ثبت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابردوربین 500 مگاپیکسلی چین می تواند جزئیات صورت یک نفر را در انبوه جمعیت ده هزار نفری، شناسایی و ثبت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید