12 کارگردان مشهور که به بچه هایشان نقش دادند

به گزارش مجله اینمن، اینکه بچه ها حین بزرگ شدن درگیر شغل پدر و مادرشان شوند چیز غیرمعمولی نیست، به ویژه اگر شغلشان در صنعت نمایش و سینما باشد. دهه هاست که کارگردان ها بچه های خودشان را در فیلم هایشان جلو دوربین می برند. بعضی ها شاید بگویند این کار پارتی بازی است، ولی از نظر بعضی ها استفاده از فرزندان کار منطقی و درستی است که گاهی از هزینه های اضافی می کاهد. وقتی فرزندتان حاضر و آماده در خانه نشسته، چرا وقت صرف پیدا کردن بازیگر کنید؟

12 کارگردان مشهور که به بچه هایشان نقش دادند
  • 10 نقش آفرینی برتر کارگردان های معروف در فیلم های دیگران

گاهی اوقات هم این کارگردان ها فرصتی به بچه هایشان دادند و همین سکوی پرتابی برایشان شد تا در سینما شناخته شوند و سر پروژه های دیگری هم بروند. به نظر بی انصافی و نوعی رانت است، چون صنعت سرگرمی دنیای بی رحمی است و ورود به آن از سخت ترین کارهای دنیا. ولی به هر حال برای رسیدن به هدفتان از هر کمکی که می توانید باید استفاده کنید.

در ادامه 12 کارگردانی را معرفی می کنیم که به پسرها و دخترهایشان نقش دادند و آن ها را جلو دوربین فیلم هایشان بردند.

1. ریچارد لینکلیتر

وقتی قرار است فیلمی در طول یک دهه ساخته شود، پیدا کردن بازیگرانی که این مدت زمان طولانی در خدمت پروژه باشند کار بسیار سخت و حتی غیرممکنی است. وقتی ریچارد لینک لتر مشغول انتخاب بازیگران برای فیلم پسرانگی (Boyhood) بود این شانس را داشت که دخترش لورلای اتفاقا بازیگر بااستعدادی هم بود.

لورلای در این فیلم نقش خواهر بزرگتر میسون را بازی می کند و چون به موضوع و فضای پروژه نزدیک بوده، خیلی طبیعی و نزدیک به واقعیت هم نقش آفرینی کرده. با دیدنش حس می کنید انگار خود خودش است و داریم یک ویدیو از فیلم خانگی ریچارد لینک لتر می بینیم.

2. ران هاوارد

ران هاوارد در زمان بچگی هایش بازیگر شوی اندی گریفیث بود. پس طبیعی است که استعداد بازیگریش را به دخترش برایس دالاس هاوارد منتقل کرده باشد. اولین نقش های برایس در فیلم های پدرش بود و اغلب نقش های سیاهی لشکر و بی نام را بازی می کرد.

در فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind) که سال 2001 ساخته شد، برایس نقش یکی از دانشجوهای هاروارد را بازی می کرد. ولی از آن زمان سال های زیادی گذشته و برایس دالاس هاوارد تبدیل به بازیگری مطرح و پیروز شده است که در فیلم های پرفروشی مثل دنیای ژوراسیک و سریال هایی مثل آینه سیاه (Black Mirror) بازی می کند.

3. کوین اسمیت

زندگی کوین اسمیت از جهات بسیار الهام گرفته از چیزهای مختلف است. اسم دخترش را با الهام از شخصیت منفی مشهور دنیای دی سی یعنی هارلی کویین انتخاب کرده است و خیلی از شخصیت های زن فیلم هایش هم تأثیرگرفته از دخترش هستند.

هارلی کویین اسمیت در تعداد زیادی از فیلم های پدرش ظاهر شده است. از جمله فروشنده ها 2 (Clerks 2) و عاج فیل (Tusk). تازه ترین حضورش هم در فیلم ریبوت جی و باب ساکت (Jay and Silent Bob Reboot) بود. انگار هر فیلمی که کوین اسمیت می سازد دخترش هم در آن بازی می کند.

4. ارنی لایولی

بلیک لایولی، ستاره سریال دختر سخن چین (Gossip Girl) اولین نقشش را در یک فیلم سینمایی به خاطر پدرش به دست آورد. بلیک لایولی ده ساله در فیلم فانتزی پدرش مرد شنی (Sandman) بازی کرده بود که سال 1998 ساخته شد. با اینکه این فیلم کلا فراموش شده و اطلاعات زیادی هم از آن در دسترس نیست،

ولی بلیک لایولی راهش را ادامه داد و او حالا از ستاره های محبوب سینماست که با رایان رینولدز هم ازدواج کرده. اولین نقش مهمش را در فیلم The Sisterhood of the Traveling Pants بازی کرد و آن زمان دختری دبیرستانی بود.

5. جاد آپاتو

دو دختر جاد آپاتو، ماد و آیریس، همیشه در پروژه های او حاضر می شوند. در فیلم های باردار (Knocked Up) و دنباله اش، آپاتو کل خانواده را در فیلم بازی داد. ماد و آیریس نقش دخترهای کاراکتر لزلی من را بازی می کنند و لزلی من هم که خودش همسر جاد آپاتو است. البته این قضیه مزیت هایی هم داشت و دیگر برای پیدا کردن بازیگرانی که شبیه بازیگر زن اصلی فیلم باشند به دردسر نیفتادند.

ولی نقش شریک زندگی لزلی من را در فیلم، پل راد بازی می کرد. احتمالا برای جاد آپاتو سخت بوده که مرد دیگری را به جای خودش ببیند.

6. آلفرد هیچکاک

در زمان آلفرد هیچکاک هم این قضیه اتفاق می افتاده. استاد تعلیق سینما از دخترش در فیلم های بیگانگان در ترن (Strangers on a Train)، ترس صحنه (Stage Fright) و حتی روانی (Psycho) استفاده کرده بود.

در روانی، پاتریشیا هیچکاک نقش کارولین را بازی می کند، همکار ماریون کرین در دفتر. کارولین همانی است که به ماریون قرص های آرام بخشی را می دهد که شب عروسی گرفته بود. پاتریشیا در 10 قسمت از سریال پدرش آلفرد هیچکاک تقدیم می کند هم بازی کرده بود.

7. بروس پالترو

گوئینیت پالترو حالا ستاره مشهوری است و قبل از اینکه در فیلم پدرش دوئت (Duets) در سال 2000 بازی کند، فیلم های زیادی در کارنامه اش داشت.

در فیلم جاده ای بروس پالترو، دخترش نقش لیو را بازی می کد، دختر ریکی دین. لیو و ریکی حتی در جایی از فیلم آهنگ Cruisin از اسموکی رابینسون را در کارائوکی می خوانند و گوئینیت فرصتی پیدا کرد تا مهارت های خوانندگیش را نشان دهد. دوئت آخرین فیلم بروس پالترو بود و او در سال 2002 از دنیا رفت.

8. ایوان رایتمن

ایوان رایتمن با ساخت فیلم های شکارچیان روح (Ghostbusters) به شهرت و محبوبیت زیادی رسید. او از اعتبارش استفاده کرد تا پسرش جیسون را در تعدادی از پروژه هایش بیاورد.

جیسون رایتمن در فیلم های روز پدر، دِیو و از همه مشهورتر شکارچیان روح 2 حضور داشت. اما جیسون رایتمن در ادامه جهت کاریش از بازیگری گذشت و کارگردان و تهیه کننده ای به شدت پیروز شد. فیلم هایی مثل جونو و بالا در آسمان ساخت و نامزد 4 اسکار شد.

9. جان هیوستون

کارگردان افسانه ای جان هیوستون که به خاطر ساخت فیلم هایی مثل شاهین مالت شناخته می شود، دخترش آنجلیکا را در تعدادی از فیلم هایش بازی داد که بعضی هایشان پیروز تر از بقیه بودند. فیلم قدم زدن با مرگ و زندگی (A Walk with Love and Death) که در سال 1969 ساخت فروش خوبی نداشت و آنجلیکا هم بعدها در مصاحبه ای گفت که خیلی از این نقش خوشش نمی آمد و حس می کرد فیلم نامه اش زیادی سانتی مانتال است.

ولی جان هیوستون همچنان آنجلیکا را در فیلم هایش می آورد و بعدا فیلم شرف خانواده پریتزی (Prizzis Honor) را ساخت که آنجلیکا به خاطرش اسکار بهترین بازیگر مکمل را برد.

10. فرانسیس فورد کاپولا

سوفیا کاپولا را بیشتر به خاطر فیلم هایی که کارگردانی کرده می شناسند، ولی او این فرصت را هم داشت تا در قسمت سوم پدرخوانده برای پدرش بازی کند. سوفیا کاپولا نقش های کوتاهی در یکی دو فیلم بازی کرده بود. بعد از اینکه وینونا رایدر به دلیل بیماری پیروز نشد برای بازی در پدرخوانده 3 حاضر شود، کاپولا سراغ دخترش رفت تا نقش دختر مایکل کورلئونه را بازی کند.

در آن زمان انتقادهای زیادی به کاپولا شد و اکثرا از اینکه پارتی بازی کرده و به دخترش نقش داده ناراحت بودند. بازی خیلی بدی هم ارائه داده بود و همین بر خشم مردم اضافه می کرد. خوشبختانه سوفیا کاپولا در کارگردانی و فیلم نامه نویسی پیروزیت های بیشتری کسب کرد و بیشتر فیلم هایش در جشنواره ها خوب عمل کردند و نظر مثبت منتقدان را هم جلب کردند.

11. کریستوفر نولان

فیلم های کریستوفر نولان معمولا شخصیت های کودک زیادی ندارد. ولی با این حال پیروز شده بچه هایش را در فیلم هایش بیاورد. در واقع هر چهار فرزندش را در آثارش دیده ایم. پسرش رُری، در فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد یکی از دانش آموزهایی است که در اتوبوس مدرسه نشسته، در همان صحنه معروف پل گاتهام که اواخر فیلم می بینیم.

در بین ستاره ای هم دخترهای نولان را پشت وانتی می بینیم، در جایی از فیلم که شرایط زمین وخیم تر شده. در تلقین هم نقش پسربچه کاب (دی کاپریو) را پسر خود نولان بازی می کند. اما نکته جالب تر این است که نولان عنوان پروژه هایش را در حین تولید، از روی اسم پسرها و دخترهایش می گذارد. مثلا عنوان شوالیه تاریکی برمی خیزد در هنگام تولید، مگنوس رکس بود که از نام پسرش مگنوس الهام گرفت.

12. کلینت ایستوود

کلینت ایستوود ابایی از حضور بچه هایش جلو دوربین فیلم هایش ندارد. کیمبر لین، مورگان، کترین و آلیسون همگی اعضای خانواده ایستوود هستند که در فیلم های پدرشان حضور کوتاهی داشته اند. ولی اسکات ایستوود را همه بیشتر می شناسیم که در فیلم های گرن تورینو، پرچم های پدرانمان و شکست ناپذیر بازی کرده.

ولی اسکات ایستوود گفته که این نقش ها حاضر و آماده تقدیمش نشدند و مجبور بوده مثل بقیه برایشان تست دهد. حتی گفته سر صحنه گرن تورینو، رابطه پدر و پسریشان باعث شده ایستوود با او سخت گیر تر باشد و شرایط سختی را تحمل کرده.

منبع: Screen Crush

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1569

به "12 کارگردان مشهور که به بچه هایشان نقش دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کارگردان مشهور که به بچه هایشان نقش دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید