مسجد ایاصوفیه استانبول

به گزارش مجله اینمن، معرفی مسجد ایاصوفیه استانبول به همراه عکس و نشانی

استانبول، شهری تاریخی و زیبا ترکیه است که نمی توان آن را در یک روز بازدید کرد. در طول سفر با تور ترکیه، اگر قصد بازدید از استانبول را دارید زمان را از دست ندهید و سفر خود را با بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول شروع کنید. به نظر بیشتر گردشگران تور استانبول، مسجد ایاصوفیه استانبول می بایست اولین جایی باشد که از آن تماشا می کنید. این مسجد یکی از قدیمی ترین ساختمان مذهبی جهان می باشد که از زلزله ها و جنگ های متعددی در طول تاریخ جان سالم به در برده است. امروزه ایاصوفیه به اسم ساختمانی منحصربه فرد و شگفت انگیز از نظر میزان، معماری و زیبایی شناخته می گردد. بی اغراق مسجد ایاصوفیه استانبول را باید یکی از زیباترین مکان های تاریخی و مذهبی استانبول بدانیم. در ادامه به تاریخچه کوتاه از این مسجد و نحوه دسترسی به آن را با هم مرور می کنیم. با ما همراه باشید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

با ما سفر کنید و با تور بلغارستان ارزان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

چطور به مسجد ایاصوفیه برویم؟

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه تمام وسایل حمل و نقلیه عمومی به راحتی در دسترس است. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با داشتن چندین ایستگاه در محله سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران را به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی و سایر تماشای های این منطقه تسهیل نموده اند.

آدرس مسجد ایاصوفیه استانبول

ترکیه، استانبول، نزدیک کاخ توپکاپی، محله سلطان احمد واقع در منطقه اروپایی.

نشانی مسجد ایاصوفیه بر روی نقشه

قیمت بلیط بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

اگر قصد بازدید از مسجد ایاصوفیه را دارید، اول از همه باید به این موضوع توجه داشته باشید که بعد از ساعت 16 هیچ بلیطی فروخته نمی شود و برای تماشای این مسجد زیبا می بایست پیش از این ساعت آنجا باشید و برای بازدید از زیباترین مسجد ترکیه آماده باشید. قیمت بلیط ورودی مسجد ایاصوفیه 40 TL است و ورودی برای نوجوانان زیر 12 سال رایگان می باشد.

لباس مناسب بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

برای بازدید از مساجد ترکیه، تمامی افراد، می بایست لباسی مناسب و پوشیده بر تن داشته باشند. لباس مناسب مردان برای بازدید از مسجد ایاصوفیه تی شرت و شلوار بلند و برای بانوان لباسی با یقه بسته، آستین و شلوار بلند می باشد. اگر چه از زمانی که مسجد ایاصوفیه به موزه تبدیل شده، پوشش گردشگران و بازتماشامایندگان را چک نمی نمایند، اما برای اینکه همرنگ اهالی ترکیه شوید و مورد استقبال مردم این کشور قرار بگیرید، بهتر است در بازدید از مساجد و به ویژه ایاصوفیه این پوشش را رعایت کنید.

در آخر گفتنی است که بانوان برای بازدید از مسجد آبی حتما باید موهای خود را با شال یا روسری یپوشانند، اما این امر برای بازدید از ایاصوفیه الزامی نیست. راهنمای کامل پوشش در ترکیه : میخوام برم ترکیه لباس چی بپوشم.

قوانین عکاسی در مسجد ایاصوفیه

درست همچون هر موزه دیگری عکاسی در بعضی از مکان های مسجد ممنوع می باشد و افراد بدون مجوز عکاسی اجازه گرفتن عکس ندارند. با این حال در مسجد ایاصوفیه بخش های مختلفی از معماری ، دیوارها و گنبدها برای عکس سلفی وجود دارد که عکسبرداری از آنها ممنوع نمی باشد.

تاریخچه پیچیده مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه یک شاهکار معماری و البته مهم در دوره های بیزانس و امپراتوری عثمانی بوده است. این بنای تاریخی که در ابتدا یک کلیسای جامع بوده، در قرون وسط نماد عرفان مسیح به حساب می آمده است. این کلیسا در زمان کنستانتین دوم ساخته شد و به نام کلیسای بزرگ معروف بود. با توجه به اسناد تاریخی این کلیسا در واقعه ای بزرگ می سوزد و در نتیجه تئودئوس دوم دستور می دهد که کلیسا دوم ساخته شود.

900 سال بعد، زمانی که قسطنطنیه به وسیله نیروهای عثمانی فتح می شود، کلیسا به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل می شود. مناره ها در این زمان به مسجد اضافه می شود. با این حال این آخرین تغییرات این بنا نبوده و در زمان تغییرات مدرنیت ترکیه، مسجد به موزه تبدیل می شود.

با ورود به مسجد ایاصوفیه استانبول، با شاهکارهای معماری بی نظیری روبه رو خواهید شد، معماری این مسجد، به وسیله آنتیموس ترالسی و اسیدروس میلوتوسی، در سال های 537-532 میلادی طراحی شد. ابعاد آن 72 در 91 متر، قطر گنبد 31 متر و ارتفاع گنبد بزرگ از سطح زمین، 56 متر است و طوری طراحی شده که انگار در فضا معلق است. در معماری بنای مسجد ایاصوفیه به طرز زیبایی ستون ها و طاق های آن جلوه گری می نمایند. می توانید، از 4 ستون بزرگ که به پای فیل شبیه است و گنبد بزرگ ایاصوفیه را نگه داشته اند، تماشا کنید.

بازدید رایگان از مسجد ایاصوفیه

1.بازدید از مسجد ایاصوفیه ترکیه برای بچه ها و نوجوانان زیر 18 سال ترکیه ای کاملا رایگان است.

2.ورودی بازدید از مسجد ایاصوفیه برای بچه ها زیر 12 سال رایگان می باشد، البته به جز بازدید از حرم ایاصوفیه.

3.بازدید از حرم ایاصوفیه برای بچه ها زیر 6 سال رایگان است.

4.بازدید از مسجد ایاصوفیه برای شهروندان ترک بالای 65 سال رایگان است.

5. بازدید جانبازان، همسران و فرزندان شهیدان و جانبازان از ایاصوفیه رایگان است.

6.سربازان و افسران غیر نظامی می تواند رایگان از ایاصوفیه بازدید نمایند.

7. بازدید از مسجد ایاصوفیه برای صاحبان کارت های ICOMOS، یونسکو و ICOM رایگان است.

8. بازدید از مسجد ایاصوفیه برای صاحبان Press Card رایگان است.

9.مهمانان و نمایندگانی که به وسیله ادارات وزارت گردشگری میزبانی می شوند، می توانند رایگان از موزه و مسجد بازدید نمایند.

10.پرسنل و بازنشستگان وزارت فرهنگ و گردشگری به همراه همسران و فرزندان آنها، می توانند از مسجد ایاصوفیه رایگان بازید نمایند.

11.مهمانان رسمی خارجی از سوی نهادهای دولتی به همراه همراهان آنها از ایاصوفیه رایگان بازدید می نمایند.

12.راهنماهای توریستی حرفه ای مصوب به وسیله وزارت فرهنگ و گردشگری اجازه دارند رایگان از ایاصوفیه بازدید نمایند.

13.در محدوده زمان برنامه یادگیری، به همراه گروه ها و آموزگارانی که با مدارس همکاری می نمایند، می توان رایگان از ایاصوفیه بازدید داشت.

مسجد ایاصوفیه و علت نامگذاری آن

نام گذاری این شاهکار تاریخی هم بسیار عالمانه انجام شد، به جای اختصاص دادن نام بنا به یک سنت، نام آن را به نامی مقدس پیوند زدند. ایاصوفیه به معنای حکمت مقدس می باشد.

مسجد ایاصوفیه یا کلیسای ایاصوفیه؟

همانطور که گفته شد مسجد ایاصوفیه تا قبل از امیرطوری عثمانی، کلیسای جامع بوده است. بلافاصله بعد از تصرف استانبول در سال 1453 به وسیله امپراطوری عثمانی این کلیسا به مسجد تبدیل شد. سه روز پس از فتح استانبول، ضمن برپا داشتن مراسم نماز آدینه در ایاصوفیه به امامت آق شمس الدین، خطبه به نام پادشاه فاتح عثمانی خوانده شد. در قرن بعد، عناصر اسلامی به ساختمان کلیسا به وسیله معمار سینان اضافه شد و بنای مسجد بازسازی و بازسازی شد. مناره ها، میرآب و منبرها هم در این دوران به ایاصوفیه اضافه شدند و بخش های مختلفی نظیر کتابخانه، مقبره ها و فواره ها هم به ایاصوفیه اضافه گرتماشاد.

مسجد ایاصوفیه موزه ای تماشای از زمان آتاتورک

ایاصوفیه به مدت 916 سال کلیسا، و 481 سال مسجد بود و نهایت در سال 1934، به دستور مصطفی کمال آتاتورک و تصمیم شورای وزیران، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و از آن موقع مورد بازدید مسافران و گردشگران تور ترکیه نهاده شد.

پلان مسجد ایاصوفیه استانبول

ساعت کاری مسجد ایاصوفیه استانبول

در طول سفر با تور ترکیه در شهر استانبول همه روزه به جز روز های دو شنبه می توانید به بازدید از این موزه تماشای بروید. روز دوشنبه موزه ایاصوفیه تعطیل می باشد. در طول فصل های بهار و تابستان از 9 صبح الی 7 بعد ازظهر و در پاییز و زمستان از 9 صبح الی 5 بعد از ظهر می توانید از ایاصوفیه تماشا کنید. البته گفتنی است که حتماً حداقل یک ساعت پیش از زمان بسته شدن موزه ایاصوفیه، بلیط خود را خریداری نمایید، زیرا بعد از این زمان فروش بلیت تعطیل می شود.

مکان های تماشای نزدیک مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه در محله قدیمی و تاریخی استانبول قرار گرفته است. به همین علت در نزدیکی آن بناهای تاریخی بسیاری برای بازدید وجود دارد. از جمله:

  1. مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)
  2. آب انبار معروف باسیلیکا
  3. کاخ توپکاپی
  4. حرم خرم سلطان
  5. فواره خرم سلطان
  6. چشمه احمد سوم
  7. گالری تصاویر استوره های ترکیه
  8. مخزن ریحانا

حقایقی درباره ترکیه که همه نمی دانند!

نبایدهای سفر به ترکیه در راهنمای سفر به ترکیه، 9 نکته از نباید های سفر به ترکیه : 9 چیزی که مردم ترکیه را عصبانی می نماید

راهنمای سفر به استانبول ترکیه، 6 راه برای فرار از شلوغی استانبول : 6 راهنما و چراغ برای فرار از شلوغی های استانبول

ماه عسل در ترکیه، برای ماه عسل به کدام شهر ترکیه برویم ؟ سفر نامه ترکیه در ماه عسل

مراکز خریدبرجسته استانبول، مشهور ترین مراکز خرید استانبول کدامندم اند؟ 6 مرکز خرید مهم استانبول

سوالات متداول

مسجد یا کلیسای ایاصوفیه؟

900 سال بعد، زمانی که قسطنطنیه به وسیله نیروهای عثمانی فتح می شود، کلیسا به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل می شود.

قیمت بلیت ایاصوفیه چقدر است؟

اگر قصد بازدید از مسجد ایاصوفیه را دارید، اول از همه باید به این موضوع توجه داشته باشید که بعد از ساعت 16 هیچ بلیطی فروخته نمی شود و برای تماشای این مسجد زیبا می بایست پیش از این ساعت آنجا باشید و برای بازدید از زیباترین مسجد ترکیه آماده باشید. قیمت بلیط ورودی مسجد ایاصوفیه 40 TL است و ورودی برای نوجوانان زیر 12 سال رایگان می باشد.

چطور به مسجد ایاصوفیه استانبول برویم؟

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه تمام وسایل حمل و نقلیه عمومی به راحتی در دسترس است. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با داشتن چندین ایستگاه در محله سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران را به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی و سایر تماشای های این منطقه تسهیل نموده اند.

منبع: ترکیه رویایی
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1758

به "مسجد ایاصوفیه استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد ایاصوفیه استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید