غول دریای سرخ هفته آینده به ایران می رسد ، هشدار بارش بی وقفه برف و باران در 20 استان ، برخورد 2 سامانه بارشی ورودی به ایران از روسیه و عربستان (تور روسیه)

به گزارش مجله اینمن، سامانه بارشی موسوم به غول دریای سرخ راهی ایران است و بر اثر آن برخی استان ها شاهد بارندگی تا 300 میلی متر خواهند بود و در برخی منطقه ها بارش ها تا 10 روز نیز پیوسته ادامه خواهد داشت.

غول دریای سرخ هفته آینده به ایران می رسد ، هشدار بارش بی وقفه برف و باران در 20 استان ، برخورد 2 سامانه بارشی ورودی به ایران از روسیه و عربستان (تور روسیه)

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، خوزستان و سیستان و بلوچستان در جنوب غرب و جنوب شرقی ایران تا استان های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی ایران با بیدارشدن غول خفته سرخ که از دریای سرخ به آسمان ایران عزیمت می نماید، غرق آب باران و سپیدی برف می شوند.

دریای سرخ خلیجی از اقیانوس هند است که میان شبه جزیره عربستان و شمال شرقی قاره آفریقا واقع شده است. حالا غول خفته دریای سرخ بیدار شده و با رسیدن به ایران چتر بزرگ سامانه بارشی خود را بر سر ایران می گستراند.

بیشتر بخوانید:

  • بارش برف و باران در 9 استان از امروز | آخر هفته بارانی در استان های ساحلی | آلودگی هوا تا کی ادامه دارد؟

همزمان 2 توده بارشی از رشته کوه اورال در روسیه راهی ایران هستند تا جریان بارشی در شمال کشور را نیز تقویت نمایند، اما در نبرد میان جریان های بارشی شمال که از روسیه به ایران می رسد و غول بیدار شده دریای سرخ که از جنوب به ایران می رسد، به جریان سودانی مشهور است، جریان جنوبی پیروزمندانه ایران را در روند بارشی سیراب تر می نماید.

ایران زیر چتر سامانه بزرگ بارشی

محمدرضا جاویدی تحلیلگر علوم جوی و کارشناسان هواشناسی در این باره به خبرنگاران می گوید: همزمان با تضعیف پدیده لانینو، رطوبت رسانی جریان بارشی که از دریای سرخ وارد ایران می گردد، در برترین فاز خود برای خاورمیانه و ایران واقع شده است که تأثیر بسیار مثبت بارشی در منطقه و کشور دارد، چون با زوال پدیده لانینو ایران و منطقه به تدریج وارد ترسالی می شوند.

او می گوید: از اواسط هفته آینده به خصوص در روز چهارشنبه حجم رطوبت بزرگی از دریای سرخ وارد کشور می گردد که به غول سرخ معروفیت یافته و موج بارشی بزرگ و خوبی خصوصا در دوسوم جنوبی کشور یعنی استان های واقع در جنوب، جنوب غرب، جنوب شرق و مرکز و حتی شمال شرق کشور ایجاد می نماید.

این کارشناس با اعلام اینکه ایران با ترکیب 2توده بارشی واقع در دریای مدیترانه و رطوبت بزرگ موجود در غول بیدار شده دریای سرخ در نوار جنوب شرق کشور با بارش های سیل آسا روبرو می گردد، اضافه کرد: 13دی ماه سیستمی قدرتمندتر از تمام جریانات فعلی وارد کشور می گردد و با فعالیت چشمگیر بارشی 80درصد کشور با بارش باران و ارتفاعات با بارش برف بسیار روبرو می شوند.

به گفته محمدرضا جاویدی، استان های فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد با بارش شدید باران و برف روبرو می شوند. به طوری که از همین حالا تا 24دی ماه نوار شمالی کشور و دوسوم جنوبی ایران شاهد روزهای طلایی بارش هستند.

سیرابی در زاگرس، سیلاب در شرق و جنوب

جاویدی می گوید: نخستین دامنه غول سرخی که از بحرالاحمر برخاسته است،همین حالا در کشور فعال است. دومین موج آن روز چهارشنبه به ایران می رسد و سومین دامنه بارشی شدید 2هفته دیگر در کشور فعال می گردد. از دوم تا 18بهمن ماه نیز همین سیستم در کشور خودنمایی می نماید و هر جریان شدیدتر از جریان قبل موج بارش را تشدید می نماید. با ورود موج بارشی غول سرخ از اواسط هفته آینده به کشور نوار جنوبی ایران بین 4 تا 7روز شاهد بارش مداوم است.

وی ادامه می دهد: طی 10روز آینده بارش در نوار جنوبی و زاگرس جنوبی و استان های همسایه زاگرس تمامی ندارد. سیستان وبلوچستان، شرق هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر طی 10روز آینده با بارش های سیل آسا روبرو خواهند شد. با ورود غول سرخ به کشور، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، سراوان و دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان رکورددار بارش خواهند شد و از استان فارس تا سیستان و بلوچستان و بوشهر 250میلی متر بارندگی رخ می دهد.

جاویدی بیان می نماید: پیک بارش در زاگرس جنوبی است که حجم بارندگی به حدود 300میلی متر خواهد رسید. در ارتفاعات و بعضی منطقه ها سردسیر کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، استان فارس، غرب اصفهان و غرب کرمان نیز از همین امروز تا 24دی ماه بیش از 2متر برف خواهد نشست. بنابراین تمام کشور با بارش خوب ناشی از بیدارشدن غول سرخ سیراب می گردد. اما نکته آن است که سهم تهران از توده بزرگ بارشی غول سرخ اندک است اما از 20روز آینده حجم بارش ها در تهران بسیار چشمگیر خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2213

به "غول دریای سرخ هفته آینده به ایران می رسد ، هشدار بارش بی وقفه برف و باران در 20 استان ، برخورد 2 سامانه بارشی ورودی به ایران از روسیه و عربستان (تور روسیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول دریای سرخ هفته آینده به ایران می رسد ، هشدار بارش بی وقفه برف و باران در 20 استان ، برخورد 2 سامانه بارشی ورودی به ایران از روسیه و عربستان (تور روسیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید