برگزاری مناظره های دانشجویی فرهنگ تبادل نظر را در جامعه تقویت می نماید ، مسئولان ظرفیت شنیدن خود را بالا ببرند

به گزارش مجله اینمن، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه دانشجویی باید اخلاق گفت وگو وجود داشته باشد و مسئولان باید ظرفیت خود را برای شنیدن بالا ببرند.

برگزاری مناظره های دانشجویی فرهنگ تبادل نظر را در جامعه تقویت می نماید ، مسئولان ظرفیت شنیدن خود را بالا ببرند

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، نشست خبری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در ساختمان جهاد دانشگاهی صبح امروز با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مهدی کاظمی، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و مهدی عباسی، دبیر مسابقات ملی مناطرات دانشجویی برگزار گردید.

عیسی علیزاده گفت: وجه تمایز فعالیت های ما در جهاد با دیگر سازمان ها این است که مباحثی که در جهاد دانشگاهی مطرح و برای دانشجویان عملی می گردد، مبتنی بر احتیاج جامعه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال جاری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران برگزار می گردد، این امر نشان دهنده تاکید معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بر مصاحبه است؛ چرا که اگر شیوه مصاحبه را نتوانیم در جامعه ترویج کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که خیلی از مسائل در جامعه نهادیه گردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ایران از زمان قهوه خانه ها مردم به مصاحبه می پرداختند و مسئله مصاحبه در فرهنگ ما وجود داشته؛ اما درست شنیدن، تحمل نظر مخالف و پاسخ علمی به طرف مخالف دادن خوب آموزش داده نشده است. در ادبیات معاصر ما حتی پروین اعتصامی به موضوع مناظره پرداخته است و خیلی از آرایه های ادبی را در کنار آن به کار برده که ابزار کارآمدی برای القای مفاهیم است.

علیزاده توضیح داد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی این موضوع توجه کرد که مسائل دانشجویان باید در محیط دانشگاه مطرح گردد و فقط به صورت یک تریبونی نباشد که حرف بزنند و بروند؛ بلکه در کنار آن جواب آن هم شنیده گردد. یکی از ویژگی هایی مناظره های ما دوری از تحقیر و توهین و تمسخر بوده و بسیاری از استاندارد های بین المللی نیز در آن بومی شده است.

وی اضافه کرد: اساس مناظره در آن است که انسان خود را حق مطلق و باطل مطلق نداند، چون نقطه مقابل مناظره خشونت می گردد و اگر ترویج فرهنگ مصاحبه در جامعه صورت نگیرد، مقطه مقابل آن خشونت و جذب اندیشی مطرح می گردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: دو موصوع مورد استقبال دانشجویان است. یکی برنامه هایی که مشارکت دانشجویان را در بر دارد و دیگری برنامه های اجتماعی که مناظره هردوی این ها را شامل می گردد و فارغ از هر موضوعی تمام حوزه های مورد علاقه در آن مطرح شده است و دانشجویان خودشان گزاره ها را انتخاب می نمایند. کار تیمی پشتوانه آن است و داورانی که پشت این کار هستند از اساتید و دانشجویان انتخاب شده اند و ما براساس گزاره داوری نمی کنیم؛ بلکه بر اساس شیوه مناظره داوری می کنیم.

وی گفت: شرایط مالی و معیشتی کشور باعث شده بعضی از حوزه های فرهنگ آسیب ببینید و اگر ما این حوزه ها را در نیابیم لطمه می خوریم که بعد از اصلاح شرایط مالی قابل جبران نیست. این مناظره ها اخلاق مصاحبه را در دانشجویان ایجاد می نماید و مسئولان نیز باید ظرفیت خود را بالا ببرند تا زمانی که دانشجویان حرف های خود را در جامعه نتوانند مطرح نمایند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که برای حل مسائل چاره اندیشی کنیم و فرهنگ مصاحبه در جامعه توسعه پیدا کند.

علیزاده با اشاره به اینکه ظرفیت انجام مناظره باید بالا برود، گفت: ما باید بتوانیم در طول سال نشست های مختلفی در حوزه ادبیات، تئاتر، فیلم و امثالهم در نظر بگیریم تا ظرفیت مناظره بالا برود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به برگزاری مناظره های انگلیسی در دوره های قبل گفت: ما توقعمان از مناظره، یک کار آرمانی نیست؛ بلکه می خواهیم فرهنگ مصاحبه را در جامعه جا بیانداریم. یک دوره مناظره انگلیسی را در دانشگاه تهران راه اندازی کردیم، اما تعدادی که شرکت کردند و به دوره های نهایی راه یافتند، بسیار کم بودند و بعضی با اغماض به مراحل بعد راه یافتند. این موضوع به دلیل نبود گروه های آماده ادامه نیافت. اگر واقعا به مرحله ای برسیم که چه زبان انگلیسی و چه عربی گروه های مختلفی را داشته باشد، ما آمادگی انجام این مناظره ها را نیز داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 654

به "برگزاری مناظره های دانشجویی فرهنگ تبادل نظر را در جامعه تقویت می نماید ، مسئولان ظرفیت شنیدن خود را بالا ببرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مناظره های دانشجویی فرهنگ تبادل نظر را در جامعه تقویت می نماید ، مسئولان ظرفیت شنیدن خود را بالا ببرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید