همه چیز در خصوص اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی

به گزارش مجله اینمن، اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی | Onigiri

همه ما تا به حال در فیلم ها و سریال های ژاپنی با کوفته برنجی آشنا شده ایم. کوفته هایی کوچک و گرد که از برنج تهیه شده اند و ظاهرا ژاپنی ها به آن ها علاقه زیادی هم دارند. اونیگیری که در ایران به نام کوفته برنجی ژاپنی معروفیت پیدا نموده یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ژاپن است و در شهرها و منطقه ها مختلف ژاپن این غذا را به اشکال مختلف تهیه می نمایند. امروز می خواهیم در خصوص تاریخچه کوفته برنجی ژاپنی صحبت کنیم و در خصوص انواع آن و جزئیات دیگر صحبت کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

همه چیز در خصوص اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی

کوفته برنجی ژاپنی چیست؟

اونیگیری که به نام های اوموسوبی یا کوفته برنجی هم شناخته می گردد غذایی ژاپنی است که از برنج سفید پخته شده استفاده می گردد و به شکل گرد یا مثلثی در می آید و اغلب دورش نیز با لایه ای از نوری (Nori) یا جلبک دریایی پوشانده می گردد. برنج در فرهنگ و آشپزی ژاپنی جایگاه ویژه ای دارد و در بیشتر غذاهای ژاپنی از برنج استفاده می گردد. اونیگیری به صورت ساده یا شکم پر تهیه می گردد و از آن جا که در نهایت به شکل گرد یا سه گوش در می آید به آن اوموسوبی یا اونیگری می گوید. واژه نیگیری در کلمه اونیگیری از فعل نیگیرو گرفته ششده که به معنای برنج قالبی است. ژاپنی ها عاشق اونیگیری هستند و این کوفته های خوشمزه را به عنوان صبحانه یا حتی اسنک و میان وعده هم میل می نمایند. داخل کوفته برنجی ژاپنی را می توان با مواد مختلفی از سالمون گرفته تا آلو پر کرد. در شهرهای مختلف ژاپن مثل توکیو و کیوتو می توانید در بیشتر رستوران ها و سوپرمارکت ها انواع مختلف کوفته برنجی ژاپنی به فروش می رسد و می توانید طعم های مختلف آن را امتحان کنید.

تاریخچه اونیگیری

گفته می گردد که ژاپنی ها در زمان های گذشته و روزگاری که هنوز یخچال وجود نداشت برنج پخته شده را با نمک و مواد شور ترکیب می کردند تا برای مدت زمان بیشتری سالم باقی بمانند. طبق اسناد و نوشته های تاریخی در دوره یایویی (300 قبل از میلاد تا 300 بعد از میلاد) مردم ژاپن کوفته های برنجی گریل شده ای را می خوردند که داخل برگ های بامبو پیچیده شده بودند. اما اونیگیری به شکل و شمایل امروزی در دوران هیان (749-1185) و زمانی که استفاده از برنج پخته شده چسبناک در ژاپن متداول شد به وجود آمده است. استفاده و رواج کوفته برنجی ژاپنی در دوره ادو (1603-1868) آغاز شد. در این زمان مردم تصمیم گرفتند که دور کوفته برنجی را با لایه ای از جلبک دریایی بپوشانند تا هنگام غذا خوردن دانه های چسبناک برنج به دست برخورد نکند و خوردن اونیگیری راحت تر گردد. از آن جا که طرز تهیه این کوفته ها بسیار راحت بود و مهم تر از همه حمل و نقل راحتی هم داشت از این غذا به عنوان غذای سربازان در میادین جنگی یا کشاورزان در حین کار روی زمین استفاده می شد.

انواع کوفته برنجی ژاپنی

همان طور که گفتیم اونیگیری را می توان به صورت ساده یا شکم پر تهیه کرد. داخل کوفته برنجی را با مواد مختلفی می توان پر کرد و این ترکیبات تا حدودی به هر منطقه و شهر بستگی دارد. با این حال، به طور کلی داخل کوفته برنجی ژاپنی را با آلو، سالمون، ماهی پولاک و … پر می نمایند.

علاوه بر مواد داخل اونیگیری، بیرون آن را هم با مواد و ترکیبات مختلفی می پوشانند. البته نوع رایج و متداول آن با لایه ای نازک از جلبک دریایی است، اما تنوع مختلفی از پوشش دور اونیگیری را می توانید در رستوران های ژاپن مشاهده کنید. اونیگیری را علاوه بر جلبک دریایی، با برگ های سبزیجات و گیاهان مختلف و حتی لایه ای نازک از گوشت گریل شده و املت و … می پوشانند.

  • اونیگیری کبابی

یکی از انواع پرطرفدار و خوش طعم کوفته برنجی ژاپنی به صورت گریل و کباب شده است. در این روش یاکی اونیگیری را با سس کره و سس سویا مزه دار می نمایند و بعد روی آتش یا ذغال آنقدر کباب می نمایند تا دو طرف کوفته ها کاملا برشته، ترد و قهوه ای بگردد.

  • کوفته سامورایی

در بالا هم اشاره کردیم که در زمان های قدیم اونیگیری به علت طرز تهیه راحت و قابل حمل بودن به عنوان غذای سربازان در حال جنگ کاربرد داشت. نوع سنتی و تاریخی این کوفته ها، کوفته برنجی سامورایی نام داشت که داخل برگ های بامبو پیچیده می شد.

محبوب ترین انواع اونیگیری

امروز کوفته برنجی ژاپنی از میادین جنگی به داخل شهرها و رستوران های مدرن و لوکس ژاپنی آمده است و حتی راه خود را به کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم باز نموده است. همان طور که گفتیم انواع مختلفی از کوفته برنجی ژاپنی را می توان تهیه کرد و حتی هر رستوران و سرآشپزی با توجه به سلیقه و مهارتش می تواند انواع نو و خلاقانه ای از اونیگیری را تهیه کند. با این حال، در ادامه به معروف ترین انواع اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی اشاره می کنیم:

  • اونیگیری با سالمون یا سالمون و سس مایونز
  • ایکورا (سالمون نمکی)
  • جوجه، جوجه سوخاری یا جوجه و سس مایونز
  • تاراکو (Taraki) یا ماهی روغن
  • منتایکو (Menraiko) یا ماهی پولاک مزه دار شده
  • اومِبوشی (Ume) یا ترشی آلوی ژاپنی
  • کونبو (Konbu) یا گیاه اشنو خشک شده
  • برنج ساده نمکی
  • نیکوماکی (گوشت گاو یا خوک)
  • املت
  • کاتسوئو (ماهی بونیتو یا لذیذ ماهی خشک شده)
  • تاکیکومی گوهان (برنج بخارپز شده با سبزیجات، ماهی و گوشت)
  • اوناگی (مارماهی)
  • شیوکارا (دسته بندی انواع گوشت و غذاهای دریایی نمکی و بخارپز شده)
  • تونا مایو (ترکیب کنسرو ماهی تن با سس مایونز ژاپنی)

طرز تهیه کوفته برنجی ژاپنی

  • اونیگیری برخلاف سوشی که از ترکیب برنج سرکه ای و شکر تهیه می گردد، تنها با برنج ساده سوشی آماده می گردد. این نوع برنج را مثل سایر برنج ها می شورند و بعد به اندازه یک به یک آب اضافه می نمایند و بعد می پزند تا دانه های برنج کاملا نرم، پخته و کمی چسبناک گردد. نکته مهم در تهیه کوفته برنجی استفاده از برنج گرم است، چون راحت تر و بهتر شکل می گیرد و تهیه کوفته ها راحت تر می گردد.
  • در فاصله ای که برنج آماده می گردد مواد داخل کوفته را آماده کنید. همان طور که دیدیم از ترکیبات مختلفی می توانید بهره ببرید: سبزیجات خرد شده، ماهی، انواع گوشت و مرغ و آلو و…. را می توانید وسط این کوفته ها قرار بدهید. ماهس سالمون پخته شده تا کنسرو ماهی سالمون و تن ماهی گزینه هایی ایده آل برای تهیه اونیگیری هستند.
  • حالا وقت آماده کردن کوفته هاست. از آن جا که دانه های برنج چسبناک هستند توصیه می کنیم یک کاسه آب کنار دستتان قرار بدهید و هر از گاهی دست هایتان را خیس کنید تا راحت تر بتوانید کوفته ها را آماده کنید. کمی از برنج پخته شده بردارید آن را با دست به شکل یک مثلث در بیاورید. مواد و ترکیبات دلخواه را وسطش قرار بدهید و با انگشت فشار دهید تا آن ها داخل کوفته فرو بروند و با دانه های برنج روی آن را بپوشانید. بعد آن را به شکل یک کوفته گرد یا مثلثی دربیاورید و با دست به آن شکل بدهید.
  • وقتی کار آماده کردن کوفته ها تمام شد وقت آن است که دور کوفته را بپوشانید. متداول ترین دورپیچ برای اونیگیری لایه نازکی از جلبک دریایی است. این بار با دست های خشک آغاز به کار کنید، یک کوفته برنجی را وسط یک ورقه جلبک قرار بدهید و دو طرف را روی هم بیاورید تا دور تا دور کوفته را بپوشانند. کمی صبر کنید تا برنج ها به جلبک بچسبند و بعد به سراغ کوفته بعدی بروید.

در ژاپن کجا کوفته برنجی بخوریم؟

در سفر به ژاپن و شهرهای مختلف آن می توانید در رستوران ها و فروشگاه های مختلف کوفته برنجی ژاپنی را تهیه کنید. بعلاوه کافه ها و فروشگاه های ویژه ای برای اونیگیری وجود دارند که اختصاصا به ارائه انواع کوفته برنجی ژاپنی می پردازند. مزیت اصلی این غذا در راحتی حمل و نقل آن است و بسیاری از مردم ژاپن برای یک غذای سبک و سریع که بتوانند با خود به محل کار ببرند از اونیگیری استفاده می نمایند.

منبع: japanhoppers.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2007

به "همه چیز در خصوص اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص اونیگیری یا کوفته برنجی ژاپنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید