پیشگامی نیشابور در طرح سه شنبه های بدون خودرو

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیشابور در طرح سه شنبه های بدون خودرو پیشگام است

پیشگامی نیشابور در طرح سه شنبه های بدون خودرو

محمد درویش در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به نمونه بودن روستای دیزباد نیشابور و اینکه این روستا باید الگوی کشور در زمینه احترام به محیط زیست قرار گیرد، توضیح داد: در خراسان رضوی دوستداران محیط زیست به صورت جدی پیگیر دغدغه های زیست محیطی هستند .

وی اعلام نمود: در روستای دیزباد بالا، که محیط زیستی ترین منطقه ایران است، رفتارهای اهالی این منطقه، متناسب با محیط زیست است و این منطقه باید الگو قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: درهرجا و هر کشوری که تشکل های مردم نهاد آن، مستقل تر و آزادتر بوده اند، میزان فساد و مسائل محیط زیست و... کاهش داشته است.

باید سیستم های ناکارآمد کشاورزی هرچه سریع تر اصلاح گردد

درویش اظهار کرد: در نیشابور که دوستدار محیط زیست هستند، دو شکاف عمیق و طویل وجود دارد و این نشان دهنده مرگ دشت است و بر همین اساس باید به سرعت سیستم های ناکارآمد کشاورزی را تغییر و راندمان آبیاری افزایش یابد و از کشت محصولات پرمصرف جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم صنایعی که پرمصرف و آلوده کننده هستند در نیشابور مستقر شوند اظهار کرد: نیشابور می تواند مهد، پایتخت، پایگاه تاریخی و فرهنگی کشور باشد و با همین جاذبه ها باید مانند یک صندوق ارزی پایدار عمل کند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با وجود آرامگاه دو فرد بزرگ، مانند خیام و عطار که در ابعاد بین المللی مطرح هستند، اگر به زیرساخت های گردشگری خود بپردازد، احتیاج به استقرار صنایع پرمصرف و... نیست.

درویش با بیان این که تعداد تشکل های مردم نهاد در خراسان کم هستند و آمار پایین تشکل ها نگران کننده است، گفت: تعداد سمن های زیست محیطی در شهرستان نیشابور مطلوب است، اما مشکل انسجام عملی داشتند که البته در فعالیت های مدنی اتفاق می افتد.

وی افزود: به طور کلی تعداد تشکل ها نسبت به جمعیت خراسان رضوی پایین است و از این استان، انتظار بیشتری داشتیم و این جای نگرانیست و امیدوار هستیم، شاهد شکوفایی فعالیت های مدنی در استانی که با مسائل جدی روبروست، باشیم.

درویش همچنین درباره خروجی پنجمین نشست فصلی شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور که در نیشابور برگزار گردید، نیز مطرح نمود: در مقایسه با 4 اجلاس گذشته، اجلاس نیشابور اجلاسی مطلوب بود و بسیار هماهنگ و مطابق با برنامه های از پیش مشخص شده حرکت کرد.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تمامی کارگاه های آموزشی که مقرر شده بود برگزار گردید و شاهد بودیم که قوه قضائیه نیز کارگاه مربوطه برگزار کرد، تا تشکل ها بتوانند از مزایای قانونی که وجود دارد، برخوردار شوند.

وی گفت: در اجلاس های پیشین در چنین سطح، مقامات حضور نداشتند که خود این موضوع اهمیت بحث تشکل های مردم نهاد را نشان می دهد و به نظر می رسد، یکی از پیروز ترین دوره های برگزاری بود.

درویش مطرح نمود: این یک فرایند تکاملی است و باید فرصت داد که تشکل ها بیشتر یکدیگر را بشناسند و فضایی وجود داشته باشد که در آن فضا به گفت وگو و بحث بپردازند و انتخابات آن ها به صورت آزاد برگزار گردد و نمایندگان واقعی آن ها انتخاب شوند، به نظر می رسد که فرایند تکاملی، بهبود پیدا خواهد نمود و کیفیت نشست های فصلی هم افزایش خواهد یافت که خوشبختانه ما نیز در همین جهت حرکت می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 806

به "پیشگامی نیشابور در طرح سه شنبه های بدون خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگامی نیشابور در طرح سه شنبه های بدون خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید