سازمان ملل رفع مصونیت پلیس در کشورهای ناقض حقوق سیاه پوستان را خواستار شد

به گزارش مجله اینمن، دفتر حقوق بشر سازمان ملل رفع مصونیت مأموران پلیس در کشورهای دارای نژادپرستی نظام مند و ناقض حقوق سیاه پوستان را خواستار شد.

سازمان ملل رفع مصونیت پلیس در کشورهای ناقض حقوق سیاه پوستان را خواستار شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سازمان ملل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، از کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا درخواست کرد به مصونیت نیروهای پلیس ناقض حقوق سیاه پوستان خاتمه دهند.

به نوشته روزنامه گاردین، این گزارش که از طریق دفتر حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده است به بررسی صد و نود مورد قتل پرداخته و در جمع بندی خود آورده است، نیروهای مجری قانون در کشورهای غربی به ندرت بابت قتل سیاه پوستان پاسخگو قرار داده می شوند.

در این گزارش، علت عدم رسیدگی به این جنایات را تحقیقات ناکافی و عدم تمایل این کشورها به اذعان و توجه به تأثیرات نژادپرستی ساختاری در این کشورها دانست.

در این گزارش هفت مورد قتل سیاه پوستان از طریق پلیس به طور مفصل بررسی شده که یکی از آن ها پرونده قتل کوین کلارک شهروند سیاه پوست انگلیسی تحت بازداشت پلیس در سال 2018 است.

در تحقیقات دفتر حقوق بشر که از تیرماه سال گذشته آغاز شد، نقض قوانین بین المللی حقوق بشری از طریق مأموران مجری قانون، نحوه واکنش دولت ها به اعتراضات مسالمت آمیز ضدنژادپرستی و پیگیری پرونده های قربانیان و جبران خسارت برای خانواده های آن ها مورد موشکافی قرار گرفته است.

این گزارش درخصوص قتل شهروندان تحت بازداشت پلیس در کشورهای مختلف به الگویی بسیار مشابه اشاره می کند که در آن ها خانواده قربانیان برای اجرای عدالت با موانع مختلف روبرو می شوند.

گزارش نو سازمان ملل در این باره می نویسد: تصویر نگران کننده ای از تأثیرات رفتار نظام مند، غیرمتناسب و تبعیض آمیز مجریان قانون و نظام عدالت کیفری با آفریقایی تبارها در برخی کشورها دیده می شود.

میشل باچله کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل که مدیریت تهیه این گزارش را بر عهده داشت گفت: نژادپرستی نظام مند نیازمند پاسخ نظام مند است. باید رویکردی جامع به جای رسیدگی موردی اتخاد شود تا نظام هایی که قرن ها تبعیض و خشونت ریشه دار در آن ها وجود دارد برچیده شوند. ما به رویکردی قابل تغییر نیاز داریم که با منطقه ها محرکه نژادپرستی درگیر باشد که در آن ها تراژدی های تکرار شونده و کاملاً قابل اجتناب نظیر مرگ جورج فلوید رخ می دهند.

باچله در ادامه گفت: از تمامی کشورها می خواهم انکار را کنار گذاشته و ریشه کن کردن نژادپرستی را آغاز کنند، به مصونیت [پلیس] خاتمه دهند و دست به اعتمادسازی بزنند، به صدای مردم آفریقایی تبار گوش بدهند و با میراث گذشته به تقابل پرداخته و [برای قربانیان] جبران خسارت کنند.

این گزارش پس از رایزنی با بیش از 340 شهروند آفریقایی تبار و بیش از 110 نویسنده و کارشناس تهیه است. باچله در این باره گفت: شماری از خانواده های قربانیان رنجی را توصیف کردند که هنگام تلاش برای رسیدن به حقیقت، عدالت و جبران خسارت با آن روبرو بوده اند و همچنین این پیش فرض آزاردهنده که عزیزانشان مستحق چنین اتفاقاتی بوده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، اخیراً ضمن بازدید از محل قتل عام صدها سیاه پوست آمریکایی از طریق گروه های سفیدبرترپندار در سال 1921 گفت: دوستان، ما نمی توانیم برای نفرت نژادی، مأمن فراهم کنیم. امروز تروریسمِ سفیدبرترپنداران، کشنده ترین تهدید علیه سرزمین ما است- نه داعش و نه القاعده، بلکه سفیدبرترپندارها [کشنده ترین تهدید علیه آمریکا هستند].

بسیاری از شهرهای آمریکا سال گذشته بعد از انتشار فیلمی که قتل سیاه پوستی به نام جورج فلوید را هنگام دستگیری از طریق پلیس نشان می داد به صحنه یکپارچه اعتراض علیه نژادپرستی نهادینه شده علیه سیاه پوستان تبدیل شد. این اعتراضات تا چندین ماه ادامه داشت و دامنه آن برخی از دیگر کشورهای دنیا مانند انگلیس را هم دربرگرفت.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1729

به "سازمان ملل رفع مصونیت پلیس در کشورهای ناقض حقوق سیاه پوستان را خواستار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل رفع مصونیت پلیس در کشورهای ناقض حقوق سیاه پوستان را خواستار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید