زندگینامه چارلتون هستون، هنرپیشه مشهور هالیوود به مناسبت زادروز او

به گزارش مجله اینمن، چارلتون هستون چهارم اکتبر 1923 با نام چالرز کارتر در حومه شیکاگو به دنیا آمد و در بیشه زارهای میشیگان بی آنکه همبازی داشته باشد بزرگ شد. چارلز جوان کتاب های ماجرایی می خواند و همان حال که با تفنگ اسباب بازی خود این طرف و آن طرف پرسه می زد، بازی های خاص خود را ابداع می کرد. پدر و مادر چارلز از هم جدا شدند و مادرش با چستر هستون سرپرست کارخانه ای در ایلینویز ازدواج کرد.

زندگینامه چارلتون هستون، هنرپیشه مشهور هالیوود به مناسبت زادروز او

چارلز که بسیار خجالتی بود در شهر عظیم احساس راحتی نمی کرد و نمی توانست خود را با دبیرستان جدید وفق بدهد. او به ناچار به واحد تئاتر مدرسه پناه برد. هستون بعدها نام فامیل ناپدری را برای خود برگزید و در 1941 بورسیه بازیگری دانشگاه نورث وسترن را به دست آورد. قبل از ورود به دنیا سینما سه سال در نیروی هوایی آمریکا خدمت کرد.

هستون به عنوان بازیگر اولین بار در دو فیلم مستقل ساخته دیوید برادلی همکلاسی خود در دانشکده ظاهر شد. او در 1942 نقش اصلی فیلم Peer Gynt را بازی کرد و در نسخه 1949 برادلی از جولیوس سزار به نقش مارک آنتونی ظاهر شد. او برای این فیلم هفته ای 50 دلار می گرفت.

هال بی. والیس تهیه کننده فیلم معروف کازابلانکا در 1950 هستون را در فیلم تلویزیونی بلندی های بادگیر دید و به او پیشنهاد کرد با او قرارداد ببندد. همسرش لیدیا کلارک که او نیز یک بازیگر بود به هستون یادآوری کرد که آن ها تصمیم گرفته بودند کار خود را در تئاتر و تلویزیون دنبال کنند، اما او پاسخ داد: خب، شاید فقط در حد یک فیلم تا ببینیم کار در سینما چطور است.

فیلم نوآر شهر تاریک تولید سال 1950 اولین فیلم هالیوودی هستون بود. سسیل بی. دمیل سپس او را برای بازی در نقش رئیس یک سیرک عظیم در فیلم عظیمترین نمایش زمین برگزید که در 1952 به عنوان بهترین فیلم از نگاه آکادمی فیلم آمریکا انتخاب شد.

هستون در ادامه تا نیمه های دهه 1950 در فیلم هایی چون وحشی، روبی جنتری، بانوی رئیس جمهور، (Pony Express به نقش بوفالو بیل)، پیکان، بد برای دیگری، جنگل برهنه، راز اینکاها، افق های دور، جنگ شخصی سرگرد بنسن و لوسی گالانت نقش آفرینی کرد.

بیشتر این فیلم ها آثاری کم هزینه و فراموش شدنی بودند و به نظر می رسید هستون ستاره معمولی فیلم های اکشن باقی بماند. اینجا بود که دمیل رئیس قدیمی اش به داد او رسید. فیلمساز نامدار خیلی وقت بود به فکر ساخت نسخه جدید و کاملامتفاوت فیلم ده فرمان بود که قبلادر 1923 و در عصر سینمای صامت به تصویر کشیده بود.

دمیل می خواست در ده فرمان جدید داستان های کتاب مقدس را با روایت مدرن تلفیق کند. او کاملاتحت تاثیر شباهت چهره هستون با تندیس میکل آنژ از حضرت موسی (ع) قرار گرفته و بخصوص شباهت بینی شکسته هستون با آن مجسمه برایش جالب بود، اما پیش از انتخاب این بازیگر برای نقش موسی مدت ها از او تست گرفت. فریزر کلارک هستون فرزند تازه به دنیا آمده هستون نیز نقش موسی نوزاد را در فیلم داشت.

قد بلند، بدن قوی مردانه، صورت خوب استخوان بندی شده و صدای طنین دار هستون، وی را به چهره محبوب هالیوود برای فیلم های عظیم با سیستم پرده های عظیم درباره وقایع و شخصیت های مذهبی گذشته بدل کرده بود، به شکلی که خود بارها گفته بود: من چهره ای دارم که متعلق به قرن دیگری است.

هستون سپس در تریلر نامتعارف نشانی از شر (1958، اورسن ولز) در نقش بازرس ویژه مواد مخدر مکزیک کنار فیلمساز عظیم جنت لی و مارلنه دیتریش نقش آفرینی کرد و در سرزمین عظیم (1958، ویلیام وایلر) با گریگوری پک و جین سیمونز همبازی شد. او سال بعد در غرق شدن مری دیر مایکل آندرسن کنار گاری کوپر قرار گرفت و بعد نوبت نقش آفرینی عظیم او شد: بن هور.

هستون اولین بازیگری نبود که برای بازسازی فیلم 1925 بن هور بر مبنای داستانی در کتاب مقدس در نظر سازندگان بود. پیش از او مارلون براندو، برت لنکستر و راک هادسن بازی در نقش جودا بن هور را رد کرده بودند. هستون نقش دوست دوران کودکی مسالا (استفن بوید) از همراهان فرمانده رومی اورشلیم را پذیرفت و برای حضور در صحنه معروف مسابقه ارابه رانی دو ماه تمرین کرد.

موفقیت فراوان فیلم بن هور و اسکاری که هستون برای این فیلم گرفت، او را به یکی از گرانترین ستاره های هالیوود تبدیل کرد. او سپس در کنار فیلم های حماسی عظیم چون ال سید و 55 روز در پکن در فیلم هایی کوچکتر چون سر الماس 1962، ویل پنی 1968 و فرودگاه 1975 1974 نقش آفرینی کرد.

هستون در سال های آخر در فیلم هایی مانند دنیای وین 2 1993 و تومبستون 1993 نقش هایی کوتاه به عهده گرفت. او اغلب به دنیای نمایش بازمی گشت و در نمایش هایی مانند سفر روز طولانی به شب و مردی برای تمام فصول ظاهر شد.

ستاره عصر طلایی هالیوود چند کتاب نیز نوشت: زندگی بازیگر: خاطرات 1956 -1976 که در 1978 منتشر شد، خاطرات پکن: 1990 در کارگردانی یک نمایش در چین، در میدان: یک خودزندگینامه 1995 و هالیوود چارلتن هستون: 50 سال فیلمسازی در آمریکا 1998.

هستون در فعالیت های مختلف خارج از پرده سینما هم فعال بود. او رییس یک انجمن بازیگری، رییس انستیتوی فیلم آمریکا و فعال حرکت های حقوق شهری در دهه پنجاه بود و طی سال های بعد بیشتر به محافظه کاران روی آورد و در کمپین نامزدهای آنان به فعالیت پرداخت.

وی در سال 2003 مدال آزادی رییس جمهوری، پرافتخارترین نشان شهروندی در آمریکا را به دست آورد و جرج بوش درباره وی گفت: عظیمی شخصیت های روی پرده، در زندگی واقعی او هم نقش بسته است.

چارلتون هستون رئیس تشریفاتی لابی اسلحه در آمریکا بود و برای سال ها عنوان رئیسانجمن ملی تفنگ آمریکا را داشت.

در سال 2003 وی به علت بیماری از این سمت استعفا داد. یک سال قبل از این کناره گیری، چارلتون هستون فاش کرده بود که به بیماری آلزایمر (فراموشی) مبتلا شده است.

معروف ترین فیلم هستون، بن هور است که 11 جایزه اسکار را در سال 1959 به دست آورد. ده فرمان، ال سید، 55 روز در پکن، سیاره میمون ها، زلزله، عظیم ترین داستان عالم، ژولیوس سزار، آنتونی و کلئوپاترا و سه تفنگدار از دیگر فیلم های معروف وی هستند.

او در سال 2008 در 84 سالگی در بورلی هیلز درگذشت.

منبع: یک پزشک
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1264

به "زندگینامه چارلتون هستون، هنرپیشه مشهور هالیوود به مناسبت زادروز او" امتیاز دهید

3 کاربر به "زندگینامه چارلتون هستون، هنرپیشه مشهور هالیوود به مناسبت زادروز او" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه چارلتون هستون، هنرپیشه مشهور هالیوود به مناسبت زادروز او"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید