بیل گیتس:کروناویروس خواب شبانه را از من گرفته

به گزارش مجله اینمن، بیل گیتس در یک مصاحبه تلویزیونی با برنامه دیلی شو، به سوالاتی جالب پیرامون کروناویروس و پیش بینی های خود در این باره پاسخ داد.

بیل گیتس:کروناویروس خواب شبانه را از من گرفته

بیل گیتسبنیانگذار شرکت مایکروسافت که در این روزها یاری های ارزنده ای را برای مقابله با کروناویروس برای بشریت به ارمغان می آورد، درباره پیش بینی های پیشین خود راجع به شیوع بیماری های ویروسی توضیحاتی را ارائه داد.

این مصاحبه که برای برنامه دیلی شو انجام و برای رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی به صورت ویدئویی انجام شد، به توضیح زیر است:

مجری: شما در یک سخنرانی، هر آنچه که در حال حاضر اتفاق می افتد را پیش بینی کردید، حال به لطف دنیایی که در آن زندگی می کنیم، تئوری های زیادی در رابطه با سخنرانی شما مطرح شده است. از جمله اینکه، بیل گیتس این ویروس را اختراع نموده است تا حقانیت حرف خود را ثابت کند. در تئوری دیگر مطرح می گردد که بیل گیتس خبر داشته که چنین اتفاقی می افتد و به همین دلیل آن را مطرح نموده است. آیا منظور شما همین ویروس بود یا در خصوص یک فرضیه بود که حال به حقیقت پیوسته است؟

بیل گیتس: من دقیقا نمی دانستم که آن ویروس، کروناویروس است و اینکه در اواخر سال 2019 میلادی شیوع پیدا می نماید. ولی هدف از آن سخنرانی تشویق دولت ها برای سرمایه گذاری بود تا بتوانیم خیلی سریع به ویروس عکس العمل نشان دهیم و تعداد مبتلایان را بسیار بسیار پایین نگه داریم. بنابراین متاسفانه این شرایط شرایطی نیست که من بخواهم بگویم: به شما گفته بودم. زیرا ما از آن موقع استفاده نکردیم. هنگامی که واضح بود این ویروس بزرگترین تهدید برای کشته شدن میلیون ها انسان خواهد بود. به عبارتی، زمانی برای آماده سازی ابزارهای تشخیصی، آمادگی برای فراوری انبوده کارخانه ها برای فراوری واکسن بود.البته کارهای کمی در بعضی از کشورها اجرا شده است. بنیاد ما بعضی از کارها را تامین مالی نموده بود که به ساخت واکسن و ابزارهای تشخیصی یاری خواهند کرد. ولی بیشتر آنچه که خواسته شده بود، به ویژه نکاتی که در مقاله ای در مجله پزشکی نیوانگلند نوشتم، آن کارها انجام نشدند. به این ترتیب زمان زیادی از ما گرفته می گردد تا اقداماتی را برای مواجهه با این تهدید معین کنیم.

مجری: چطور شما به عنوان یک فرد غیردولتی،این اطلاعات را می دانستید و همین طور می دانستید که چطور باید نسبت به آنها اقداماتی صورت گیرد؟ ولی آیا دولت مردان و نهادهای مربوط این اطلاعات را نمی دانستند یا آن ها را نادیده می گرفتند؟ به نظر شما چه چیزی اشتباهی پیش رفت؟

بیل گیتس: افراد زیادی هستند که به اندازه من نگران بودند. افرادی مانند دکتر فاوچی که اپیدمی های مختلفی را گذرانده است. زمانی که ابولا، سارس،مرس و زیکا رخ داد، ما خوش شانس بودیم که این ویروس ها به راحتی منتقل نمی شدند. به دلیل انتقال تنفسی ویروس که دلیل اصلی آن سفرهای دنیای بسیار زیاد است، در آن سخنرانی یک مدل شبیه سازی نشان دادم. حال می گویم که این مسئله خواب شبانه را از من گرفته است. حتی بیشتر از جنگ که موضوع بی اهمیتی نیست. بیایید برای اینکه در این مورد سیستماتیک عمل کنیم، یک شبیه سازی داشته باشیم و ببینیم که برای تهیه آزمایش ها یا ونتیلاتورها، چگونه با بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم؟ یا اینکه چه نوع قرنطینه ای را انجام خواهیم داد؟ و حال که ما وارد این بحران شده ایم. هیچ تمرینی برای آن نداشته ایم. حال شما شاهد هستید که هر ایالتی ناچار است راه چارههایی را برای خودش پیدا کند. ما از اقسام گوناگون تهدیدها، 20 شبیه سازی انجام دادیم و اطمینان حاصل کریدم که آموزش و ارتباطات و مدیریت منابع، همه این اجزا در جای صحیح خود قرار گیرند.

مجری: در حال حاضر شما به دلیل فعالیت های بشردوستانه ای که انجام می دهید و با بیماری های واگیردار سروکار دارید، در شرایط جالبی قرار دارید. حال که این ویروس گریبانگیر ماست و دولتمردان عملکرد سریعی نداشته اند، به نظرتان برای حرکت رو به جلو چه کارهایی باید انجام گردد؟ از مردم و بخش های خصوصی گرفته، تا دولتمردان.

بیل گیتس: ابزارهای اصلی که ما هم اکنون در اختیار داریم، عبارتند از تغییر رفتاری، فاصله گذاری اجتماعی، ظرفیت انجام آزمایش ها برا شناسایی اینکه معینا چه کسانی را باید از سایرین جدا کنیم. تا تعداد مبتلایان افزایش نیابد. در حال حاضر بنیاد ما مشغول این است که به وسیله مدل ها، آنچه را که اتفاق می افتد نشان دهد. علاوه بر آن کاری که در حال حاضر انجام می دهیم، پیدا کردن یک درمان و دارویی برای کاهش بیماری و آمار مرگ و میر است. ما امیدواریم که تا شش ماه آینده بعضی از این داروها تایید شوند. ولی راه چاره نهایی برای اینکه به شرایط سابق برگردیم، ساخت یک واکسن برای کروناویروس است. و نه تنها از مردم کشور خودمان مراقبت کنیم، بلکه آن را به دست مرد دنیا برسانیم.

مجری: به نظر شما ما در شرایط فعلی باید کدام کشورها را الگوی خود قرار دهیم؟ آیا مدلی که بتوان به آن اعتماد کرد وجود دارد؟

بیل گیتس: کشورهای مختلف کارهای متفاوتی انجام دادند. کره جنوبی شیوع متوسطی داشت. آن ها از آزمایش و قرنطینه اجباری استفاده کردند و شیب ابتلا را تغییر دادند. شرایط ابتلا در آمریکا نسبت به کره جنوبی با شیب تندتری است و ما مانند بخشی از چین هستیم که هوبِی نام دارد. ولی ما از چین متفاوت هستیم و اقدامات ما به شدت چین، تهاجمی نخواهد بود. در نتیجه به آن اندازه موثر نخواهند بود. ولی خبر خوبی که در چین اتفاق می افتد این است که ابتلای مجدد به بیماری وجود ندارد و مردم آن ها در حال بازگشت به محل کار خود هستند و بچه ها به مدارس خود بازمی گردند. با این تفاسیر می توان بیماری را کنترل کرد.

مجری: بعضی استدلال نموده اند که تبعات مالی شیوع این ویروس در حد تبعات انسانی خواهند بود. نظر شما نسبت به این مساله چگونه است؟

بیل گیتس: پس از ثابت کردن آمار مبتلایان و انجام آزمایش ها و روش های مطلوب، می توانیم به بازگشایی مدارس و مشاغل بپردازیم. برای بازگشت به شرایط مالی سابق، باید در حال حاضر این رنج شدید را تحمل کنیم. این بیماری برای بسیاری از مشاغل فاجعه آمیز بوده ولی باید به مردم بگوییم که در شرایط ایده آل اگر این بیماری در اوایل تابستان کنترل گردد، در آن موقع می توان فعالیت ها را از سر گرفت.

مجری: به نظر شما در حال حاضر ما نسبت به این ویروس، از چه چیزی غافل هستیم؟

بیل گیتس: آن چیزی که ضروری است در هفته های آینده اصلاح گردد، اولویت بندی ظرفیت آزمایش ها است. گرچه که این ظرفیت در حال افزایش است، ولی ما باید اطمینان حاصل کنیم که از افراد درستی آزمایش می گیریم.

مجری: این افراد درست چه کسانی هستند؟

بیل گیتس: عده زیادی وجود دارند که در خانواده خود فردی مبتلا به کووید-19 داشته اند. کادر درمان و مشاغل حساس که مجبورند به کار خود ادامه دهند هم از دیگر افرادی هستند که در اولویت آزمایش گیری قرار دارند. افراد زیادی وجود دارند که علائم چندانی از ابتلا ندارند ولی نگران سلامتی خود هستند. ما باید به آنها نشان دهیم که تا زمانی که ظرفیت انجام آزمایش افزایش نیافته است، آن ها باید صبر نمایند. نکته مهم سرعت معین شدن بیماری است تا افراد زیادتری مبتلا نشوند.

مجری: شما از جمله اولین کسانی بودید که به بهبود این شرایط یاری کردید و اخیرا 100 میلیون دلار یاری مالی نموده اید. ولی به نظر نمی رسد که پول راه چارهی برای این شرایط باشد. در حال حاضر شما در صدد دستیابی به چه چیزی هستید؟

بیل گیتس: اگر بتوانیم ظرفیت آزمایشی لازم را داشته باشیم، می توانیم از ابتلای میلیون ها نفر جلوگیری کنیم. در نهایت دولت ها بودجه زیادی را صرف این موضوع خواهند کرد. ولی از آنجا که بنیاد ما در زمینه بیماری های واگیر تخصص زیادی دارد، از قبل به این بیماری فکر نموده ایم و بودجه هایی را تخصیص داده ایم. بودجه زودهنگام ما می تواند به انجام کارها سرعت بخشد. هر چند که 18 ماه زمان ضروری است که فراوری واکسن را راه اندازی کرد. برای ساخت واکسن، میلیاردها دلار ما از بین خواهد رفت ولی در شرایط فعلی که به دلیل کروناویروس، تریلیون ها دلار در حال نابودی است، این سرمایه گذاری ارزشمند است. اگر شرایط مطلوب باشد، می توان از تابستان فعالیت ها را شروع کرد. ولی همچنان نگران خواهیم بود. شاید تصمیم بگیریم که همه ماسک بزنند.

مجری: شما در گذشته وجود یک بیماری فراگیر را پیش بینی کردید ولی ما توجه چندانی نکردیم. در حال حاضر چیزی وجود دارد که باید در انتظارش باشیم؟

بیل گیتس: کروناویروس یک بیماری با منشا طبیعی است. و هرچه قدر هم که بد باشد، به نظر می آید اگر راه چاره درمانی مناسب باشد، می توان میزان فوتی ها را به یک درصد رساند. ممکن است بیماری هایی بدتر از کرونا ویروس وجود داشته باشند که علت طبیعی هم ندارند و نوعی بیوتروریسم هستند. ولی حس خوب فعلی من این است که این بار مانند ابولا نیست. این بار ده ها میلیارد نفر برای تشخیص آماده خواهند بود و ما برای اپیدمی بعدی آماده خواهیم بود.

مجری: امیدوارم در آینده این صحبت شما هم یک پیش بینی محسوب گردد.

ایسنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 977

به "بیل گیتس:کروناویروس خواب شبانه را از من گرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیل گیتس:کروناویروس خواب شبانه را از من گرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید