سنگ آنتیک و مصارف آن در تزیین و بازسازی ساختمان

به گزارش مجله اینمن، درآمدی بر سنگ آنتیک

از دیرباز سنگ یک ماده اولیه ساختمان سازی پرکاربرد بوده است. در گذشته سنگ در بدنه اصلی ساختمان ها و به عنوان ستون استفاده می شد. اما امروزه از سنگ بیشتر برای تزیین و نمای ساختمان ها استفاده می گردد. که به آن سنگ آنتیک یا تزیینی می گویند.

سنگ آنتیک و مصارف آن در تزیین و بازسازی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی مطب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

سنگ آنتیک امروزه در بسیاری از مکان ها به جای دیوار پوش مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ آنتیک در واقع سنگی است که تراش خورده و جلا داده شده است و از آن در تزیین دیوار های اتاق ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی می شود.

اگر به دنبال استفاده از سنگ آنتیک در تزیین فضای داخلی ساختمان هستید، این مقاله می تواند کارگشای شما در انتخاب نوع سنگ و طرح آن باشد.

سنگ آنتیک برای استفاده در چه فضاهایی مناسب است؟

استفاده از سنگ برای مکان های زیادی امکان پذیر است. سنگ به دلیل داشتن خاصیت ضد آب در فضاهایی که از آب استفاده می شود و در فضای باز استفاده بیشتری دارد. ولی به دلیل قیمت بالای سنگ آنتیک، معمولا از آن در کنار دیگر مصالح ساختمانی که برای تزیین استفاده می شوند، به کار برده می شود.

سنگ آنتیک در چه طرح هایی در کجا استفاده می شوند؟

از سنگ آنتیک در دیوار ها به صورت ساده و با طرح آجر استفاده می شود که این طرح به سبک معماری آلمانی باز می شود. می توان دیوار های داخلی را با این سبک پوشش داد و دیوار های خارجی ساختمان را تزیین کرد. در ادامه تصاویری از استفاده سنگ در دیوار های داخلی و خارجی می بینید. معمولا از سنگ آنتیک خام و جلا نیافته در پوشش دیوار ها استفاده می شود.

همانطور که در بالاتر گفت شد از سنگ در فضاهای داخلی مانند آشپزخانه و حمام که از آب استفاده می شود به دلیل خاصیت ضد آب بودن سنگ و زیبایی چشمگیر آن استفاده فراوانی می شد. استفاده از سنگ در آشپزخانه در فضای بین کابینت ها، روی کابینت ها و حتی خود سینک ظرفشویی را شامل می شود. از سنگ در پوشش کف آشپزخانه هم استفاده های زیادی می شود؛ همه این استفاده ها از سنگ هم به صورت جلا داده شده و هم به صورت خام انجام می گیرد.

همانطور که در بالا ذکر شد، از سنگ آنتیک در پوشش کف هم استفاده می شود که هم به صورت جلا داده شده و هم به صورت خام کاربرد دارد. از نوع جلا داده شده معمولا در کفپوش فضاهای بسته و از نوع خام معمولا برای پوشش کف فضاهای باز استفاده می شود.

سنگ آنتیک مصنوعی

از آنجایی که قیمت تمام شده نصب سنگ آنتیک در بسیاری موارد که حجم کار بالاست، گران می شود. از طرح سنگ آنتیک یا سنگ آنتیک مصنوعی استفاده می شود. از این نوع مصنوعات در فضاهای داخلی برای پوشش دیوار ها و همچنین در طراحی فضای شهری برای پوشاندن دیوار های بتنی در پل ها و تونل ها از سنگ آنتیک مصنوعی استفاده می شود که قیمت بسیار مناسب تری دارد و هم نصب آن آسانتر و سریع تر است.

نحوه نصب سنگ آنتیک

برای نصب سنگ آنتیک سه روش وجود دارد که بسته به مکان و سطح محل نصب از یکی از روش ها استفاده میشود:

  • دوغاب کاری با سیمان
  • چسب های ساختمانی(چسب کاشی)
  • به روش خشک(پیچ رول پلاک)

تزیین سرویس بهداشتی

سنگ آنتیک برای استفاده در سرویس بهداشتی بسیار مناسب است. زیرا هم نمای زیبایی دارد و هم قابل شستشو است. معمولا در سرویس های بهداشتی از سنگ آنتیک در پشت روشوی و جایی که آینه نصب می شود، استفاده دارد.

البته برای پوشش دیوارها هم می توان از سنگ آنتیک استفاده کرد که با نور مخفی که در دیوار ها یا سقف کار گذاشته شده بسیار فضای آرامی را به وجود می آورد.

تززین حمام

در هم حمام معمولا از این سنگ در پوشش دیوار اطراف وان و کابین دوش استفاده می شود. با گذاشتن طاقچه هایی در دیوار ترکیب این سنگ زیبا و گیاهانی که بر روی طاقجه ها هستند، حس بودن در فضای باز را تداعی می نماید. حتی استفاده از دوش مخفی در سنگ ها می توان حس آبشار را در حمام هایی که از دیوار پوش هایی از جنس سنگ آنتیک آجر مانند استفاده نموده اند، به وجود آورد.

تزیین آشپزخانه

آشپزخانه هم مانند حمام و سرویس بهداشتی محلی است که استفاده از سنگ آنتیک پرکاربرد است. در فاصله بین کابینت های بالا و پایین، فضای پشت پنجره، روی کابینت ها و کفپوش از مکان هایی در آشپزخانه است که در آن از سنگ آنتیک می توان استفاده کرد.

استفاده از سنگ آنتیک و ترکیب آن با کابینت های چوبی حس معماری روستیک را برای اهالی خانه ایجاد می نماید.

گاهی سینک ظرفشویی را هم می توان با سنگ آنتیک ترکیب کرد و یا از آن برای ساخت سینک استفاده کرد که زیبایی خاصی دارد.

تزیین دیگر فضاهای داخلی

در اتاق ها در فضاهای مختلفی می توان از سنگ آنتیک استفاده کرد. در اطراف شومینه، اطراف پنجره ها، اطراف چهارچوب درها، فضای ورودی خانه و بسیاری مکان های دیگر را می توان نام برد که استفاده از سنگ آنتیک در آنها می تواند زیبایی خاصی را به فضا می بخشد.

استفاده از سنگ آنتیک در ساخت شومینه بسیار پر کاربرد است؛ در ایران این استفاده بیشتر جنبه تزیینی دارد و دراصل خود شومینه از آجر و گچ ساخته شده است ولی در بسیاری از سبک های معماری ساخت شومینه چه بدنه و چه شکل ظاهر و تزیین آن توسط سنگ صورت می گیرد.

استفاده از سنگ در ورودی خانه بسیار پر کلاربرد و زیباست. ورودی خانه را می توان با این سنگ ها و گیاهانی که به نور کم نیاز دارند تزیین کرد که تاثیر زیادی در مهمانوازی اهالی خانه دارد و حس خوشامدگویی را در میهمانان ایجاد می نماید.

استفاده از سنگ در اطراف پنجره ها و چهارچوب در ها از المان های سبک معماری روستیک است که در آن نوع خاصی از در و پنجره نیز استفاده می شود. اگر سبک ساختمان روستیک است می توان از سنگ آنتیک در تزیین اطراف در و پنجره ها استفاده کرد.

ستون ها هم در سبک معماری روستیک از سنگ ساخته شده اند ولی امروزه تنها از تزینن ستون ها به وسیله سنگ آنتیک بسنده می شود. استفاده از گلدان های گلی که پیچنده است در کنار ستون ها هم به زیبایی آن ها می افزاید.

موارد استفاده فضاهای باز

از این مصالح ساختمانی زیبا و سخت می توان برای کفپوش حیاط، آلاچیق و بالکن استفاده کرد. امروزه برای کفپوش حیاط معمولا از موزاییک استفاده می شود که یک ابزاری مصنوعی به حساب می آید ولی در گذشته برای پوشش کف فضاهای باز مانند حیاط و ایوان از سنگ استفاده می شد.

علاوه بر این در گذشته که از آسفالت برای پوشاندن کف خیابان ها خبری نبود؛ بیشتر کف خیابان ها و جاده ها یا از خاک و شن پوشیده بود یا از سنگ استفاده می شد. سنگفرش ها پس از شیوع وبا در خیابان های شهر های اروپایی رواج پیدا کرد، زیرا آنان می پنداشتند این بیماری به وسیله خاک بلند شده از خیابان ها ناشی می شود. ولی قدمت سنگ فرش در ایران به زمان هخامنشیان برمی شود که از سنگ های عظیم برای پوشش کف کاخ ها استفاده می کردند.

منبع: کوئیک سازه
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 956

به "سنگ آنتیک و مصارف آن در تزیین و بازسازی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ آنتیک و مصارف آن در تزیین و بازسازی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید