ضرورت توجه به آموزه های عطار در دنیا امروز

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی اکو، سرور بختی، رئیس این نهاد بین المللی، طی سخنانی در شروع این نشست، ضمن خوشامدگویی به سخنرانان و مخاطبان بیان نمود: عطار در فضای عالمی معنوی شعر سروده است که این فضا متعلق به سنت عرفان است و این سنت، حکمت و عالم خاص خود را دارد. ورود به عالم معنوی عارفی چون عطار، بدون درک این حکمت و دانایی سخت است. ازآنجا که دنیا اندیشه و عرفان عطار، دنیای معنوی و دارای روح است، باید بوی معنویت عطار به مشام جانمان خورده باشد تا آن را بشناسیم و محرم سخنان نغز او شویم.

ضرورت توجه به آموزه های عطار در دنیا امروز

وی در ادامه تأکید کرد: امروزه ضرورت توجه به آموزه های عطار و دیگر عظیمان فرهنگ و ادب، بیش از گذشته احساس می گردد و ضروری است آموزه های عرفانی فرهنگ و ادبیات، تبیین و مورداستفاده قرار گیرد.

اصغر دادبه استاد دانشگاه و چهره ماندگار ادبیات عرفانی، در ادامه این نشست به تبیین نظریه وحدت وجود در نگاه عطار پرداخت. وی با بیان اینکه چنین پنداشته اند که پدر وحدت وجود ابن عربی است، توضیح داد: وحدت وجود یک بحث هستی شناسانه و جهان شناسانه است و منابع اولیه آن در خراسان وجود داشته و عطار با زبان شاعرانه، دقیق و به سادگی، پیش از ابن عربی به این موضوع پرداخته است.

دکتر دادبه اضافه نمود: منطق الطیر یک دوره کامل فلسفه است که گذشته از ارزش های ویژه ادبی، موضوعات روش شناسی، جهان شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی از منظر عرفانی در آن مطرح است.

شریف مراد اسرافیل نیا، استاد دانشگاه ملی تاجیکستان، با قدردانی از ابتکار عمل آقای سرور بختی، به بیان تأثیرپذیری درویش ناصر بخارایی، شاعر نامور سده هشتم هجری از عطار نیشابوری پرداخت. وی بابیان اینکه عطار از عظیم ترین شاعران عارفی است که بر شاعران پس از خود تأثیر گذاشته، اذعان نمود: عطار نیشابوری و ناصر بخارایی نمایندگان مکتب عرفان عاشقانه خراسان هستند و ناصر نیز مانند عطار، از هر دو جنبه عرفان نظری و عملی بهره برده است.

وی در ادامه اضافه نمود: عرفان ناصر همان عرفان عاشقانه خراسان است. ناصر در مسائل طریقت کاملاً پیرو عطار است و پیغام اساسی عرفان او عشق می باشد. تأثیرپذیری ناصر بخارایی از شعر عطار، هم ازنظر ساختاری و هم محتوایی مشاهده می گردد. البته تأثیر در این خصوص ساختاری کمتر و محتوایی بیشتر است.

سیده شکوفه اکبرزاده، نویسنده و پژوهشگر ادبی، طی سخنانی با اشاره به اینکه همه فارسی زبانان جهان و ایران عظیم فرهنگی، میراث دار آثار عطار هستند، بیان داشت: مردم افغانستان علاقه-مند عرفان و تصوف هستند و آثار عطار نیشابوری، به صورت چاپی و خطی در جای جای این سرزمین قابل دسترسی است.

اکبرزاده در ادامه به تبیین انواع نسخ خطی موجود از آثار عطار در افغانستان پرداخت و اذعان داشت که در آرشیو ملی افغانستان بیش از چهل نسخه از آثار او موجود است. ایشان ضمن معرفی کتاب تصوف در افغانستان معاصر به پیشینه عرفان پژوهی و کارنامه عرفان پژوهان و سوابق طریقت های عرفانی در افغانستان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که نسخ خطی در افغانستان به صورت علمی فهرست نویسی گردد تا در دسترس پژوهشگران قرار گیرد و همچنین با گسترش همایش های فرهنگی و ادبی مشترک ازاین دست، هرچه بیشتر گنجینه¬های علمی منطقه معرفی گردد و بر دوستی ملت ها بیفزاید.

فاطمه فیاض، استاد دانشگاه لاهور پاکستان سخنران دیگر این وبینار نیز بابیان اینکه آثار گهربار عطار از یک سو صوفیان و دانشمندان اکابر شبه قاره را دلباخته خود ساخته و ازسوی دیگر، سروده هایش تا قرن ها موردتوجه مدارس دینی این منطقه قرار گرفته و الهام بخش مردم عامه در این منطقه بوده است، اضافه نمود: نگاه اجمالی به فهرست نسخه های خطی موجود در شبه قاره نشان می دهد که پندنامه، تذکرة الاولیا و منطق الطیر نسبت به سایر آثار وی از مقبولیت بیشتری برخوردار بوده و قدمت برخی دست نوشته های آثار مزبور در این منطقه حتی به قرن هشتم می رسد که فقط یک قرن بعد از روزگار سراینده بوده است.

وی در ادامه موضوعات عقیدت آمیز عطار در مجالس صوفیه، تفأل از آثار وی و همچنین قرائت آثار عطار برای گشایش احوال سالکان را مورد تبیین قرار داد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1627

به "ضرورت توجه به آموزه های عطار در دنیا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به آموزه های عطار در دنیا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید