مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟

به گزارش مجله اینمن، در زمان اجرای سقف: باید وزن مرده سقف (وزن تیرچه، بلوک و بتن درجا) به علاوه وزن افراد عبوری و تجهیزات هنگام بتن ریزی را در حد فاصل تکیه گاه های موقت (شمع بندی ها) تحمل نمایند.

مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟

این نوع تیر ها همچون تیر بتنی و سفالی سنتی از خرپایی فلزی تشکیل شده است. میلگردهای برشی آن (زیگزاگ) به جای اتصال به وسیله جوش الکتریکی بوسیله جوش مقاومتی یا همان نقطه جوش به آرماتورهای تحتانی و فوقانی متصل می شود. خرپای تیرچه صنعتی هم در قالبهای موقت و هم در قالبهای ماندگار سفالی قابل بتن ریزی می باشد.

پس از به مقاومت رسیدن بتن دال روی تیرچه ها و جمع آوری تکیه گاه های موقت، تیرچه به اسم عضو خمشی سقف، نیرو را تحمل می نماید.

اجزای تشکیل دهنده تیر ها ازمیلگردهایی در قسمت فوقانی و میلگرد مارپیچ یا عرضی و آهن پایین یا میلگردهای کششی میلگردهای بالا عضو بالای خرپا بوده و قطر آن نباید از 6 میلی متر کمتر از 12 میلی متر بیشتر باشد. (توصیه می شود از میلگرد 10 یا 12 آجدار استفاده شود) ارتفاع خرپای تیرچه باید به مقدار ای باشد که میلگرد بالا قدری بالاتر از سطح بلوک قرار گرفته و در بتن پوشش قرار گیرد. میلگرد عرضی عضو مورب خرپا را تأمین می نماید و نیروهای برشی سقف را تحمل می نماید.

منبع مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟

انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1862

به "مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: تیرچه چیست و چه نقشی در ساخت ساختمان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید