چرا تنها دونلی نوازی ایران نابینا شد؟

به گزارش مجله اینمن، شیرمحمد اسپندار ـ سرشناس ترین دونلی نواز ایران ـ به دلیل ابتلاء به آب مروارید و تشخیص نادرست پزشکی، بینایی خود را از دست داد.

چرا تنها دونلی نوازی ایران نابینا شد؟

به گزارش ایسنا، الله بخش اسپندار ـ فرزند شیرمحمد اسپندار خبر های منتشرشده درباره نابینا شدن پدرش در دهه 90 زندگی خود را تأیید کرد و شرح داد که پدرش پیش از اینکه بینایی خود را به طور کامل از دست بدهد تنها 25 درصد توانایی بینایی داشته است.

البته بنابر گفته های الله بخش اسپندار، پدرش بیماری های زمینه ای هم داشته که این امر در تشدید تضعیف بینایی او اثرگذار بوده است.

درحقیقت قبل از اینکه پدرش به دلیل مسائل بینایی در زاهدان تحت عمل جراحی قرار بگیرد، از آب مروارید رنج می برده که منتهی این بیماری به دلیل تشخیص نادرست پزشک به آب سیاه تبدیل شده است و در نهایت جراحی نیز نتوانسته بینایی او را نجات دهد.

شیرمحمد اسپندار تحت پوشش بیمه هنر هست، اما همان طور که الله بخش اسپندار می گوید، این بیمه مزایای خاصی برای آن ها ندارد و برای درمان او از بیمه تحت پوشش فرزندش استفاده می گردد.

استاد شیرمحمد اسپندار در سال 1306 هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان به دنیا آمد. در نوجوانی برای پیدا کردن کار به پاکستان رفت و در سال 1337 پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت.

او یک نوازنده معمولی نیست؛ مردی است که پیروز به کسب دکتری افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده و تنها کسی است که می تواند ساز دونلی را بنوازد.

دونلی زدن به این معنا است که هنرمند بتواند دو نی را همزمان در دهان بگذارد و بنوازد. دونلی، ساز محلی منطقه سیستان و بلوچستان است و شیرمحمد اسپندار هم با نگاه کردن از روی دست یک نفر دیگر، نواختن را یاد گرفت؛ اما همان یک نفر هم چند سال پیش از جهان رفت و اکنون تنها شیرمحمد به عنوان دونلی نواز ایران به جای مانده است.

منبع: فرارو
انتشار: 20 خرداد 1402 بروزرسانی: 20 خرداد 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2282

به "چرا تنها دونلی نوازی ایران نابینا شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تنها دونلی نوازی ایران نابینا شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید