دنیا پس از کرونا؛ روسیه، ایران و چین لیدرهای همگرایی

به گزارش مجله اینمن، پس از بحران کرونا دنیا وارد فاز دیگر می گردد که در آن بعضی کشورها و سازمان ها نقش مهمی را ایفا خواهند کرد و در این زمینه نقش اتحادیه اوراسیا در منطقه بسیار مهم خواهد شد.

دنیا پس از کرونا؛ روسیه، ایران و چین لیدرهای همگرایی

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

ولادیمیر لیپیاخین رئیس انستیتوی مطالعات مسائل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در یادداشتی تحلیلی که در اختیار خبرنگار خبرنگاران در بیشکک قرار داد از ادامه برنامه های تقویت همگرایی اوراسیایی همراه با توسعه روابط آن با ایران، چین و دیگر کشورهای علاقه مند همکاری با اوراسیا اطلاع داد.

در این یاددداشت آمده است: با شیوع بیماری همه گیر کووید- 19 و هجمه شرکت های فراملیتی و رسانه های غربی بر سر این موضوع خسارت های عظیم اقتصادی در سراسر دنیا از جمله در غرب وارد شد. کشورهای پساشوروی به ویژه کشورهای وابسته به اقتصاد غرب مانند گرجستان، کشورهای دریای بالتیک، اوکراین و روسیه از این تحولات آسیب دیدند.

در این میان روسیه بیشترین خسارت را دید که می توان به دو عامل اصلی دخیل در این امر اشاره نمود. عامل اول را سیاست متناقض مقامات رسمی روسیه دانست. مؤسسه های اقتصادی روس خواستار همکاری با غرب هستند در حالی که دیگر نهادها به چین تمایل دارند.

عامل دیگر وابستگی بیش از حد اقتصاد روسیه به صادرات نفت و گاز است که همزمان با شروع این بیماری همه گیر، عملیات ضد روسیه در بازارهای دنیای راه اندازی که منجر به کاهش قیمت نفت شد.

با توجه به اینکه بودجه روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اورسیا وابستگی مستقیم به قیمت نفت و گاز دارند، افت قیمت های نفت و گاز ضربه بسیار عظیم به اقتصاد روسیه و کشورهای مذکور زد.

تحولات اخیر به برنامه های مربوط به تقویت همگرایی منطقه ای نه تنها زیانی وارد نکرد بلکه سودآور نیز بود. تشدید اختلافات بین کشورهای غربی و درگیری ابرقدرت های دنیای مرحله جدید از فرایند دنیای شدن 2.0 را باز می نماید و در آینده نزدیک ما شاهد تقویت برنامه های همگرایی منطقه ای در سراسر دنیا خواهیم شد.

به نظر من کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با توجه به تحولات چند ماه اخیر بار دیگر درست بودن سیاست های جاری را درک کردند که همگرایی اوراسیایی یکی از ابزارهای مؤثر برای خروج از بحران اقتصادی دنیای برای هر عضو اتحادیه به وسیله حفظ بازارهای داخلی و منطقه ای است.

افزایش شمار اعضای اوراسیا

بیماری همه گیر کووید- 19 و بحران دنیای تبدیل به انگیزه جدید برای تقویت همگرایی اوراسیایی شد و اقدامات اخیر ازبکستان و آذربایجان در زمینه توسعه همکاری با این اتحادیه چنین دیدگاهی را اثبات می نماید.

به نظر من ازبکستان می تواند فعالیت خود را به عنوان عضو ناظر اتحادیه اقتصادی در سال 2020 شروع کند و آذربایجان هم شانس قابل توجه برای دریافت شریک ویژه اتحادیه همراه با تصویب توافقات سودمند تجاری داشته باشد. اما باید دانست که این کشور نمی تواند عضو ناظر یا عضو اتحادیه باشد چرا که ارمنستان به عنوان عضو اوراسیا این برنامه را قبول نخواهد کرد.

همینطور به احتمال زیاد در سال های 2021- 2022 تاجیکستان عضو اتحادیه اوراسیا می شود. در این مدت مسائل مختلف مربوط به شرایط تاجیکستان در اوراسیا حل خواهد شد اما در این مسئله نظرات قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان بسیار مهم است.

چگونگی تعامل با شرکای اوراسیا

همکاری کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران، چین و سنگاپور پس از بحران کرونا نه تنها حفظ می شود بلکه به سمت تقویت نیز خواهد رفت.هم چنین همکاری اتحادیه اوراسیا با شرق هر چه بیشتر تقویت می شود در حالی که برنامه های غربی نیز لغو می گردند.

بازارهای اروپایی تبدیل به میدان مقابله آمریکا و چین شد. به همین دلیل روسیه تصمیم به تقویت نفوذ خود در کشورهای پساشوروی و دیگر کشورهای آسیا گرفت.

اولویت های روسیه در آسیا در سال های آینده ایران، سوریه و مصر خواهد بود که بی شک در بین کشورهای مذکور ایران از صندلی بسیار قابل توجهی برخوردار است و تهران در منطقه خود نقش استراتژیکی دارد.

برای روسیه اجرای سیاست هماهنگ شده با ایران از جمله در زمینه توسعه همکاری اقتصادی و مقابله با غرب در خاورمیانه بسیار مهم است. ایجاد برنامه های مشترک در مسیرهای مسکو- تهران- ایروان و مسکو- تهران- دمشق اولویت تعاملات بین روسیه و ایران است.

چالش های پس از کرونا

پس از بحران کرونا کشورهای منطقه با چند چالش دیگر روبرو می شوند. یکی از آنان تغییر نظم دنیای است.

پاسخ این سؤال پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معین خواهد شد. اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا پیروز شود مرحله جدیدی از پروژه دنیای شدن 2.0 از جمله تقسیم دنیا به منطقه های مختلف اجرایی می شود و در این صورت اتحادیه اوراسیا و خاورمیانه شانسی برای تقویت زیرساخت های منطقه ای دریافت می نمایند.

همزمان با اجرای این برنامه فشار غرب نسبت به ایران کاهش یافته و احتمال وقوع درگیری ها در خاورمیانه به حداقل می رسد. سیاست خارجی ایران باید به توسعه تعاملات با کشورهای منطقه متمرکز شود و مقامات ایران باید اقدامات مؤثر در زمینه های اجتماعی- اقتصادی را انجام دهند.

در صورت پیروزی هواداران کلینتون در انتخابات آمریکا، دنیا و مناطق مانند خاورمیانه وارد آخرین مرحله پروژه قدیم دنیای شدن می شوند. جورج سوروس، بیل گیتس، راکفلر، صندوق بین المللی پول، سیستم فدرال رزرو و غیره بر اجرای این برنامه تأکید می نمایند.

لازم به ذکر است که همین قدرت ها در کوشش برای شکست ترامپ در انتخابات آینده هستند.

واشنگتن نیز در آینده برنامه های دیگری برای فشار و زیر سلطه آوردن کشورهای ایران، روسیه، سوریه، چین، هند دارد در این زمینه کار آمریکا در مقابل چین و هند با همکاری ناتو صورت خواهد گرفت که البته بسیار سخت است و از طرف دیگر آمریکا برای فشار به ایران، روسیه، سوریه، بلاروس و غیره وارد جنگ های ترکیبی می شود.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1054

به "دنیا پس از کرونا؛ روسیه، ایران و چین لیدرهای همگرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا پس از کرونا؛ روسیه، ایران و چین لیدرهای همگرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید