توسعه اینترنت 5G سلامتی انسان را تهدید می نماید؟

به گزارش مجله اینمن، دانشمندان بسیاری در دنیا به تازگی برگ جدیدی از توسعه نسل پنجم اینترنت همراه را رو نموده اند و آن نیز خطراتی است که برای سلامتی انسان و حیوانات بوجود می آورد.

توسعه اینترنت 5G سلامتی انسان را تهدید می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، در یک سال اخیر کوشش اپراتورهای مخابراتی و غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری شبکه اینترنت 5G شدت گرفته و هریک از آنها در کوششند تا با همکاری شرکت های مخابراتی مناطق مختلف دنیا وارد همکاری و مذاکره شوند.

این در حالیست که به تازگی گزارش های متعددی از سوی جامعه بین المللی و دانشمندان فعال در حوزه فناوری منتشر شده است که با تشریح دقیق جزییات و علت به آنالیز معایب و مضرات راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه پرداخته اند.

در این گزارش آنها خاطرنشان نموده اند که تکنولوژی 5G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می نماید که این امواج ویژگی های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند. اما این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی نمایند. به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری، بر روی تمامی دستگاه های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ های هدایت و رانندگی و چراغ های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب گردد تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نگردد. تعداد زیاد این برج های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده است و موجب شده که دولت ها و شرکت های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می نماید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. افزایش رشد و تکثیر سلولی

2. افزایش احتمال ابتلا به سرطان

3. آسیب های ژنتیکی

4. تغییرات منفی در سیستم فراوریمثل

5. اختلالات یادگیری و مسائل ذهنی

6. اختلالات عصبی و مغزی

7. تاثیرات منفی بر محیط زیست

در این گزارشات جامع بالغ بر 180 نفر از دانشمندان از بیش از 35 کشور دنیا این اطلاعات را تایید نموده و 230 نفر از دانشمندان و محققان ارشد تحقیقاتی در بهترین دانشگاه های دنیا نیز از جامعه بین المللی درخواست نموده اند که در توسعه این فناوری تجدیدنظر نموده و در صورت لزوم، برخی از فناوری های بکاررفته در آن را تغییر داده و یا اصلاح نمایند.

آنها علاوه بر این توصیه های دیگری نیز نموده اند که می توان از مهمترین آنها به موارد زیر اشاره نمود:

1. زنان باردار و کودک ها باید در برابر این امواج محافظت شوند

2. شرکت های فراورینماینده موبایل و سایر دستگاه های الکترونیکی باید تکنولوژی های امنی را به فراوری و عرضه برسانند

3. مناطق سفید (بدون حضور این امواج) در سطح شهر وجود داشته باشد و مردم از آن مطلع شوند

4. شهروندان باید از معایب و مزایای فناوری مذکور مطلع باشند

5. دستورالعمل و مققرات بسیار سخت گیرانه تری برای توسعه فناوری شبکه اینترنت 5G وضع و اعمال گردد

حال این سوال برای بسیاری از کاربران و شهروندان ایجاد می گردد که چرا با این اوصاف، بسیاری از غول های تکنولوژی همچنان به دنبال توسعه فناوری مذکور هستند و باید در پاسخ به آنها گفت که پیشرفت شهری و درآمدزایی را می توان علل اصلی کوشش غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت همراه بیان کرد چراکه آنها بدین ترتیب قادر خواهند بود به توسعه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رایانش ابری و خدمات کلاد و همچنین ارائه محصولات جدیدی که از این فناوری پشتیبانی می نماید، بپردازند و این امر کاربران، دولت ها و شهروندان را مجبورخواهد کرد به منظور پا به پا حرکت کردن با سایر دنیا و انجام فعالیت های موردنیاز خود، از این محصولات و فناوری پشتیبانی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 99

به "توسعه اینترنت 5G سلامتی انسان را تهدید می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اینترنت 5G سلامتی انسان را تهدید می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید