تمجید از علی دایی: بهتر از رونالدو اما ناشناخته

به گزارش مجله اینمن، یک نویسنده ایتالیایی ضمن تمجید از اسطوره فوتبال ایران، او را به بمب افکنی تشبیه کرد که حتی فوق ستاره تیم ملی پرتغال هم به گرد پایش نرسیده است. در گزارشی که در روزنامه ایل فوگلیو ایتالیا منتشر شده، نویسنده علی دایی را به بمب افکنی نسبتاً ناشناخته تشبیه کرده که حتی کریستیانو رونالدو هم نتوانسته به رکوردهای او برسد. در این گزارش می خوانیم: دایی نقش مهمی در پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در مرحله گروهی جام جهانی 1998 داشت. او همچنین در لیگ باشگاهی آلمان بازی کرد. هیچ کس به اندازه علی دایی در بازی های ملی گل نزده. اگر آمار و ارقام را لحاظ کنیم، این فوتبالیست ایرانی حتی از کریستیانو رونالدو بهتر است اما اسطوره ای محلی باقی ماند. او یکی از معدود رکوردهایی را در اختیار دارد که متعلق به حریص ترین فوتبالیست تاریخ نیست. نویسنده در ادامه، آقای گل ملی فوتبال جهان را این طور معرفی کرده است: نام او علی دایی است، مهاجمی که در سال 2007 بازنشسته شد و در حال حاضر به حرفه مربیگری مشغول است. دایی می توانست فوتبالیستی در کلاس جهانی باشد و فرانس بکن باوئر ـ رئیس پیشین باشگاه بایرن مونیخ ـ در مقطعی به این موضوع پی برد و به استعداد ذاتی او تکیه کرد اما هرگز چنین اتفاقی رخ نداد و این ایرانی فقط در کشور خود یک قهرمان باقی ماند. علی دایی در باشگاه های زیادی بازی کرده است اما تیم ملی را به عنوان ویترین حرفه ای خود انتخاب کرد، جایی که با پیراهن ایران شاید بتوان گفت مهاجمی دست نیافتنی شد. 109 گل زده او که همگی در رده ملی بوده، توسط فدراسیون بین المللی آمار و تاریخ فوتبال (IFFHS) هم تأیید شده است. حتی کریستیانو رونالدو هم نتوانسته به این رکورد برسد. هرچند با 88 گل زده در این راستا واقع شده است و با وجود گذر از رکورد 84 گل زده پوشکاشِ فقید، همچنان پایین تر از علی دایی ایستاده که همانند غریبه ای است که ما باید او را بیشتر بشناسیم. علی دایی روی گلزنی ها، خودش، اتفاقات بازی و قدرتش تمرکز داشت. دایی همچنین اولین فوتبالیست آسیایی معرفی شده که در لیگ قهرمانان اروپا ـ در تاریخ 30 سپتامبر 1998 ـ بازی کرده است.

تمجید از علی دایی: بهتر از رونالدو اما ناشناخته

بخش پایانی این گزارش هم خواندنی است: وقتی علی دایی در سال 2003 از رکورد پوشکاش گذشت ـ با توجه به اینکه فوتبال ملی اش را از سن 24 سالگی آغاز کرد، این رکورد او را ارزشمندتر می کند ـ تبدیل به یک اسطوره در کشورش شد. زندگی دایی اما همیشه توأم با آرامش نبوده چون برخی چیزها بخشودنی نیست. برای مثال در جام جهانی 2006 آلمان دایی با وجود اینکه 37 ساله بود، حاضر نشد با کناره گیری از تیم ملی راه را برای جوانان باز کند که همین جنجال آفرین شد. در حالی که برخی به خاطر ثروت زیاد و علاقه بسیار دایی به اتومبیل های لوکس از او بیزار بودند، اسطوره فوتبال ایران سعی کرد در زندگی دوم خود به عنوان یک کارآفرین بی تفاوت به خیلی چیزها نباشد و در اقداماتی نیکوکارانه، مدارس و بیمارستان هایی ساخت.

جالب ترین بخش این گزارش و دلچسب ترینش برای ما ایرانی ها اما آن چند خطی است که دایی و رونالدو را به مقایسه گذاشته: فوق العاده است که 13 سال پس از بازنشستگی، حتی توسط کریستیانو رونالدو دست یافتنی نباشید. هر چند علی دایی که تنها در 149 بازی ملی 109 گل به ثمر رسانده، مسئله ای نمی بیند اگر روزی رکوردش توسط فوتبالیست دیگری شکسته شود. وقتی شما رکوردی ثبت می کنید، می دانید که دیر یا زود این رکورد شکسته خواهد شد. در نهایت رونالدو پیروز به این کار خواهد شد اما برای این کار نیاز به زمان و تلاش دارد.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 265

به "تمجید از علی دایی: بهتر از رونالدو اما ناشناخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمجید از علی دایی: بهتر از رونالدو اما ناشناخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید