کفه نمکی بردسکن، چشم اندازی زیبا در کویر

به گزارش مجله اینمن، شهرستان بردسکن در 270 کیلومتری جنوب غرب مشهدمقدس مرکز معنوی ایران پس از عبور از شهرهای تربت حیدریه، کاشمر و خلیل آباد واقع شده است. در واقع این شهرستان بر چهار راه مواصلاتی جنوب غرب کشور به مرکز معنوی مشهد مقدس و جنوب شرق کشور به مرکز سیاسی واقع شده است، دشت سفید هم چون برف که از نمک پوشیده شده است در 45 کیلومتری جنوب شهر بردسکن و 12 کیلومتری روستای رحمانیه این شهرستان قرار گرفته است. گزاش میراث آریا از این جاذبه گردشگری را می خوانید.

کفه نمکی بردسکن، چشم اندازی زیبا در کویر

با توجه به شرایط جغرافیایی خاص این منطقه، مردم بردسکن و شهرهای جانبی، دشت نمکی و سفید را در تابستان گرم و نیز دریاچه ای شور و فصلی را در بهار تجربه می نمایند.

دریاچه ای که در ساحلش سبزی و خرمی نیست اما خانواده ها در کنار این جاذبه طبیعی به سرگرمی و گذاران وقت می پردازند گویا آن ها که از دود و شلوغی شهرها به تنگ آمده اند آرامش و سکوت را در دل کویر و گرمای آن جویا می شوند.

هر لحظه اش لذتی ویژه و مثال زدنی دارد، روزش گرم و آفتابی، شبش خنک و پر ستاره اما سکوت و آرامش عجیبش، همه دردها را چاره می نماید.

در کنار این اثر طبیعی زیبا و تماشای جنگل های تاق واقع شده استکه یکی دیگر از جاذبه های تماشای کویر است، هم چنین جانورانش آرام و خزنده در کویر از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این منطقه است، پوشش گیاهی و جانوری این منطقه هم بی نظیر و تماشای است.

وجود شتر، روباه، کبک، گنجشک، پرستو، عقاب، جغد، کبوتر و… در پوشش گیاهی بی نظیر و ناشناخته لذت سفر را دوچندان می نماید.

محیط زیست کویر نیازمند پاکی و پاکیزگی است، این منطقه ها طبیعی حریمی دارد بنابراین انتظار جاده آسفالته در دل کویر را نداشته باشید، 12 کیلومتر این جهت شنی است، احداث هرگونه زیرساختی در راستای خدمات گردشگری نباید باعث ازبین رفتن طبیعت بکر کویری یا پوشش دست نخورده گیاهی و جانوری این منطقه گردد.

کفه نمکی بردسکن برای آن ها که جنگل، کوه و دریا را دیده اند و در جست وجوی آفتاب، خورشید و شب های پرستاره و مهتاب هستند، شگفت انگیز است.

اثری طبیعی از دوره سوم زمین شناسی

احمد صابری زارع مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن در این باره می گوید: این پهنای طبیعی و موهبت الهی مربوط به دوران سوم زمین شناسی است که حدود 7888 هکتار وسعت دارد.

او ادامه می دهد: کفه نمکی بردسکن در سال 1392 به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی خراسان رضوی به شماره 157 به عنوان جاذبه طبیعی در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

او با اشاره به این که نمک همیشه جزو کالاهای با ارزش بوده است، می افزاید: نمک این دریاچه از گذشته های دور بهره برداری می شده و با شتر به دیگر منطقه ها شهرستان و استان برای فروش ارسال می شده است، از نمک بردسکن در مجالس عروسی، عزا و… برای پخت نان و غذا استفاده می گردد.

صابری زارع یادآور می گردد: حدود 600 هکتاراز این محدوده معدنی است که با مجوز اداره صنعت، معدن و تجارت بهره برداری می گردد.

اوبا بیان این که اکنون به صورت خودجوش علاقه مندان به اکوتوریسم کویری از این اثر طبیعی بازدید می نمایند، می افزاید: این مکان طبیعی و گردشگری با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی و با یک طرح اکوتوریسم یا طبیعت گردی می تواند به رشد و توسعه و جذب گردشگری این منطقه یاری کند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن تصریح می نماید: در نزدیکی کفه نمکی بردسکن آثار تاریخی ارزشمندی است که بر قابلیت های گردشگری این منطقه افزوده است، از نقاط مهم و تاریخی می توان مجموعه تاریخی فیروزآباد و مناره فیروزآباد را نام برد که در جاده ولایت محل عبور کاروان امام رضا (ع) در قرن دوم هجری بوده است.

صابری زارع ادامه می دهد: مقبره عبدل آباد، قلعه رحمانیه، مزارالله آباد، قلعه شادیاب، قلعه تاریخی، مسجد جامع شهرآباد، آب انبارهای رکن آباد، کوشه، کلاته نو، محمدآباد، جنگل تاق، ماسه بادی های ملک بابو و عبدل آباد از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است که در بخش شه رآباد قرار گرفته است.

او یادآور می گردد: قلعه رحمانیه و خانه های برجای مانده ازعشایر قابلیت تبدیل به مجموعه تاریخی، گردشگری و اقامتی و پذیرایی دارد، بازسازی آثار تاریخی بخش شهرآباد به ویژه فیروزآباد و نیز اقامتگاه بوم گردی شهرآباد و روستاهای این بخش، از جمله طرح های کوتاه مدت و کمپ گردشگری کویر و پایگاه گردشگری کویر از جمله برنامه های میان مدت برای رشد و توسعه گردشگری در این منطقه است.

او می گوید: گردشگران برای سفر به این منطقه و بازدید بلورهای نمکی، حداقل یک برنامه یک یا دو روزه داشته باشند تا از زیبایی های بکر کویری به خوبی بهره مند شوند.

زمان سفر برای تماشا کفه نمکی بردسکن

صابری زارع تصریح می نماید: تقویم گردشگری این منطقه در دوفصل خلاصه می گردد، گردشگران اگر مشتاق تماشا دریاچه سفید نمکی هستند اواخر زمستان و بهار را انتخاب و اگر کویر نمک همراه با بلورهای نمک و هوای گرم و دلنشین عصر، غروب دل انگیز و سپیده صبح کویری و نیزشب های پرستاره و مهتابی کویر را می خواهند در تابستان ماه های تیر و مرداد و شهریور را برای سفر به این منطقه انتخاب نمایند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن درباره فراهم کردن شرایط اقامت در این منطقه اظهار می نماید: سه اقامتگاه بوم گردی درروستاهای حاشیه کویر، مهمانپذیر سرو کشمر، سفره خانه های سنتی و نو این شهر پذیرایی گردشگران هستند و خاطرات خوبی را رقم خواهد زد.

او ادامه می دهد: متولیان گردشگری و نهادهای مرتبط در شهرستان از جمله فرمانداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخشداری شهرآباد با جدیت پیگیر جذب سرمایه گذار در این منطقه هستند.

صابری زارع می افزاید: یک دستگاه کانکس سرویس بهداشتی درمحدوده کفه نمکی مستقر شده و جهت 12 کیلومتری برای رسیدن به کفه نمکی مناسب سازی شده است.

اقامتگاه های بوم گردی در نزدیکی این اثر طبیعی

او ادامه می دهد: اقامتگاه های بوم گردی درونه، باب الحکم و حطیطه با 23 اتاق در نزدیکی کفه نمکی بردسکن واقع شده است و می تواند به گردشگران این اثر طبیعی ملی خدمات رسانی نمایند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن یادآور می گردد: بازسازی آثار تاریخی مسجد شهرآباد، سیف آباد، جلال آباد، حطیطه و پایاب قنات مظفرآباد، آب انبارکوشه و رکن آباد در روستاهای حاشیه کویر از دیگر اقدامات اجرا شده در راستای توسعه گردشگری بوده است.

صابری زارع تصریح می نماید: در راستای توسعه خدمات رفاهی گردشگری موافقت اصولی مجتمع خدماتی رفاهی درونه، سرویس بهداشتی فیروزآباد و مجتمع بهداشتی درونه و رکن آباد صادر شده است.

او با اشاره به نقش صنایع دستی در توسعه گردشگری و استفاده از صنایع دستی به عنوان سوغات سفر گردشگران تاکید نمود: برای احیای رشته گلیم بافی در روستای حسن آباد 44 گواهینامه آموزشی مقدماتی و پیشرفته صادر شده است و در روستای کوشه نیز کارگاه صنایع دستی گلیم بافی؛ فرت بافی و گلدوزی راه اندازی شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2067

به "کفه نمکی بردسکن، چشم اندازی زیبا در کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفه نمکی بردسکن، چشم اندازی زیبا در کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید