5 فیلم درام که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند

به گزارش مجله اینمن، آخرین فیلمی که در این مقاله به شما معرفی کردم توانسته 11 جایزه اسکار را از آن خود کند. در این مقاله پنج فیلم درام بر اساس داستان واقعی به شما معرفی کردیم که می توانند شما را تا ساعت ها بر صندلیتان میخ کوب کند. باید بهتان بگویم که این فیلم ها بخشی از برترین فیلم های تاریخ سینما هستند و در دنیا معروفیت خوبی کسب نموده اند.

5 فیلم درام که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند

پیانیست (The pianist)

سال انتشار: 2002

امتیاز IMDb فیلم: 8.5/10

کارگردان: رومن پولانسکی

بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان، فرانک فینلی

فیلم های بسیاری در باره موضوع هولوکاست و جنگ جهانی دوم ساخته شده است. جنایات هیتلر موضوعی بوده که همواره فیلم سازان علاقه به انتقال داستان ها و تجارب آن دوره را داشتند. نازی ها یکی از سنگین ترین یورش های تاریخ را به ورشو، لهستان انجام دادند. این کشور به وسیله نازی ها مورد بمباران های زیادی نهاده شد. داستان این فیلم بر اساس زندگی یک پیانیست یهودی روایت شده است که توانسته خود را از دست نازی ها نجات دهد.

داستان فیلم 23 سپتامبر 1939 درست پس از چند هفته از حمله آلمان نازی به ورشو آغاز می گردد. این فیلم روایت ساده ای از زندگی ووادیسواف اشپیلمان است که به قلم خودش نوشته شده است. ووادیسوف یک پیانیست یهودی در ورشو است که در رادیو ورشو قطعه های کلاسیک مانند آثار شوپن را می نوازد. خانواده ووادیسواف به نظر می رسد که زندگی خوشی را می گذرانند و با توجه به گزارشات فرانسه و انگلستان از جنگ علیه آلمان نازی امیدوار به سرانجام جنگ هستند. متاسفانه با گذشت زمان امید خانواده کم و کم تر می گردد و در این حین آلمان نازی محاصره لهستان را افزایش می دهد؛ به قدری که در نهایت این کشور را تسخیر می نماید.

آدرین برودی نقش اصلی این فیلم، یعنی ووادیسوف اشپیلمان را ایفا می نماید. او پیروز شد با بازی این نقش در 29 سالگی اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. در سرانجام اولین اکران این فیلم، دیدنگران که در بین آن ها رییس جمهور لهستان و نخست وزیرش حضور داشتند به طور مداوم 20 دقیقه فیلم را تشویق کردند.

فکر زیبا (A Beautiful Mind)

سال انتشار: 2001

امتیاز IMDb فیلم: 8.2/10

کارگردان: ران هاوارد

بازیگران: راسل کرو، اد هریس و جنیفر کانلی

جان نَش ریاضی دان آمریکایی است که توانست جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کند. این در حالی بود که از یک بیماری روانی رنج می برد. بیماری روانی جان نش برای او دردساز شده بود. جان نش در ابتدا که در دانشگاه پرینستون در رشته ریاضیات پذیرفته شده بود یک دانشجوی باهوش، اما غیر اجتماعی بود. در ادامه زندگی اش توانست به دانشمند این حوزه تبدیل گردد و در آن دانشگاه تدریس کند. متاسفانه در ادامه دچار بیماری روانی شد که مشکلاتی برایش به وجود آورد.

داستان این فیلم از زمانی آغاز می گردد که جان فوربس نش جونیور توانسته از پس یک پروژه سخت بربیاید و از دانشگاه فارغ التحصیل گردد. سپس او پیروز می گردد سمت استادی را در دانشگاه کسب کند. ازدواجش با آلیشا رنگ و روی نوی به زندگی می دهد. در ادامه استعداد او در پیدا کردن ارتباط بین اشکال و اعداد فوران می نماید؛ این به قدری می رسد که مامور سیا به نام ویلیام پارچر به سراغ او می آید تا در پروژه های امنیتی و رمز گشایی از جان یاری بگیرد. اما داستان به این سادگی پیش نمی رود و اتفاقات ناگواری برای جان رخ می دهد.

این فیلم به کارگردانی ران هاوارد پیروز به کسب چندین جایزه شده است. جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب و جایزه بفتا تنها چند مورد از آن جایزه ها هستند. این فیلم با کیفیت و خوش ساخت به خوبی به افراد نشان می دهد که یک بیماری روانی چگونه می تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد؛ به خصوص که آن فرد یکی از مشهور ترین ریاضی دانان تاریخ باشد.

در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

سال انتشار: 2006

امتیاز IMDb فیلم: 9/10

کارگردان: گابریل موچینو

بازیگران: ویل اسمیت، تاندیو نیوتن و جیدن اسمیت

مشاغل آزاد همواره دارای ریسک هستند و این موضوع می تواند باعث گردد بسیاری از افراد دچار ورشکستگی شوند. علاوه بر این تکنولوژی های نو همواره برای سرمایه گذاری مجذوب نماینده هستند؛ اما ممکن این سرمایه گذاری ها شکست بخورند و سرمایه های افراد از بین بروند. کریس گاردنر خاطرات خود را به عنوان یک فروشنده در سال 1981 در قالب یک کتاب منتشر کرد. این کتاب به قدری پر فروش بود که فیلمی از آن به نام در جستجوی خوشبختی ساخته شد.

این فیلم داستان واقعی زندگی یک سیاه پوست به نام کریس گاردنر را روایت می نماید که پس از یک سرمایه گذاری ورشکسته و بی خانمان می گردد. کریس در سال 1981 به همراه همسرش لیندا تصمیم می گیرند کل پس انداز خود را بر روی اسکن های تراکم استخوان قابل حمل سرمایه گذاری نمایند. آن ها تعداد زیادی از این دستگاه ها تهیه می نمایند و آغاز می نمایند به فروش آن ها؛ اما همه چیز خوب پیش نمی رود و آن ها روز به روز نا امید تر می شوند. در نهایت این وضع به جایی می رسد که آن ها توانایی پرداخت اجاره شان را ندارند و بی خانمان می شوند. علاوه بر این لیندا تصمیم به ترک کریس می گیرد و او را با پسرش تنها می گذرد. البته همه چیز در این جا تمام نمی گردد و کریس مسیر نوی را آغاز می نماید.

ویل اسمیت در نقش کریس گاردنر هنرنمایی می نماید و بازی او این فیلم را چند بار مجذوب نماینده تر نموده است. فیلم در جستجوی خوشبختی توانسته عناوین بسیاری را کسب کند. این فیلم نامزد جایزه نقش اول اسکار و جایزه بفتا شده است.

مانیبال (Moneyball)

سال انتشار: 2011

امتیاز IMDb فیلم: 7.6/10

کارگردان: بنت میلر

بازیگران: برد پیت، رابین رایت و جونا هیل

کتاب مانیبال: هنر برنده شدن در یک بازی ناعادلانه گزارشی از تیم بیسبال اوکلند اتلتیک است. این گزارش مربوط به سال 2002 است که در آن موقع مدیران این تیم به همراه سرمربی کوشش می کردند با بودجه محدود یک تیم رقابتی تشکیل دهند. این کتاب، یک کتاب غیر داستانی است و فیلم مانیبال از یک کتاب غیرداستانی اقتباس شده است. در آن فصل مدیران تیم توانستند با رویکردی پیچیده یک تیم قوی و با استعداد جمع آوری نمایند.

فیلم مانیبال روایتی ست از یک مدیر ورزشی به نام بیلی بین که تیم اوکلند اتلتیک را رهبری می نماید. بیلی یک مربی ضعیف است که به طور مداوم نتایج بدی در بازی ها کسب می نماید. این موضوع باعث شده که دوتا از بازیکنان حرفه ای این تیم هم از آن جدا شوند. با این حال بیلی بین هیچ راهی به جز بیسبال نمی تواند برای خود متصور گردد و تصمیم می گیرد به هر قیمتی تیم را بهبود ببخشد. او با پیتر براند همراه می گردد تا با استفاده از بعضی معادلات ریاضی تیم را بهبود دهند. آن ها پیروز می شوند و به مرور به نتایج بهتری دست پیدا می نمایند.

این فیلم با عناوین مختلفی برای پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است؛ از نامزد اسکار برترین فیلم تا برترین تدوین عناوینی هستند که مانیبال کسب نموده است. در این فیلم خوش ساخت برد پیت در اوج است و یک بازی خوبی را ارائه نموده است. مانیبال تنها برای افراد علاقه مند به ورزش نیست، رویکرد نو این فیلم همه افراد را به دیدنی آن مجاب می نماید.

تایتانیک (Titanic)

سال انتشار: 1997

امتیاز IMDb فیلم: 7.9/10

کارگردان: جیمز کامرون

بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کیت وینسلت و بیلی زین

و، اما برای آخرین فیلم در این مقاله به یکی از برترین فیلم های تاریخ می پردازیم. تاتانیک بر گرفته از یک واقعه تاریخی فاجعه آمیز است. در واقع کل داستان فیلم در واقعه غرق کشتی تایتانیک و قربانی شدن چندین نفر روایت می گردد. این فیلم علاوه بر اقتباس از یک داستان تاریخی به یک موضوع عاشقانه هم می پردازد.

داستان فیلم تایتانیک از جایی آغاز می گردد که فردی به نام بروک لاوت برای پیدا کردن الماسی به نام قلب اقیانوس اقدام می نماید. لاوت در صندوقچه ای در لاشه کشتی تایتانیک یک نقاشی از یک زن پیدا می نماید که الماسی زیبا بر گردن دارد. پس از نمایش آن نقاشی در تلویزیون زنی به نام رز دوویت بوکیتر ادعا می نماید که همان زنِ در نقاشی است. او برای یاری با جستجوگران همراه می گردد، اما در این حال آغاز به بازگو کردن داستان تایتانیک به گونه ای که خود دیده است می نماید؛ بعلاوه در این فیلم داستانی عاشقانه میان رز و جک داوسون یکی از مسافران آن کشتی وجود دارد. نقش جک داوسون را لئوناردو دی کاپریو و نقش رز را کیت وینسلت ایفا می نمایند.

این فیلم جوایز بسیار زیادی دریافت نموده که می توان از میان آن ها به 11 اسکار اشاره نمود؛ بعلاوه جوایز بسیاری در گلدن گلوب دریافت نموده است. تایتانیک که به وسیله جیمز کامرون ساخته شده است، معروفیت جهانی دارد و توانسته است بسیاری از رکورد های باکس آفیس را بشکند.

سخن آخر

همواره فیلم هایی که بر اساس یک داستان واقعی بودند برای مخاطبان فیلم و سریال مجذوب نماینده هستند. در این مقاله سعی کردیم پنج عدد از برترین فیلم های درام که بر اساس یک داستان واقعی اتفاق افتاده است را به شما معرفی کنیم؛ از معروف ترین داستان ها مانند هولوکاست و تایتانیک تا داستان های شخصی مانند در جستجوی خوشبختی. فیلم های ساخته شده از این داستان دارای کیفیت های عالی هستند و توانستند معروفیت های جهانی کسب نمایند. حتما این فیلم ها را دیدن کنید و نظرتان را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مایکت مگ

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1402 بروزرسانی: 23 شهریور 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2318

به "5 فیلم درام که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم درام که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید