مسجد جامع میلان اسکو یکی از مساجد دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود

به گزارش مجله اینمن، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مسجد جامع میلان اسکو یکی از مساجد دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود.

مسجد جامع میلان اسکو یکی از مساجد دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود

مسجد جامع میلان مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اسکو، روستای میلان واقع شد. مسجد اصلی بصورت پلانی منسجم به ابعاد 16 در 16 متر در یک مربع کامل گنجانده شده و شامل 9 گنبد عرقچین هست. عمق ایوانهای سه طرف مسجد بطور دقیق محاسبه شد بطوریکه در مدت نزدیک به 4 قرن در طاق ها و گنبدها هیچ رانش و خللی مشاهده نشده است. ایوان ضلع غربی مشرف به میدان و آب نما به طول 16 متر و عرض 3 متر علاوه بر زیبایی در تابستان و زمستان به اعتدال هوای داخلی مسجد کمک می کند. ایوان در حال تخریب بوده و در سالهای 1376- 1377 برای پیشگیری از ریزش و احتمال خطرات جانی جمع آوری و دوباره سازی شد.

کف ایوان هم تراز کف مسجد و در حدود 120 سانتیمتر از میدان بالاتر است. از فضای زیر به عنوان وضوخانه و موتور خانه استفاده می شود. در اوایل قرن جاری، در شرق مسجد فضایی به ابعاد 16 در 7 متر با دیوارهای خشتی و روکش آجری و سقف چوبی به عنوان انباری کف شکن به مسجد دوره صفویه اضافه شده که هماهنگ با معماری مسجد نبوده و جمع آوری شد. همان فضا با معماری سنتی و در دو طبقه که همکف برای کفشکن آبدارخانه هشتی و طبقه فوقانی برای استفاده بانوان بوده، طراحی شده است. این اثر در تاریخ 16 مهر 1379 با شماره ثبت 2792 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2216

به "مسجد جامع میلان اسکو یکی از مساجد دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع میلان اسکو یکی از مساجد دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید