آشنایی با نهادهای سیاسی در کانادا

به گزارش مجله اینمن، کانادا یک کشور دموکراتیک مشروطه با نظام پارلمانی است. این بدان معناست که قدرت سیاسی توسط دولت، که توسط پارلمان نمایندگی می‌شود، اعمال می‌شود. رئیس دولت، نخست وزیر، توسط حزبی که اکثر کرسی‌ها را در پارلمان دارد انتخاب می‌شود. رئیس دولت، ملکه الیزابت دوم، در حال حاضر نماینده تاج در کانادا است، اما نقش او بیشتر تشریفاتی است.

آشنایی با نهادهای سیاسی در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

کانادا دارای سه سطح حکومت است: فدرال، استانی و محلی. هر سطح از حکومت دارای اختیارات و مسئولیت‌های خاص خود است. دولت فدرال مسئول اموری مانند دفاع، سیاست خارجی، تجارت بین‌المللی و ارز است. دولت‌های استانی مسئول اموری مانند آموزش، بهداشت، حمل‌ونقل و خدمات اجتماعی هستند. دولت‌های محلی مسئول اموری مانند آتش‌نشانی، پلیس، برنامه‌ریزی شهری و جمع‌آوری زباله هستند.

ساختار سیاسی کانادا بر اساس اصول تفکیک قوا و حکومت قانون بنا شده است. قوه مجریه، که توسط دولت فدرال و دولت‌های استانی و محلی نمایندگی می‌شود، مسئول اجرای قوانین است. قوه مقننه، که توسط پارلمان فدرال و مجالس قانونگذاری استانی نمایندگی می‌شود، مسئول وضع قوانین است. قوه قضاییه، که توسط دادگاه‌های فدرال و استانی نمایندگی می‌شود، مسئول تفسیر و اعمال قوانین است.

نهادهای سیاسی فدرال در کانادا

  • ملکه یا پادشگاه انگلستان: رئیس دولت کانادا است، اما نقش او بیشتر تشریفاتی است.
  • نخست وزیر: رئیس دولت و رهبر حزب اکثریت در پارلمان است.
  • کابینه وزیران: گروهی از وزرا که توسط نخست وزیر منصوب می‌شوند و مسئول اداره دولت هستند.
  • پارلمان کانادا: نهاد قانونگذاری فدرال است که از دو مجلس تشکیل شده است: مجلس عوام و مجلس سنا.
  • دیوان عالی کانادا: بالاترین دادگاه در کانادا است و مسئول تفسیر نهایی قانون اساسی است.

نهادهای سیاسی استانی در کانادا

  • لوایح استانی: رهبران دولت در استان‌ها و قلمروها هستند.
  • مجالس قانونگذاری استانی: نهادهای قانونگذاری در استان‌ها و قلمروها هستند.
  • دادگاه‌های استانی: دادگاه‌های استانی مسئول تفسیر و اعمال قوانین استانی هستند.

نهادهای سیاسی محلی در کانادا

  • شهرداران: رهبران دولت در شهرداری‌ها هستند.
  • شوراهای شهر: نهادهای قانونگذاری در شهرداری‌ها هستند.
  • دادگاه‌های محلی: دادگاه‌های محلی مسئول تفسیر و اعمال قوانین محلی هستند.

روند قانونگذاری در کانادا

قوانین فدرال در کانادا توسط مجلس عوام و سنا تصویب می شود. قوانین استانی و قلمروی در کانادا توسط مجالس قانونگذاری استان ها و قلمروها تصویب می شود.

برای تصویب یک قانون فدرال، ابتدا باید به مجلس عوام تقدیم شود. اگر مجلس عوام با اکثریت آرا به یک قانون رای دهد، آن قانون به سنا ارسال می شود. اگر سنا نیز با اکثریت آرا به آن قانون رای دهد، آن قانون برای تصویب نهایی به فرماندار کل تقدیم می شود. اگر فرماندار کل آن قانون را امضا کند، آن قانون به تصویب می رسد.

روند قانونگذاری در سطح استان ها و قلمروها نیز مشابه است. قوانین استانی و قلمروی ابتدا باید به مجلس قانونگذاری استان یا قلمرو تقدیم شود. اگر مجلس قانونگذاری با اکثریت آرا به یک قانون رای دهد، آن قانون به فرماندار استان یا قلمرو ارسال می شود. اگر فرماندار استان یا قلمرو آن قانون را امضا کند، آن قانون به تصویب می رسد.

مشارکت سیاسی در کانادا

کانادا دارای یک نظام چند حزبی است و احزاب سیاسی نقش مهمی در روند سیاسی ایفا می‌کنند. احزاب سیاسی مسئول نامزد کردن نامزدها برای انتخابات و ارائه برنامه‌هایی برای اداره کشور هستند.

رای دادن در انتخابات فدرال، استانی و محلی برای همه شهروندان کانادایی بالای 18 سال اجباری نیست. با این حال، اکثر کانادایی‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند. در انتخابات فدرال 2021، میزان مشارکت رای دهندگان 65.95٪ بود.

در کنار احزاب سیاسی، گروه‌های ذی‌نفع متعددی نیز در روند سیاسی کانادا مشارکت دارند. گروه‌های ذی‌نفع سازمان‌هایی هستند که نماینده منافع گروه‌های خاصی از مردم مانند کارگران، کشاورزان، محیط زیست گرایان و غیره هستند. این گروه‌ها اغلب برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های دولت لابی می‌کنند.

نتیجه گیری

کانادا یک کشور دموکراتیک مشروطه با نظام پارلمانی است. ساختار سیاسی کانادا بر اساس اصول تفکیک قوا و حکومت قانون بنا شده است. کانادا دارای سه سطح حکومت است: فدرال، استانی و محلی. هر سطح از حکومت دارای اختیارات و مسئولیت‌های خاص خود است.

احزاب سیاسی و گروه‌های ذی‌نفع نقش مهمی در روند سیاسی کانادا ایفا می‌کنند. رای دادن در انتخابات فدرال، استانی و محلی برای همه شهروندان کانادایی بالای 18 سال اجباری نیست، اما اکثر کانادایی‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند.

انتشار: 26 مهر 1402 بروزرسانی: 27 مهر 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 770

به "آشنایی با نهادهای سیاسی در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نهادهای سیاسی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید