صدای خودتان در داستان باشید

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، علی اصغر سیدآبادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در کارگاه نوشتن برای کودک و نوجوان عصر 27 آبان ماه در دزفول که به مناسبت هفته کتابخوانی به وسیله ادراهفرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول برگزار گردید، اعلام کرد: در نوشتن برای بچه ها اولین نکته ای که باید جدی گرفته گردد بچه ها به عنوان مخاطب است و آن چیزی را که تعریف می کنید باید ارزش نوشتن داشته باشد.

صدای خودتان در داستان باشید

سیدآبادی با بیان اینکه هر آدم و شی ای قصه ای نهفته در پشت خود دارد، اظهار کرد :زمانی که قصد دارید اتفاق و رویدادی را تبدیل به داستان کنید؛ باید کوشش کنید بخش های مجذوب نماینده آن رویداد که ارزش نوشتن را دارد گلچین نموده و تبدیل به ایده داستانی کنید.

مولف بابابزرگ سبیل موکتی ادامه داد: اولین چیزی که به فکر تان می آید ایده است. گاهی در ادبیات باید برای ُدگمه کُت دوخت. برخی وقت ها ایده ها از شخصیت می آیند، یک آدمی را می بینید که شخصیت ویژه و مجذوب نمایندهی برای تبدیل شدن به داستان دارد. گاهی یک ماجرا و زمانی دیگر یک فضا تبدیل به داستان می گردد و گاهی تلفیق همه این عناصر باهم یک داستان را می سازند.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: باید روزانه یادداشت کنید تا فکرتان توانا گردد. وقتی ایده های زیادی در سر دارید، یکی از این ایده ها را بنویسید که تازگی ،ابتکار و خلاق باشد.دیگر اینکه کوشش کنید زیاد داستان بخوانید تا علاوه بر لذت خواندن از تجربه های نویسندگان دیگر بیاموزید. شبیه دیگران ننویسید بلکه باید داستان شما مجذوب نماینده و ابتکاری و ارزش تعریف کردن داشته باشد.

وی اضافه نمود: در هنگام نوشتن به این موضوع فکر کنید که آیا این سوژه ارزش تبدیل به داستان کودک را دارد؟ کلماتی را انتخاب کنید که بچه ها معنی آنها را بفهمند. هرچند به شخصه معتقدم داستانی که می نویسیم اگر فکر می کنیم بچه ها نمی فهمند اشتباه می کنیم چون آن ها از ما چند گام جلوتر هستند.

سیدآبادی کارکرد ادبیات را توسعه دادن دنیای زبان دانسته و اعلام کرد : وقتی درباره فهمیدن بچه ها صحبت می کنید کوشش می کنید که سطح نو شته را پایین بیاورید که بچه ها بفهمند. به زبان کاری نداشته باشیم نه اینکه که زبان مهم نباشد اما زمانی که داستان کودک می نویسید قبل از زبان، باید نگاه بچگانه داشته باشید.

نویسنده هانا قهرمان قصه ما افزود: کودک با تخیل است اما تجربه ما نسبت به بچه ها زیاد تر و تخیل مان کمتر است . بچه ها با سیستم تخیل کار می نمایند ما با سیستم تجربه. داستان کودک با مسئله ئشروع می گردد اما این مسئله باید با نگاه بچگانه باشد. در داستان کودک، قهرمان شخص است اگر خود به خود نگاه بچگانه داشته باشید به طبع آن زبان حاصل می گردد. فرق زبان بچه ها با زبان دیگر بخشی کلمات و بخش دیگر ساختار است.

وی ادبیات را شامل : شعر و داستان و ادبیات غیر داستانی متشکل از تخیل و مستند اعلام کرد و گفت: ادبیات ما نسبت به بچه ها باید متواضع تر گردد و ادبیات کودک احتیاج به تواضع واقع تری دارد. نکته مهم دیگر در نوشتن برای کودک شناخت مخاطب است که از عنصر نویسنده ، متن و خواننده تشکیل می گردد. کوشش کنیم داستانی که می نویسیم صدای خودمان باشد که دیگران بپسندند.

یادآوری می گردد: دراین نشست کتاب مجموعه قلم شکلاتی به قلم جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان دزفولی به گردآوری راضیه مقدم به وسیله سیدآبادی و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1965

به "صدای خودتان در داستان باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای خودتان در داستان باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید