لاوروف: بحران لیبی را نمی توان به وسیله نظامی حل کرد

به گزارش مجله اینمن، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است بحران لیبی را نمی توان به وسیله نظامی حل کرد.

لاوروف: بحران لیبی را نمی توان به وسیله نظامی حل کرد

به گزارش به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه پس از ملاقات با وزرای خارجه هند و چین در یک کنفرانس خبری گفت: من درباره این موضوع با بسیاری از همکاران بحث نموده ام و آن ها موافق هستند که هیچ راه چاره نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد. این ستون اصلی همه قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و همه بیانیه های مصوب رویداد های اخیر از جمله کنفرانس برلین است که در ژانویه برگزار گردید.

او اضافه کرد: من گزینه دیگری جز برقراری فوری آتش بس و حل سایر مسائل به وسیله مذاکره و طبق تفاهم نامه های اتخاذ شده در کنفرانس برلین، نمی بینم.

طی چند سال گذشته، رجحان هر یک از طرف های لیبی موقت بوده و اوضاع در این سرزمین مدام در حال تغییر بوده است و طرفین حمله نماینده هرگز آماده مذاکره نبوده اند.

وزیر خارجه روسیه از بازیگران خارجی در لیبی خواست تا گفت وگوی فراگیر درون لیبی را ترویج نمایند.

وزیر خارجه روسیه پیش از این خواهان استفاده آمریکا از نفوذ خود برای تحقق صلح و آتش بس در کشور بحران زده لیبی شده بود.

او اعلام نموده بود اگر آمریکا نفوذ خود را برای حمایت از کوشش های روسیه و دیگر طرف های خارجی برای برقراری آتش بس فوری در لیبی بکار گیرد، مسکو نیز از این اقدام آن ها حمایت خواهد نمود. لاوروف چنین اقداماتی از سوی آمریکا را در صورت عملی شدن، بسیار مثبت ارزیابی کرد.

از سال 2011 و پس از سرنگونی معمر قذافی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال 2015 به دنبال یک توافق سیاسی، دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیرو های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال 2019 به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن موقع تا به امروز درگیری ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد. طرف های درگیر در لیبی از حمایت کشور های خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشور های خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه های درگیر در لیبی حمایت می نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1099

به "لاوروف: بحران لیبی را نمی توان به وسیله نظامی حل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: بحران لیبی را نمی توان به وسیله نظامی حل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید