خرید اقساطی از فروشگاه اتما به صرفه است؟

به گزارش مجله اینمن، خرید اقساطی در حال سرایت کردن به همه بازارهاست. اگر قبلا برای خرید ماشین مجبور بودیم از این شیوه استفاده کنیم و بعد ها خرید لوازم خانگی، کالا های دیجیتال و الکترونیک هم به صورت قسطی شد، حالا مردم برای سایر خریدهایشان هم ترجیح می دهند دست به خرید اقساطی بزنند. فرهنگیان از جمله اقشاری هستند که همواره شانس داشته اند بدون ضامن و تنها با ارائه چک خرید قسطی انجام دهند. لابد، چون به عنوان کارمند رسمی، فیش حقوقی دارند و برنامه ریزی کسر از حقوق با هماهنگی بانک ها ساده است. در یکی از معروف ترین فروشگاه های عرضه نماینده کالای قسطی به فرهنگیان، الان می توان تا سقف 15 میلیون تومان کالا خریداری و پولش را به صورت خردخرد تا دو سال بعد تسویه کرد. اقساط خرید به صورت اتوماتیک از حسابی که حقوق به آن واریز می گردد، برداشت خواهد شد. برای این کار ضروری است فرهنگیان به فروشگاه مورد نظر وکالت بدهند تا سر ماه خودش قسط کالای فروخته شده را برداشت کند. خرید تا سقف 15 میلیون تومان نیازی به ضامن ندارد، ولی اگر ضامن داشته باشید، می توانید تا سقف 50 میلیون تومان کالای قسطی خریداری کنید. کارمزد درنظر گرفته شده در فروشگاه مخصوص فرهنگیان ماهانه 1.5 درصد است و برای کالا های دیجیتال کارمزد دو درصدی در نظر گرفته شده. شاید در نگاه اول فکر کنید این نرخ ها معادل سالانه 18 و 24 درصد است، اما اگر در محاسباتتان از ماشین حساب وام بهره ببرید، می بینید فرهنگیان برای خرید اقساطی کالا سود سالانه 31 درصدی به فروشگاه پرداخت می نمایند و این نرخ برای کالا های دیجیتال مثل موبایل و لپ تاپ به 41 درصد می رسد! موضوعی که در نگاه اول صرفه مالی خرید اقساطی وسایل دیجیتال را از بین برده، ولی با توجه به تورم سالانه 43 درصدی، همچنان عاقلانه به نظر می رسد. مشکل اینجاست که وقتی قیمت کالا های موجود در فروشگاه فرهنگیان را با دیگر فروشگاه های آنلاین مقایسه می کنیم در برخی موارد اختلاف قیمت تا حدود 10 درصد به چشم می خورد.

خرید اقساطی از فروشگاه اتما به صرفه است؟

شرایط خرید اقساطی برای فرهنگیان

فرهنگیان و کارمندان دولت می توانند از فروشگاهی که به وسیله اتحادیه تعاونی های مصرف فرهنگیان راه اندازی شده، به صورت قسطی و با شرایط خاص کالا هایی مثل لوازم خانگی، موبایل و وسایل آشپزخانه بخرند؛ آن هم بدون احتیاج به پیش پرداخت! البته همچنان سود و ضامن به قوت خودش باقی است و بدون فیش حقوقی نمی توانید از این فروشگاه اتما خرید کنید. آنطور که اطلاعات فروشگاه اتما به نشانی etma.ir نشان می دهد، فرهنگیان برای خرید قسطی تا سقف 15 میلیون تومان، احتیاجی به ضامن ندارند، اما باید مدارک خود را به فروشگاه ارائه نمایند. این مدارک شامل آخرین فیش حقوقی، حکم کارگزینی، تصویر کارت ملی و شناسنامه است. بعلاوه باید فرمی پر کنید که در آن به فروشگاه وکالت می دهید تا به صورت اتوماتیک اقساط خرید شما را از حقوقی که به حسابتان واریز می گردد، کسر کند. این وکالتنامه حق برداشت پول از حساب های بانکی شما را در اختیار فروشگاه می گذارد و برای ارائه آن لازم است اعتماد کامل به اتحادیه تعاونی های مصرف فرهنگیان داشته باشید.

شرایط فروش اقساطی اتما به این صورت است که کل مبلغ مورد احتیاج برای خرید کالا در قالب اقساط 24 ماهه تقسیم می گردد. البته اگر بخواهید سود کمتری به فروشگاه پرداخت کنید، می توانید دوره بازپرداخت اقساط را کمتر کنید. چراکه فروشگاه اتما ماهانه 1.5 درصد سود می گیرد. بعلاوه کارمزد اقساط برخی کالا ها مثل موبایل، لپ تاپ، لاستیک، کنسول بازی و تبلت ماهانه دو درصد است. اگر هر کدام از اقساط شما بیش از یک ماه پرداخت نگردد، مشمول جریمه 2.5 درصدی خواهد شد. اگر در نیمه اول ماه خرید کنید، قسط اول همان ماه از حسابتان کم می گردد و اگر در نیمه دوم خرید کنید، قسط اول از ماه بعد آغاز خواهد شد.

مبلغ اقساط کل کالا های خریداری شده نباید بیشتر از یک سوم فیش حقوقی مشتری باشد. بعلاوه اگر بخواهید بیش از 15 میلیون تومان کالا از فروشگاه اتما خریداری کنید، احتیاج به معرفی ضامن دارید. همان مدارکی که ارائه نموده اید، باید به وسیله ضامن هم ارائه گردد. برای کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری، خرید کمتر از 15 میلیون تومان هم احتیاج به ضامن دارد و صراف فرهنگیان می توانند تا سقف 15 میلیون بدون ضامن به صورت قسطی خرید نمایند. کارمندان دولت بعلاوه در صورتی می توانند خرید قسطی داشته باشند که حقوقشان به حساب بانک ملی، صادرات یا تجارت واریز گردد.

سود اقساط؛ سالانه 31 تا 41 درصد

کارمزد ماهانه 1.5 درصدی شاید در نگاه اول وسوسه نماینده باشد. چراکه وقتی آن را در عدد 12 ماه ضرب کنیم، می بینیم نرخ سود در نظر گرفته شده به وسیله فروشگاه اتما می گردد 18 درصد و این رقم برای خرید قسطی بدون ضامن کاملا ایده آل است، ولی مشکل اینجاست که محاسبات خرید اقساطی مشابه وام بانکی بوده و ریزه کاری های خاص خودش را دارد. برای مثال وقتی گفته می گردد سود ماهانه 1.5 درصد است، این سود شامل سود مرکب شده و باعث می گردد در نهایت نرخ سود سالانه آن رقم بالاتری باشد. برای اینکه بفهمیم اتما دقیقا نرخ سود را با چه شرایطی در نظر می گیرد، سراغ خرید یکی از کالا ها رفتیم. یک چرخ گوشت معمولی انتخاب کردیم که قیمت آن سه میلیون و 200 هزار تومان است و آنطور که اطلاعات فروشگاه نشان می دهد، فرهنگیان می توانند آن را با کارمزد ماهانه 1.5 درصد و اقساط 12 ماهه بدون احتیاج به پیش پرداخت بخرند. البته در صورت تمایل می توان بخشی از هزینه کالا را در قالب پیش پرداخت محاسبه کرد تا سود اقساط کمتر گردد. اتما برای چنین محصولی اقساط ماهانه 181 هزار و 270 تومانی در نظر گرفت. وقتی این مبلغ را به ماشین حساب وام دادیم، متوجه شدیم خبری از سود ایده آل 18 درصدی نیست و در عمل اتما نرخ سود سالانه اقساط را 31.5 درصد در نظر می گیرد که تفاوت زیادی با تصوراتمان دارد.

یک گوشی مشهور شیائومی در اتما شش میلیون و 300، در فروشگاه های آنلاین شش میلیون و 200 و در بازار پنج میلیون و 800 بود

شرایط برای کالا های دیجیتال عجیب تر است. چراکه آن ها به جای 1.5 درصد، دو درصد کارمزد ماهانه دارند. در نگاه اول کسانی که کارمزد ماهانه را مستقیما در تعداد ماه های سال ضرب می نمایند، احتمالا فکر نمایند نرخ سود درنظر گرفته شده برای کالا های دیجیتال در فروشگاه اتما 24 درصد است، اما شرایط این فروشگاه فرق می نماید. برای مثال اگر بخواهید گوشی سامسونگ Galaxy M12 را به صورت نقدی از فروشگاه خریداری کنید، قیمت آن چهار میلیون و 169 هزار تومان خواهد بود، ولی برای کسانی که می خواهند سراغ خرید قسطی بروند، اقساط ماهانه 257 هزار تومانی به مدت دو سال در نظر گرفته شده است. استفاده از ماشین حساب وام نشان می دهد 24 قسط 257 هزار تومانی تنها در حالتی قابل محاسبه است که نرخ سود سالانه 40.8 درصدی برای آن در نظر گرفته شده باشد. این رقم دقیقا معادل کارمزد ماهانه دو درصدی با سود مرکب است، ولی می تواند شما را از خرید قسطی منصرف کند.

خرید قسطی در چه صورتی به صرفه خواهد بود؟

تورم سالانه 43 درصدی نشان می دهد بعد از دو سال قیمت هر چیز ممکن است دو برابر گردد. همین موضوع باعث شده خرید قسطی حتی با کارمزد بالای 20 درصد برخی مواقع بتواند گزینه خوبی باشد. برای مثال اگر یکی از لوازم خانه دچار مشکل شده و هزینه تعمیر آن بالاست، می توان روی فروشگاه اقساطی حساب باز کرد. حتی با وجود اینکه می دانیم فروشگاه اتما برای فروش اقساطی لوازم خانگی سود سالانه 31.5 درصدی در نظر می گیرد و این رقم خیلی بالاتر از نرخ سود معمول وام بانکی است، ولی همچنان می تواند گزینه مناسبی باشد. چراکه اگر در حال حاضر توانایی پرداخت مبلغ خرید یکی از لوازم خانه را نداشته باشید، دو سال بعد باید دو برابر بیشتر از قیمت فعلی برای آن پول بدهید. برای همین شاید بهتر باشد زیر بار نرخ سود 31.5 درصدی برویم تا اسیر تورم 43 درصدی نشویم. با همه این تفاسیر، همچنان خرید کالا های دیجیتال به صورت قسطی و با کارمزد ماهانه دو درصد و سالانه 40.8 درصد نمی تواند چندان توجیه مالی داشته باشد. چراکه با این کار شما به مدت دو سال مجبور به پرداخت قسط برای کالایی می گردد یک سال بعد دیگر صندلی گذشته را ندارد و تکنولوژی های بالاتر جایگزین آن شده اند. به همین دلیل خرید کالای دیجیتال به صورت قسطی و با نرخ سود 40.8 درصدی شاید گزینه خوبی نباشد، ولی همچنان می توان در برخی حالت ها که خرید فوری یک کالا برایمان لازم است، روی خرید اقساطی با نرخ سود 31.5 درصدی حساب باز کرد.

مقایسه قیمت ها در فروشگاه اقساطی فرهنگیان

فروشگاه آنلاین اتحادیه تعاونی های مصرف فرهنگیان انواع کالای دیجیتال، لوازم خانگی، ابزار، بازی کودک، لباس و لوازم تحریر را به در بخش های مختلف به فروش گذاشته. مقایسه قیمت های در این فروشگاه با فروشگاه های دیگر نشان می دهد قیمت ها در برخی موارد بالاتر از دیگر فروشگاه های آنلاین است. مثلا گوشی سامسونگ Galaxy A52 به عنوان یکی از گوشی های پرفروش این روز ها در فروشگاه اتما با قیمت 9 میلیون و 750 هزار تومان به فروش گذاشته شده در حالی که در دیگر فروشگاه های آنلاین این موبایل با قیمت 9 میلیون و 599 هزار تومان فروخته می گردد و در بازار می توان آن را با قیمت 9 میلیون و 300 هزار تومان پیدا کرد. یا مثلا یک مدل مشهور از شیائومی در این فروشگاه حدود شش میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شده است در حالی که همین گوشی در دیگر فروشگاه های آنلاین شش میلیون و 200 هزار تومان و در بازار پنج میلیون و 800 هزار تومان فروخته می گردد. موردی که نشان می دهد علاوه بر سود 41 درصدی در فروش اقساطی، قیمت پایه کالا های دیجیتال در این فروشگاه تقریبا 10 درصد بالاتر از بازار است.

مقایسه قیمت لوازم خانگی در فروشگاه اتما با دیگر فروشگاه های آنلاین نتیجه ای مشابه کالا های دیجیتال دارد. برای مثال یک یخچال فریزر ساید بای ساید در فروشگاه اتما با قیمت 18 میلیون و 700 هزار تومان به فروش گذاشته شده و همین مدل یخچال فریزر در دیگر فروشگاه های آنلاین با قیمت حدود 16 میلیون و 100 هزار تومان فروخته می گردد. یا یک مدل ماشین لباسشویی 9 کیلوگرمی که قیمت آن در دیگر فروشگاه های آنلاین حدود 13 میلیون و 900 هزار تومان است، در فروشگاه فرهنگیان با قیمت 15 میلیون و 200 هزار تومان به فروش گذاشته است. این تفاوت قیمت در دیگر لوازم خانگی هم کمابیش مشاهده می گردد. البته خیلی از فروشگاه های آنلاین هستند که قیمت هایشان در مقایسه با بازار بالاتر است و سود مشخصی را از فروش آنلاین دریافت می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1870

به "خرید اقساطی از فروشگاه اتما به صرفه است؟" امتیاز دهید

5 کاربر به "خرید اقساطی از فروشگاه اتما به صرفه است؟" امتیاز داده اند | 1.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید اقساطی از فروشگاه اتما به صرفه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید