بهترین حسگر های پوشیدنی با مواد جدید ساخته شد

به گزارش مجله اینمن، با کوشش محققان آمریکایی حسگر های زیستی جدیدی فراوری شده اند که راه حلی بویژه برای کاربرد های پوستی ارائه می دهد.

بهترین حسگر های پوشیدنی با مواد جدید ساخته شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حسگر های زیستی که روی پوست انسان قرار می گیرند یا بطور ایمن درون بدن استفاده می شوند، هم برای کاربرد های پزشکی و هم برای نظارت های سلامتی متداول هستند. یافتن مواد درست برای کنارهم قرار دادن حسگر ها و چسباندن آن ها به سطح پوست بخش مهمی از بهبود این فناوری است. مطالعه جدید دانشگاه بینگهمتون راه حلی بویژه برای کاربرد های پوستی ارائه می دهد.

در این مطالعه از پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) استفاده شده است، ماده ای سیلیکونی که به دلیل سازگاری بیولوژیکی و مکانیک نرم، بطور متداول در حسگر های زیستی استفاده می گردد. بطور کلی این ماده به عنوان فیلم جامد مورد استفاده قرار می گیرد و غیر متخلخل بودن آن می تواند منجر به مشکلاتی در قابلیت تنفس حسگر ها و تبخیر عرق گردد.

در بررسی هایی که روی ورزشکاران انجام شده دیده شده که بعلت متخلخل نبود مواد، عرق می تواند زیر این دستگاه تجمع پیدا کند. این موضوع منجر به التهاب و عدم نظارت مناسب با استفاده از دستگاه می گردد. مثلا یک آزمایش با بررسی الکتروکاردیوگرام نشان می دهد که پلی دی متیل سیلوکسان متخلخل امکان تبخیر عرق در حین ورزش را فارهم می نماید و قادر به حفظ سیگنال با وضوح بالاست. اما پلی دی متیل سیلوکسان غیرمتخلخل امکان تبخیر مناسب عرق را نداشته و بعد از ورزش کیفیت سیگنال های پایینی فراوری می نماید.

این گروه پلی دی متیل سیلوکسان متخلخل را با استفاده از الکتروریسی ساخته اند، یک روش فراوری الیاف نانویی که از نیروی الکتریکی استفاده می نماید.

در طول آزمایش های مکانیکی، محققان دریافتند که این ماده جدید شبیه به کلاژن و بافت کشسان اپیدرم پوست انسان عمل می نماید. این ماده همچنین قادر است که همانند یک چسب خشک برای الکترونیک عمل نموده و بشدت روی پوست می چسبد. همچنین این ماده زیست سازگاری بهتری را نسبت به ماده غیرمتخلخل پس از هفت روز نشان داده.

متیو بروان، دانشجوی دکترا گفت: شما می توانید این ماده را در کابرد های گسترده ای، جاییکه احتیاج دارید تا سیالی مانند عرق از ماده عبور نموده و تبخیر گردد، بهره ببرید.

از آنجا که ساختار نفوذپذیر این ماده قابلیت انتشار بیوسیال، مولکول های کوچک و انتشار گاز را دارد، می تواند با بافت بیولوژیکی نرم مانند پوست، عصب و قلب با التهاب کم در محل استفاده، ترکیب گردد. در بین کاربرد هایی که بروان آن ها را بررسی می نماید، دستگاه الکترونیکی برای بهبود زخم های طولانی و مزمن، دستگاه ناظر بر تنفس اکسیژن و کربن دی اکسید و چندین دستگاه کاربردی دیگر به چشم می خورد. این گروه میخواهد تا در مراحل بعدی روی حسگر های غیرقابل دیدن پوستی کار کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1242

به "بهترین حسگر های پوشیدنی با مواد جدید ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین حسگر های پوشیدنی با مواد جدید ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید