خواص عرق شاتره ؛ 18 خاصیت بی نظیر برای درمان انواع بیماری

به گزارش مجله اینمن، شاتره از جمله گیاهان دارویی بوده که در طب سنتی خواص بسیاری برای آن ذکر شده است. از گذشته تا به حال برای درمان مسائل کبدی، صفراوی، کلیوی و پوستی، از فرآورده های این گیاه استفاده می شده و به طور کلی خواص عرق شاتره از دیرباز مورد توجه مردم بوده است.

خواص عرق شاتره ؛ 18 خاصیت بی نظیر برای درمان انواع بیماری

در این مطلب، شما را با خواص عرق شاتره نظیر درمان مسائل پوستی، درمان کهیر، سم زدایی بدن و …، خواص ترکیب عرق کاسنی و شاتره، طرز تهیه دمنوش شاتره و نحوه مصرف آن آشنا خواهیم کرد.

خواص عرق شاتره

1. بهبود مسائل گوارشی

یکی دیگر از خواص شاتره یاری به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذاست. عرق شاتره به ترشح آنزیم های گوارشی یاری می نماید و باعث می گردد تا غذا بهتر هضم گردد. به علاوه عرق شاتره با خواص خوبی که بر روی دستگاه گوارش می گذارد، اشتها آور بسیار خوبی است.

2. ضد التهاب بودن

عرق شاتره دارای خواص ضد التهابی است و نقش مؤثری در بهبود زخم ها، تورم و قرمزی و درد پوست و سایر اندام ها دارد.

3. درمان مسائل پوستی

یکی از برترین خواص عرق شاتره یاری به سلامت و روشن شدن سطح پوست است. شاید پاکسازی کبد با خاکشیر را شنیده باشید، اما ما به شما می گوییم که عرق شاتره هم با پاکسازی کبد و خون، روشنی را به پوست های تیره و کدر بازمی گرداند؛ مصرف عرق شاتره یکی از روش های طبیعی روشن کردن پوست است.

علاوه بر این، عرق شاتره با خواص متعددی که دارد باعث بهبود و درمان آکنه و جوش های چرکی سر سفید می گردد. به افراد جوانی که جوش های غرور جوانی و زیر پوستی دارند مصرف عرق شاتره بسیار توصیه می گردد. به علاوه اسید فوماریک آن برای التیام اگزما مؤثر است بنابراین برای داشتن پوست سالم و درخشان روزی سه لیوان عرق شاتره قبل از مصرف غذا میل کنید.

4. درمان کهیر

بسیاری از افراد بر اثر حساسیت و عوامل دیگر همیشه در معرض کهیر زدن هستند. یکی دیگر از خواص عرق شاتره، درمان کهیر است؛ به این منظور توصیه می گردد، شا تره و سدر را با ماست مخلوط نموده و بدن را با آن شستشو دهید.

5. کاهش عوارض نیش زنبور

عرق شاتره دارای انواع ترکیبات آنتی هیستامین است. این عرق می تواند عوارض نیش زنبور مانند قرمزی، التهاب، متورم شدن و خارش آن را کاهش دهد و بهبود جای نیش را تسریع بخشد.

6. سم زدایی بدن

همیشه بر اثر فعالیت های گوناگون، مانند سیگار کشیدن، استنشاق ریزگردها، سموم کشاورزی و … سموم خطرناکی وارد بدن ما می گردد. عرق شاتره دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های قوی و مفید بوده که برای پاکسازی خون و کبد بسیار مؤثر عمل می نماید. این خاصیت شاتره باعث حذف سموم بدن می گردد.

7. درمان آرتریت روماتوئید

عرق شاتره به دلیل داشتن خواص ضد التهابی که دارد، برای بهبود علائم آرتریت روماتوئید و بیماری های مفصلی بسیار مؤثر است. از این رو، افرادی که از بیماری آرتریت روماتوئید رنج می برند و افرادی که قصد دارند از بروز این بیماری پیشگیری نمایند، ضروری است بعد از مشورت با پزشک، عرق شاتره مصرف نمایند.

8. آرامش بخش بودن

این عرق دارای خواص آرامش بخشی بوده و باعث آرام شدن ضربان قلب و پایین آمدن فشار خون می گردد.

9. دیورتیک بودن

عرق شاتره ادرارآور است. این خاصیت عرق شاتره باعث می گردد تا از انباشته شدن آب اضافی و سموم در بدن جلوگیری گردد.

10. کاهنده غلظت خون

در صورتی که بیماری غلظت خون دارید، از همین حالا به فکر مصرف عرق شاتره باشید. افزایش گلبول های قرمز خون در واحد حجم خون را غلظت خون می نامند. عرق شاتره سرشار از ترکیباتی است که سبب رقیق شدن خون شده و بعلاوه باعث پاک سازی آلودگی های آن می گردد.

11. درمان بیماری پسوریازیس

عرق شاتره به میزان زیادی به درمان علائم پسوریازیس یاری می نماید. دانشمندان دریافته اند که خواص ضد التهابی عرق شاتره می تواند برای کاهش علائم پسوریازیس مفید باشد.

پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی است که باعث می گردد سلول های سالم پوست با سرعتی غیر طبیعی افزایش یابند و منجر به پوسته پوسته شدن لایه های بیرونی پوست می گردد که به شکل بثورات یا ضایعات پوستی دیده می شوند؛ این بیماری انواع مختلفی از جمله پسوریازیس پوست سر، پسوریازیس ناخن و … دارد.

12. آنتی باکتریال بودن

این عرق یک عامل ضد باکتری قوی بوده که سبب از بین رفتن عفونت باکتری های باسیل و استاف می گردد. باسیل به باکتری هایی گفته می گردد که شکل میله ای دارند و عامل بروز بسیاری از بیماری ها هستند.

13. درمان تبخال و سایر مسائل لثه و دهان

عرق شاتره دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است. برای درمان تبخال می توان از عرق شاتره استفاده کرد. به این منظور میزانی عرق شاتره را در ظرفی ریخته و تبخال را با آن شستشو دهید. بعلاوه برای رفع عفونت لثه، جوش ها و زخم دهان، عرق شا تره را درون دهان خود بگردانید.

14. بهبود بینایی

یکی دیگر از خواص عرق شاتره دارا بودن ترکیبات مفید فراوانی است که مصرف مداوم آن با توجه به مقادیر بالای ویتامین A موجود در آن، در تقویت میزان بینایی مفید بوده و چشم را از آلودگی های گوناگون پاکسازی می نماید.

15. درمان بیماری کیسه صفرا

عرق شاتره از تشکیل سنگ در کیسه صفرا جلوگیری می نماید؛ بعلاوه به اسم یک اسپاسم فوق العاده برای کیسه صفرا عمل می نماید و بیماری های ناشی از کیسه صفرا را درمان می نماید.

16. سرشار از آنتی اکسیدان

شاتره دارای آنتی اکسیدان های فراوان بوده که این آنتی اکسیدان ها موجب کُند شدن فرایند پیری می شوند؛ به این منظور استفاده از عرق شاتره از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می نماید. بعلاوه این آنتی اکسیدان ها از فراوری رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می نمایند.

17. رفع یائسگی زودرس

بانوانی که به سن یائسگی نرسیده اند اما قاعدگی آن ها متوقف شده و دچار یائسگی زودرس شده اند، از عرق شاه تره به مدت 8 روز در ماه استفاده نمایند. در صورتی که بعد از 8 روز استفاده قاعدگی آغاز نشد، سپس 8 روز دیگر از این عرق استفاده نمایند.

18. ایجاد تناسب اندام

عرق شاتره به اسم یک تونیک برای افزایش اشتها و افزایش وزن در افراد لاغر استفاده می گردد. از طرفی عرق شاتره سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج برای تناسب اندام است. به علاوه عرق شاتره نقش مؤثری در بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد و از این رو، با مصرف مدام عرق شاتره می توانید از کمبود وزن رها شده و لذت تناسب اندام را تجربه کنید.

خواص ترکیب عرق شاتره و کاسنی

عرق کاسنی و شاتره هر کدام به تنهایی دارای خواص فراوانی هستند و ترکیب این دو عرق با یکدیگر تاثیرات شگفت انگیزی خواهد داشت. البته نباید در مصرف آن افراط کرد. مصرف زیاد کاسنی به دلیل داشتن طبعی سرد، ممکن است برای بدن مشکل ایجاد کند؛ پس بهتر است با شاتره که طبعی معتدل دارد مخلوط و سپس استفاده گردد. برای تهیه این ترکیب می بایست عرق کاسنی و شاتره را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید.

بعضی از خواص عرق شاتره و کاسنی عبارت است از:

  • برترین دارو برای آب آوردن شکم است و در نفخ و تحلیل مواد بسیار نافع است.
  • در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری مفید است.
  • مالیدن عرق کاسنی و شاتره به محل های خارش بدن بسیار مفید است.
  • غرغره عرق کاسنی و شاتره گلودرد و تورم مفصلی را از بین می برد.
  • در باز کردن و روان شدن اخلاط بسیار مؤثر است.
  • مجاری گوارشی را پاک می نماید و برترین تصفیه نماینده خون است.
  • در از بین بردن ورم احشا خیلی مؤثر است.
  • برای تقویت معده، زیاد کردن ادرار، رفع درد مفاصل و یرقان مفید است و مسائل صفراوی را رفع می نماید.
  • برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید است.
  • انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می نماید.
  • عرق کاسنی و شاتره برای رفع ضعف اعصاب، ضعف چشم و فشار خون مفید است.
  • قلب، کلیه و کبد را فعال و با نشاط می نماید.

روش دم کردن شاتره

شاتره خشک در عطاری ها معمولاً به صورت خرد شده و قطعات کوچک یافت می گردد و لازم به خرد یا پودر کردن ندارد. برای تهیه دم نموده شاتره بهتر است یک لیوان آب جوش را به حدود 30 گرم شاتره خشک بیافزایید و سپس آن را به مدت 10 دقیقه روی حرارت خیلی کم قرار دهید و منتظر بمانید تا خوب دم بکشد.

بسیاری از افراد برای بهره بردن از خواص شاتره، از عرق شاتره موجود در بازار استفاده می نماید. اما عرق شاتره بازاری دارای میزان بسیار کمی از اسانس آن است و مواد مؤثر اصلی در آن وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است از دم نموده شاتره استفاده گردد.

میزان و نحوه مصرف عرق شاتره و دمنوش آن

توصیه می گردد هر روز به میزان یک فنجان از دم نموده یا عرق شاتره یا ترکیب عرق شاتره و کاسنی را پیش از غذا میل کنید. دم نموده شاتره را گرم مصرف کنید. چون ممکن است با سرد شدن، مواد مؤثر آن رسوب نمایند.

سخن خاتمهی

در این مطلب از سایت خبرنگاران شما را با خواص عرق شاتره آشنا کردیم. باید دقت داشته باشید که استفاده بیش از میزان عرق شاتره می تواند باعث بروز مسائل جدی در بدن گردد. علاوه بر این در صورتی که از مشکل یا بیماری خاصی رنج می برید یا اینکه باردار هستید یا دوران شیردهی را سپری می کنید، بهتر است پیش از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. آیا شما خواص دیگری برای عرق شاتره می شناسید؟ لطفاً تجربیات خود را از مصرف عرق شاتره با ما و سایر کاربران خبرنگاران، در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.

در خاتمه به شما توصیه می کنیم با خواص گیاه آقطی هم در خبرنگاران آشنا شوید و از خواص بی نظیر آن بی بهره نمانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1747

به "خواص عرق شاتره ؛ 18 خاصیت بی نظیر برای درمان انواع بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص عرق شاتره ؛ 18 خاصیت بی نظیر برای درمان انواع بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید